Ženski pokret

ресује Књагиња Љубица као нека врста патријархалне и скоро прве наше феминисткиње. Чула она даје Шумадинац један имао моралну храброст да изјави: воли своју жену него десет владика. И како је таква појава била ретка. није веровала гласу који je о њој далеко ишао, него распитује и дозива преда се човека који је признао да му је борбу за слободу омогућила жена, чувајући кућу. Надам се, да ово неће бити први и последњи глас прошлости који ћу имати да вам саопћим за вашу „Књижевну анкету о нашој жени“.

В. Стајић

Жена према уметности и индустрији

Један одељак из дела: уметност и друшшвени живот.

- Најзад је модерна породица као и цело друштво постајала све више индивидуалистичка т. ј. жена и деца у њој све су мање инертна и пасивна. У њој нарочито жена, задобија постепено личност и одговорност моралну, па чак и правну. Њена осећања и њена воља постају достојни респекта и интересовања као и осећања и воља човекова. Ова релативна једнакост изједначавањем породичних дужности обезбеђује љубави сасвим нову улогу и нов значај. Исто тако ова скорашња слобода деце према родитељима оријентише у плоднијем смислу психологију личности у драми, роману и у поезији. Богата анализа душевних индивидуалних стања могућа је само ако су та душевна стања сама по себи богата и дакле, ако је личност свакога способна да достигне своје пуно, слободно развиће. Овај се индивидуализам можда најнормалније учвршћује у модерној Енглеској. Пошто је сасвим мало подлегла утицају галантерије која је дошла од Провансалаца, њена литература, по инспирацији сва германска, није никада поставила дубљу супротност између страсти љубави и породичне организације. Шекспир је насликао најтрагичније и најстрасније ситуације полнога живота али он никада није понизио жену, он је идеализовао брак, он је чак у лицу Falstaff-a исмејао прељубу. Ова је традиција била прекинута само космополитском необузданошћу 18 века, која је била допрла чак до енглеске аристо-

5 и 6

Жена према уметности и индустрији

167