Žena

202 ВЕНА

чаја и т. д. У већини случајева за ово су били криви социална односи у опште, кућна мизерија, заосталост педагошка и школско-хигијенска. Велики део кривице сноси и алкохол. По горе наведеном извештају пило је свакодневно или више пута недељно пиво 21%,, ракију 2%, и вино 2, 1%,. Код ове деце утврђен је неповољан утицај на телесну снагу. У Форту (Немачка) по статистици пије 90,76, а само 8,3% су апстиненти. И ту су учитељи могли приметити неповољан утицај алкохола на умно и телесно стање деце.

један велики део мана и болести донесу деца у школу из свога предшколског доба. У њима се развија болест, а родитељи је и не примете. Дете

важи као здраво. Дође у школу, где не стоји под. надзором стручних лица, где је изложено умном раду и телесним напрезањима. Његова снага почне опадати и губити се. Међутим многе од тих несрећа дале би се отклонити, кад би школска хигијена била закон у школи, кад би школски лекар прегледао сву децу при ступању у школу. У дужност школског лекара долази преглед свих ученика при упису и доцније: главни прегледи на почетку и свршетку школске године. Том приликом убележава лекар у одређене рубрике сав назаз: стање тела, костију, кичме, развијеност, исхрану, негу коже, висину, тежину, обим груди, стање плућа, срца, органа: очију, ушију, говора, да ли има трагова конституционалних болести: рахитиса, сифилиса, малокрвности, стање нерава и умне способности. Тај преглед лекар врши у присуству родитеља и учитеља. Све што нађе, поред тога, што унесе у лист намењен дотичном ђаку, каже и родитељима и учитељу: родитељима, да. би им за времена скренуо пажњу на ману њихова детета и упутио на лечење, учитељу, да би знао како да поступа са дотичним ученицима. Многа деца из свога предшколског доба донесу клице или почетке болести. Такве су урођене срчане болести, крива кичма, рахитис, шкрофулоза, туберкулоза, наглувост, кратковидост, киле, наследни сифилис, епилепсија и друге нервне