Železničko pitanje : nekoliko reči na adresu ministara, narodnih poslanika, sviju javnih poslenika, trgovaca i privrednika

путнеЕ односно једна тона робе, долази се до суме прихода. ;

у Података о томе, колико на сваког становника долази путника и тона робе, код нас нема.

Они би се могли извести из саобраћајних резултата са постојећих железница, но то је посао одвећ заметан, и морала би се пре свега израдити изнова цела статистика. Ја сам употребио краћи пут, преседивши у мислима наше постојеће железнице у Немачку.

Средњи подаци за немачке железнице познати су, и према њима ја сам рачун извео, примењујући само са наших желегница средње цене од једног путничког километра и једне тоне по километру.

На тај начин добио сам много већу суму прихода, но што га дају наше железнице.

Елиминишући транситни саобраћај, и водећи рачуна о' многим детаљима који се још морају у обзир узети, а у главноме о односу између добивене суме, и суме прихода у локалном саобраћају, коју дају наше железнице, ја сам редувовао напред именоване податке.

На тај начин установио сам шему, по којој се према јачини насељености станичних места, одређује број путника и тона робе, који долази на сваку главу преко године.

Према општим статистичким годатцима, и специјално према истима са наших железница, утврдио сам, у ~, дужине појединих пруга, и средњи пут, који прелави сваки путник, и средњи пут преноса сваке тоне робе.

То двоје, са већ познатом ми просечном ценом транспората од јединице, даје подлогу за рачунање прихода.

Када сам, по овако утврђеним податцима израчунао приход постојећих наших железница, добио сам суму, која се подудара са сумом стварно постигнутог прихода.

Рачунајући сада, по истим податцима, приход за сваку од пројектованих нових железница, добијам приход од 2 до 6000 дин. годишње по километру — а просечно за све пруге у почетку не више од 2800 динара.

Узев у рачун једну по једну пругу, ни оваква оцена не сме се сматрати за сигурну; али је извесно просе-