Žena i socijalizam
Свака друштвена зависност и угњетавање потичу из економске зависносши угњетеног од угњетача. У овом
се положају налази жена од старине, што нам показује историја развитка људског друштва.
Познавање овога развитка релативно је ново. Као што се није могло одржати библиско причање о створењу света пред испитивањима земље, природе и дру-
штва заснованим на непобитним и безбројним чињени-
цама, исто се тако не може одржати ни библиско причање о створењу и развитку човека. Истина, још нису расветљени сви делови ове историје развића; а у неким већ познатим одељцима још постоје различита мишљења код испитивача о значају и узајамности ове и оне појаве, али у опште узев влада јасност и сагласност. Утврђено је да човек није дошао на земљу као културан човек, као што Библија о првим људима тврди, већ је он прошао, ослобођавајући се постепено чистог животињског стања, кроз бескрајно дуге периоде развића, у којима су се најразличније промењивали како његови друштвени односи тако и односи између човека и жене.
Угодно тврђење које свакога дана слушамо од незналица или варалица о односу између човека и жене као и између сиромаха и богаташа: „тако је вечито било“ и „тако ће вечито остати,“ — у сваком је погледу погрешно, површно пи лажно.
За сврху овога дела од нарочитог је значаја постепено излагање односа мушкога и женскога пола, од првобитног доба. Пошто су се у досадањем развитку човечанства ови односи измењивали заједно са развитком на једној страни начина производње а на другој начина поделе производа, онда је тиме доказано да ће се напоредо са даљим изменама у начину производње и поделе добара опет измењиваши односи између једног и другог пола. Ништа није „вечно“ ни у природи ни у људском животу; вечно је само мењање, промена.
У колико се може догледати у прошлост људскога друштва, прва људска заједница била је хорда. Истина, Хонегер наводи у својој „Општој Културној Историји“ да још и данас у веома мало испитаној унутрашњости Борнеа живе усамљено дивљи људи, а исто тако и Хигел