Ženski pokret

врлином; оне ћe, даље, узимати учешћа на заједничким гозбама, у рату, и у свим државним службама. При томе не треба заборављати да се женама морају давати лакше дужности, због тога што је њихов род слабији. Изузетно, кад се покажу подобнима за то, жене ћe заузети највиша места у држави, и уздићи ћe се чак и до посматрања идеје Добра. Дошли смо до најчудније тачке у овоме питању; по Платону, жене су заједничке, а деца су опште добро. Не постоји више породица; нити отац познаје свога сина, нити син познаје свога оца. Идеја Платонова није промискуитет, него он тражи да се закључују привремени бракови између здравих људи и жена, да би се на тај начин дошло до што снажнијег потомства. Најбоље жене треба да се удају за најбоље, а најгоре жене за најгоре људе; потомство првих треба да се подиже, а других не, ако се хоће да стадо буде ваљано. Законом ћe се одређивати извесне свечаности, на којима ћe се млада и младожења везати религиозним церемонијама, жртвама и песмама за ту прилику нарочито спеваним. Заповедници (Зо/оугЕ?) ћe прописивати број тих свадба, узимајући у обзир ратове, болести и катастрофе, да варош не би постала ни сувише богата, ни сувише сиромашна у становништву. Децу треба да рађају родитељи у добу кад су им телесне и духовне особине највише развијене: жене од 20—40г., а људи од 30 —55 r. Деца коју добијају старији или млађи родитељи, или они чију везу власт није санкционисала, сматрају се као незаконита. Мајке које имају много млека, хране децу promiscue. Власт, нарочито за то одређена, употребљава разне вештине да оне не познаду своју децу. Даље негују малишане дадиље које станују у одвојеном делу вароши, јер се мајке враћају својим јавним пословима. Заједницу деце Платон племенито мотивише: сва деца треба да буду подједнако вољена, и да у свима старијима виде своје родитеље, а у свој деци своју браћу и сестре. Брак и породица развијају антисоциална и антидржавна осећања; зато је најбоља она држава где не постоји својина, и чији су чланови органски повезани, као делови тела. Платон довољно оштро истиче колика ћe бити добит кад се отклоне два узрока дисхармоније између државе и личности, наиме својина и породица. Пошто у његовој држави два виша сталежа неће имати ничега, сем тела, они ћe бити разрешени свих спорова око имања и

8

О сманципацији жена код Платона

343