Ženski pokret
западно европске народе, али у крајњој линији то је чиста штета, да не идемо даље. Пре свега данас је Европи потребно много радне снаге и милиони руски не дају се тако лако заменити. И треба ли да позовемо у помоћ социологе који ће нам открити све везе солидарности која постоји међу народима и добити коју имају једни народи од других? Напред формулисана гледишта против помоћи Русији су дата како се могу чути на улици, у разговору. На срећу она се чују и у нашој средини de notte. Шта више данас човек треба да има кураин да их каже. Данас је постало опште мњење да смо дужни да помогнемо гладне у Русији. Без сумње овде није меродавно јавно мњење само по себи, већ морална истина која се крије иза њега, која се својом унутрашњом вредношћу брзо распрострла и постала јавно мњење. Кад се научно формулишу та гледишта, онда се појављују као етички аристократизам и као етички еготизам. Научно најпре, ми можемо остати индиферентна према трагедији једног народа, каква је данас руског, само ако верујемо да пo природним законима сваки има да се бори сам за свој опстанак и да остане у животу онај, који је способан да живи т.ј. онај који је бољи. То је етички аристократизам. Али, не улазећи свестрано у ово питање, може се рећи одмах да је ова филозофија и сувише једнострана и плитка, као што је материализам у филозофији и то је данас посве признато свуда. На страну биолошки свет за који такође на важи горњи закон тако формулисан, у социалном свету не побеђују увек најбољи. Довољно је да вас посетим на ваше непосредно искуство. Из социалног живота ми видимо како побеђују безобзирнији и безскрупулознији. Треба за победу извесна воља и извесна умешност, која увек није највише врсте моралне већ напротив. Ко ће победити, зависи од нивоа једнога друштва, односно његових услова, и од природе социалних односа у којима се води борба. И то остаје увек један факт који не мора имати моралне вредности. Али у људском друштву може се говорити о томе, да треба да побеђују најбољи. У томе је управо ствар. Најбољи ћe бити они који својим особинама одговарају највишим културним интересима људског друштва, Ми дакле узимамо за критериум културу: вредност појединаца, народа и група за културу. А ко узима за критериум
202
Женски Покрет
7 a S