Žena

_ У БРИЕ 2080

овај начин се најмање штете наноси, јер се јевик учи непосредним разговором о најобачнијим предметима и без свесног покушаја, да се срце детиње натруни туђинштином и штетним клицама. Ова школица је под непосредним надвором родитељским, па се најлакшим и најпречим путем даје отклонити, кад би се покушало, да се дечје срце наводи на крив пут,

У дечје доба од шест до четрнаест година, кад дете стиче највише појмова, осећа се највише штета од утецаја туђинштине. А у то доба обично шаљу родитељи непромишљено децу да уче туђе језике.

Ово доба неоспорно је потребно, да дете проведе у школи свога језика п да се ту на матерњем језику у њему утврде основне научне истине и да му се душевни селон учврсти у својим особинама,

Ово је потребно, већ и због тога, да дете не дође у ври ето п вабуну, у којој може лако пореметити пут и правац образовању свом. За учење туђега језика увек ће се наћи касније времена. ·

Најбоље је разуме се по себи, да читаво образо-

вање тече на матерњем јевику, јер ће једино матерњи

језик моћи највеће услуге учинити оном, који се обравује. Но то увек није могуће, па се онда тражи пут и начин, да се, што се мање може, избегава, свој језик, Но зато се оно, што се изгубило на свом јевику, допуњује на другој страни,

Јер народ наш с правом очекује и тражи, да има сваку своју јединицу целу, здраву, једру. И што му је јединица обравованија и културнија, очекује, да ће бити и свеслија и савеснија, те да ће умети у сваку мање образовану и мање културну јединицу долити још свести и савести,

И у најнижим слојевима нашега народа има свести и савести, Само их ваља у згодном тренутку разбудити п разбуктити и употребити их у културне сврхе.

Није ли недавно онај рањени сељак у болници врло радо допустио, да му се с тела скине неколико центиметара коже више на рачун рањена му официра 2 Не видите ли у том поред љубави према ближњем и родољубиве свести п културе 2