Žena i socijalizam
244
страности, и не увиђа. Отуда онај лажни кружни закључак који они изводе.
Из пера професора Енрика Фери потекао је један спис, под насловом: Социјализам и модерна наука (Дарвин-Спенсер-Маркс),“ у коме он, специјално насупрот Хекелу, доказује да дарвинизам и социјализам стоје у потпуној хармонији и да је то једна основна заблуда Хекелова — у којој се он све до последњих дана налазио — што дарвинизму придаје аристокрашски карактер. Ми се не слажемо на свима местима са Феријевим списом, а нарочито не делимо оно његово мишљење о способностима жене, са којим он у суштини стоји на гле. "дишту Ломброза и Ферера. Елис је у своме „Човеку и жени“ доказао да су особине човека и жене, и ако различите, ипак од подједнаке вредности — једна потврда оне Кантове изреке да мушко и женско тек 367 једно чине човека. Па ипак Феријев спис долази баша рторог, само је преводилац могао уштедети себи једну примедбу на стр. 10, у којој, спомињући Циглера, говори о „лакомисленим тврдњама Бебеловим.“ Господину Курели било би тешко да докаже ту „лакомисленост,“ а баш је та примедба лакомислено додата излагањима Феријевим са којима се ми пошшуно слажемо.
Професор Хекел и његове присталице исто тако побијају да дарвинизам води атеизму, те, пошто су свима својим научним извођењима и доказима избацили „творца,“ чине грчевите покушаје да га прошверцују кроз задња врата. Ради тога, они стварају неку своју врсту „религије,“ коју називају „вишим моралом,“ „моралним приндипима“ итд. Професор Хекел је на конгресу природњака у Ајзенаху, пред породицом великога вајмарског херцога, покушао не само да спасе религију него дам свога учитеља Дарвина представи религиозним. Покушај је пропао, као што ће то потврдити сваки ко је читао
то предавање и Дарвиново писмо које је у њему цити-
_ » Превео п допунио Пт. Ханс Курела. Лајпциг 1895, Оеога Н. Млсалда УП ас. (Преведено и на српски, 1896).