Ženski pokret

снаге, и у коме ћe главно бити да се једна комбинација оствари, а елементи из којих се она буде састојала, имаће важности само у толико, у колико ћe бити потребни да се комбинација оствари: и 2) користан рад, који ће се радити ради одржавања човека, и коме ћe главан циљ бити, да се добаве елементи, који су човеку за одржавање потребни, и комбиновању ћe се прибећи само тада, кад се потребни елементи не буду могли уживати у оном стању у коме нам их природа пружа. Другим речима, у уметности ћe градиво или материјал који нису оно исто што и садржина бити потчињени облику, докле ћe у корисном раду облик бити потчињен градиву. Отуда ћe нам уметнички радови изгледати нематеријални, а корисни ћe носити увек на себи један више или мање материалан карактер. Ми бисмо, дакле, могли уметност дефинисати као: рад који се ради због трошења снаге, а који се састоји у комбиновању. 2. Да једно дело буде заиста уметничко, није довољно да оно само преставља једну комбинацију, него и та комбинација мора бити још и потпуно хармонична. Хармонично је дело оно, које преставља једну организовану целину, у коме облик одговара потпуно садржини, у коме су сви делови у складу један с другим, у коме сваки део има своје место и своју важност, у коме ништа не оскудева, и нема ни ничега излишног. Хармонија се може на врло разне начине постићи. Класичари су је постизавали на један начин, романтичари на други, реалисти на неки трећи, импресионисте на четврти итд. па ипак је свака школа успела да створи дела од праве уметничке вредности. У уметности се не могу дакле прописивати нека строго утврђена правила, која би за сва дела могла важити, али то још не значи, да уметник може радити шта хоће. Уметник може слободно да бира само оно што жели у свом делу да изрази, али кад једаред то утврди, од његове воље не зависи више ни облик, ни начин на који ћe он своје дело радити. Он ћe морати усвојити онај облик и начин који најбоље одговарају и најбоље се слажу с оним што он жели изразити. Као што је у сваком семену већ у

стр. 98

ЖЕН С К И no КР Е Г

БР IV