Ženski pokret

једначење са човеком. Многи недостаци данашњег (црквеног) брака били би отклоњени на тај начин, што би грађански брак био закључиван једино среством вољног уговора, којим би ce на врло спретан начин могла регулисати најважнија брачна питања, као нпр.: супружничка верност, развод, имовина супруга и т. д. Поред тога, требало бп установити, под претњом доста озбиљне казне, законску обавезу мушкараца да ce жене, т. ј. законом приморати на женидбу сваког оног који je за брак дорастао и за исти je способан, без обзира на занимање и положај y друштву. Јер, број нежења данас расте. А то су егоисти, којима ce не допадају брачне и родитељске дужности, те би хтели да на доста лак и јефтин начин задовоље свој полни апетит. Има таквих људи који су врло вешти y завођењу неискусних девојака и лакомисленијих жена, које после оставе на цедилу. То су исти они који поткопавају темељ данашњег брака и дају маха ванбрачности. Таква законска обавеза мушкараца била би социално потпуно оправдана, нарочито кад ce имају y виду богатији људи који звечећим разлозима женску лако приволе на ванбрачност. То би било чак и y интересу сиромашних радника, који би за онај исти новац, који им њихове љубавнице на вешт начин измамљују, a и за онај који после дају за лечење венеричних болести могли издржавати себе и своју жену. Сва су данашња законодавства врло несрећна и неоријентисана y решавању питања ванбрачности. Базу целог тог питања чини истраживање очинства ванбрачне деце, које je, као што смо видели, y већини законодавстава регулисано на врло неправедан и социално неумесан начин. Један италијански писац, Del Vecclhio, сматра, да ce забраном истраживања очинства ванбр. деце вређају женина и детиња права, a и основни принцип грађанских обавеза: да онај, који другом штету учини, има исту и надокнадити. Његова je мисао од прилике ова. Није право да сама мајка ванбр. детета сноси све родитељске дужности, пошто није она сама учествовала y акту који им je узрок. Слободно истраживање очинства било би морална и материална гарантија жене против завођења и малтретирања. Забраном истраживања очинства вређају ce и права ванбр. детета, које има не само право на живот него и право на прву помоћ породице која почива на очинском

162

Женски Покрет

4