Žena i socijalizam
243
на друштвене висине ни најбољега, ни најумешнијега, ни најспособнијега али зато врло често пута најштрули“ јега и најпоквареншјега, стављајући га у такав положај да је у стању да својим потомцима створи најпријатније услове за живот и развијање, тако да њима после није потребно ни прстом да макну. Ни под једним при“ вредним системом, просечно узев, немају тако мало изгледа да се уздигну у вис и да остану горе на површини људи са добрим и племенитим човечанским особинама, као под капиталистичким привредним уређењем. Може се без претеривања казати да су ти изгледи у толико слабији у колико се овај привредни систем приближава своме врхунцу. Безобзирност и несавесност у избору и употреби средстава јесу оружја која имају много већег дејства и обећавају много више успеха но све људске врлине скупа. И једно друштво подигнуто на таквој бази може сматрати као друштво „најспособнијих и најбољих“ само онај чије је познавање суштине и природе тога друштва равно нули или којим буржоаске предрасуде владају у толикој мери да га ометају у мишљењу и извођењу закључака. -
Борба за опстанак води се код свију организама; ма да они и не виде околности које их на њу нагоне, она се код њих врши несвесно. Та борба за опстанак Води се и у људскоме свету, међу члановима сваког друштва чим у њему ишчезне солидарност или док се још не јави. Ова борба за опстанак мења се према облику који у току развитка добијају међусобни, социјални односи; она добија карактер класних борби које се воде на вишим ступњевима. Али те борбе воде — и у овоме се људи разликују од свију осталих бића — све савршенијем појимању суштине друштва и, најзад, сазнању закона који владају његовим развитком и утичу на његов развитак. Најзад за људе постаје потребно још само шо да сазнање до кога су дошли примене на своје политимчке пи социјалне установе и да их према њељу измене. Разлика између човека и животиње у томе је, дакле, шлио се човек може назваши животињом која мисли, док жживошшња није никако човек који мисли. То један велики део наших дарвиниста, у својој једно-
16%