Ženski pokret
je h. пр. млада била покривена три дана белим велом и тек трећи дан жртвујући вело божици Хери, могла је да покаже слободно своје лице. Код Римљана налазимо знаке тога обичаја, кад су покривали младу црвеним велом (фламеум). Нарочито је био развијен овај обичај код старих Персијанаца, код којих не можете нигде да видите на њиховим споменицама, који су преостали, да се показује Персијанка при јавним свечаностима и церемонијама. Њихов краљевски двор био је састављен од. оделења за мушке и оделења за жене, где се овај последњи назива „андерум“. Како је и иначе персиска цивилизација и њихова култура врло много деловала на Ислам, а нарочито на формацију исламског друштва, сигурно је и харем њихова порекла који налазимо код великих муслиманских достојанственика и богаташа. Ми ћемо сада да кажемо, шта каже о скривању жена сам коран и исламска традиција (хадив), а после ћемо, да проговоримо о приликама код нас. Први цитати Корана, који се односе на вело (фереџу), спомињу се у петој години по хеџри (С ХХIV-31). Наређено је врло прецизно да жене сакрију прса. Жене морају ставити вело под разрез на прсима од горње кошуље, да се не би видело грло и горњи део прса. Даље се женама препоручује да жене буду оборених очију. С ХХХШ-59 „Нека жене пребаце своје горње одело." (т.ј. да њим покрију лице и рамена). Коментатори Корана кажу да су слободне жене у почетку Ислама биле одевене исто као и робиње. Како су се млади људи слободно обраћали робињама, да би била разлика између робиња и слободних жена, наређено је да ове носе и горњи покривач и да велом покрију и лице. (С ХХХП-55) „Жене не греше, кад говоре отворено нерастављене застором са својим очевима, својим синовима, својом браћом, својим братићима, својим сестрићима и својим робовима“. На основу ових цитираних речи и на основу источних обичаја, а нарочито на основу старих персиских обичаја жена је скривена (забуљена) и одстрањена од друштва. Ово скривање жене изведено је потпуно по варошима али по селима није нигде по целом исламском свету потпуно проведено. Овако физичко скривање жене и њезино одстрањивање из друштва потегло је за собом и религиско-морално скривање. Жене имају апсолутно једнаке верске дужности као и мушкарци имају једнаку дужност молитве, поста, делења сиротињи (зекат).,
5 н 6
О жени муслиманки
161