Ženski pokret

протече од дана развода брака до нове евентуалне удаје, узет је, да би се знало чије је дете, ако би жена случајно била у другом стању, па да би се тако знало чије ће име да носи и ко мора дете да издржава. Ако би се муж и жена хтели наново да међусобно венчају иза потпуног развода брака, то се може само онда, ако се та жена венча с другим мужем, na се с овим другим разведе (C II 230). Према духу Ислама и према обичајима његовим, жена нема друге задаће него да се уда и да као домаћица води кућанство и васпита децу. Како је опет женидба у Исламу готово облигатна, што се види из толико места у корану где се врло много и директно препоручује женидба, не остаје готово ниједан муслиман, а да се бар једанпут не ожени. Нема положаја нити друштвеног нити црквеног у Исламу, који тражи да се људи не жене. Једини изузетак у овоме чине они, којима је тако здравље, да би било опасно да се ожене. Ради ове облигатности женидбе, врло су ретке у целом исламском свету усиделице и неудате старе девојке. Па не само да се девојке поудају него врло ретко остане удовица или распуштеница а да се не уда. Видели смо како се у Исламу лако разводи па ради тога распуштеница нема на себи никакав жиг срамоте, као што то често бива код немуслимана, па она врло ла о нађе човека, којем се допада, кад се већ није могла да допадне своме бившем мужу. Овде смо изнели она факта о многоженству која нас могу да интересују у нашој држави. Нећемо овде да спомињемо цитате и мисли корана о конкубинату и вези мужева с робињама. јер међу муслиманима у нашој држави нема обичаја да се узимају конкубине, а и робиње су престале откако је отишла из наших крајева муслиманска држава, па нема пограничног чаркања и заробљавања. II Пошто смо изнели оно што нас интересује о многоженству у Исламу, сад ћемо да пређемо на ону највиднију спољашњу разлику између муслиманке и друге које жене, а то је сакривање муслиманке или како се то обично каже забуљивање. Забуљивање жене је врло старо, оно је много старије него је Ислам. Тоје нарочито било раширено код монголских народа, али налазимо трагова тог обичаја и код старих Грка, код којих

160

Женски Покрет

б и G