Ženski pokret

ћила борба против материје, односно зла, те да ce човечанству. осигура дух, oдносно добро. За то je и ова теорија, из истих разлога из којих и будистичка, фактима стварности демантована. Свест о томе да je закон полног општења природан, доводи нас до сазнања и нужности постојања ванбрачн ост и y већој или мањој мери, чим je брачност правно и етички једина дозвољена форма мешања полова. За то je ванбрачност нарочито етично, правно и социално стање, проузроковано полним општењем извршеним y небрачној форми. Прва и природна последица таквог општења, дете, назива ce ванбрачно дете или копиле, a његови родитељи незаконити, ванбрачни родитељи. Ванбрачна мајка je свака мајка ванбрачног детета, a ванбрачна ce деца разликују y више категорија с обзиром на правни положај матере односно оца у доба детињег зачећа: Тако, знамо y главмом за ове две врсте ванбрачне деце: 1) деца чија мати није y браку, било да ce није никако удавала било да je била y браку који je престао важити пре детињег зачећа, и 2) деца проистичућа из прељубе извршене од стране удате жене, чији муж хтедне и узмогне доказати да нису његова. Данас ce најчешће срећемо са ванбрачном децом прве категорије, па за то ћемо њих и њихове матере и имати поглавито y виду приликом излагања ове ствари. Пошто je ванбрачност нужна и природна допуна брачности будући да je полно општење елеменат заједнички и брачности и ванбрачности, то je неопходно расмотрити укратко појам и узроке постанка и постојања брака као критеријума за разликовање полног општења на брачно и ванбрачно. Joui je Јустинијан, чијом je заслугом извршена кодификација римског права, поставио дефиницију брака, па je исту црква прихватила и до сачувала. Али, пошто та дефиниција садржи доста религиозних елемената, то je боље да расмотримо појам брака који je створила наука. Брак je, каже ce од прилике, животна заједница жене и човека, заснован je на слободном и обостранои пристанку a сходно друштвеним правилима, a ствара нарочита социална и етичко правна стања. У науци постоји неколико хипотеза о првобитном мешању полова. По једној, која се слаже са Библијом, човек је још од прапочетка живео y строгом браку, образујући са

146

Женски Покрет

4