Žena

22 ЖЕНА

сопствене воље. И овде вреди: Брза помоћ двострука је помоћ.

И дете воли самосталцост. Онда је најсретније, кад само мисли и смишља, и само ради и ствара. Па и онда, кад од старијих прими и кад му старији наметну своју вољу, а дете то не осети, сматра то 34 чедо свога ума, свиђа му са, право му јеи поносан је на то.

Но највише утичу на дете прилике из спољашњега света. Што дете види и чује и све што прима на своја чула, гони га да мисли и ради. Поред свега тога, "што је у њему урођено да буде своје и само своје, подлеже спољашњим утицајима.

Ту је најслабије, да им се одупре. Иако има о1порне снаге, снага му је малена. Утисци су јачи, јер. долазе од јачега, и они га обузму, савладају. И нехотице врши туђу вољу.

кад су утисци примамљиви, они га воде и дете иде за њима. Пружите му лепу слику и узмичите с њом, оно ће убрзати кораке за њом. Покажите му, како се прави топ од блата, и он ће га правити и јаму прстом начинити. Први пут и други пут пробиће јаму скроз,' али трећи пут умериће прст и начиниће га.

Ако види, да му се старији чисте и перу, учиниће И то, ако се лицкају и кинђуре, то ће још више. Допадају му се мајмунски послови. Ко децу не проучава, ко их не упознаје, неће их ни разумети. |

У данашњим данима, кад се рађају велике мисли и кад се стварају голема дела, која ће ускоро обузети данашњу децу, не може ни дечји ум мировати. И

дечји ум сарађује. Ако не може да ствара, он је ипак "на раду. Слуша, мотри, прима, смишља, удешава.

Види српског војника, како је леп, узорит, поно_ сит. И дете стаје на прете, да нарасте бар до половине његове висине. И стаје му ближе, да га се нагледа, јер је дознао, да је то тај јунак, који је ночео цео свет ослобађати. Ако'му падну две три речи на ум, рећи ће му их лако, детањски, слатко.

Прилике нас држе још у ратном осећају и ратне неприлике још не попуштају, и ми их се старији не