Žena

ЋЕ НА 588

особину дечијег карактера нарочито да поштује.

Судија Риндсеј, судио је једног младога злочинца. Тај младић није никако хтео да изда своје другове, а судија му је казао: Браво младићу! Ко своје другове неће да изда, тај још није сасвим изгубљен.

Ако је учитељ већ поставио она два питања, онда он мора тражити чист и јасан одговор. Само учитељ не би смео да ставља питања, на која дете може одговорити само онда, ако изда свога друга.

Нитак Ста: Васпитан циљ треба да буде: Нека дете само призна своју кривицу. ја бих оно дете држао за најбољи карактер, које већ на прво питање не би одговорило ако би знало, да ће већи тиме да изда друга. Одлучно поричем, да учитељ има права да изнуди одговор: Ко је разбио прозор. Свако насиље у том правцу је штетно. Школа нити је судница, нити инквизиција.

Ј. Тиртер (управитељ дечијег лечилишта који уређује и лист који се бави нарочито са васпитном патологијом) вели да нема уопште добре и рђаве деце. Дете може учинити нешто, што је добро или рђаво. То треба увек нарочито имати на уму. Јер је много зла постало отуда, што су претерано казнили или изобличили неко дете за сва времена, које је у несташлуку и напону своје превриле младићке бујности учинило какво неупутно дело.

Ни оно „добро“ дете није било баш тако добро, јер је ћутало, кад је онај други казао: ја хоћу да разбијем прозор. То је подмуклост или пасивност. Гакозвано „добро дете“ не ћути кад је реч да се разбије прозор

Дете треба да одговори на прво питање: Знам ко је разбио прозор. На друго питање може одговорити: ја се надам да ће се сам јавити онај, ко је то учинио.

Учитељ, који хоће да дозна истину, нити треба да узима једно по једно дете на страну, нити има времена за то. Он треба цео разред да позове: Ко је разбио прозор, нек ми се јави, да не долазе други невино у сумњу. Ако учитељ има права да стави 2 питања, мора имати права да изнуди одговор.