Ženski pokret

јунаштва. Такав je нпр. Милош Обилић, чије порекло народне песме тумаче на разне начине. Па ипак, Милош je увек био предмет дивљења и као такав скоро најистакнутија личност y народним песмама. Сетимо ce опет из наших народних песама нежне песме „Момир и Јелица“. Ловећи, цар Душан Стефан наиђе на остављеног малишана, кога ce грешна мајка, и ако можда с великом тугом, морала одрећи; узима га и носи своме двору, тако да га доцније заволи као своје дете, као што je волео своју јединицу Јелицу. Сличан je случај и са „Наход Симеуном“, кога игуман прихваћа и одгаја са родитељском љубављу и нежношћу. И тај Симеун, који je опет морао бити копиле, задивљује доцније своју околину бистрином свога разума, својом лепотом и јунаштвом. Турци су, често, наше народне јунаке називали „ђаурско копиле“, мислећи да их тако понизе; међутим, то je само израз њихове мржње према онима којих су ce увек морали бојати и које су дуго памтили. Тај осећај наклоности и хуманости према ванбрачној деци очувао ce и данас. Благодарећи једино њему и прописано je y §-у 164. нашег казненог закона да ce мајка, која своје ванбрачно дете убије после порођаја, казни робијом до шест година. Сем тога, данас нису ретки случајеви, да неки богатији човек усвоји ванбрачно дете, издржи и на прави пут узведе. У скоро свима културнијим државама постоје нарочити државни и приватни заводи за напуштену a неодраслу децу, која су махом ванбрачна. Па и кад би ce женска која има ванбрачно дете, удала, то дете нађе често y материном мужу скоро правог и искреног оца, који ce о њему стара на начин који неће бити отежавајући по његову (детињу) духовну и моралну еволуцију, нити штетан по његово физичко развијање. Говорећи о етичком положају ванбр. матере и ванбр. детета имали смо y виду поглавито предратне прилике. Јер, par je изменио психу читавих народа. Етика je, такође, на путу новог оријентисања. На сва ce уста труби о неверству жена (мушкарци су, тобож, на свом месту). Разводи бракова, силовања, побачаји и т.д. на дневном су реду. Дневни листови врло често региструју случајеве завођења и наласка новорођене ванбрачне деце. Бракови ce склапају једино на материалноинтересној основи, те je број нежења све већи. Зато постоји

160

М<енски Покрет

4