Žena i socijalizam
18
тврди да су у дивљим планинским пределима Индије пронађени осамљени парови људи који као мајмуни беже на дрвеће чим им се човек приближи. Ова дата потврђују само досадање наговештаје и претпоставке о постанку и развитку људскога рода. Вероватно је да су људи, па ма где они постали, у почетку живели као осамљени парови, али сигурно је да су људи заједничког порекла међу собом живели у заједници као хорда, да би, с једне стране, подмирили своје у почетку врло примитивне животне потребе, с друге стране да би се заштитили од заједничких непријатеља, дивљих животиња. Тек са намножавањем и отежавањем прибављања животних намирница, које у почетку беху корење, јагоде, воће, наступило је цепање и раздвајање хорда и тражење нових станишта
(Ово скоро животињско стање, за које немамо ниједан изворни доказ, несумњиво је постојало, судећи по свему што смо дознали о различним културним ступњевима дивљих народа који су посматрани у историско доба или који као такви још живе. Човек није дошао на свет готов као више културно биће по заповести Творчевој; он је у бескрајно дугом и лаганом процесу развића прошао кроз најразличнија стања и пролазећи кроз променљиве културне периоде и непрестано диференцирање у свима деловима света и поднебљима уздигао се постепено до данашње културне висине. |
И докле на једном делу земљине површине бораве велики народи на највишем културном ступњу, други народи у најразличнијим деловима света стоје на најразличнијим ступњевима културног развитка. Ови нам народи дају слику наше прошлости и локазују путеве које је човечанство у дугом току свога развитка прешло. Ако буде пошло за руком да се поставе заједничка, опште призната гледишта по којима културно истраживање треба да упути своја испитивања, добиће се у изобиљу чињеница које ће бацити потпуно нову светлост на односе људи у прошлости и садашњости. А тада ће нам бити објашњиви и природни многи појави који су нам данас неразумљиви и које површни оцењивачи нападају као неразумне, не ретко као „неморалне.“ — Вео који