Ženski pokret
да је од њиховог времена то опште примљено) на тај начин крили своје отете жене, хришћанке и јеврејке, од њихових рођака, да би се сачували освете. Сад ћемо упоредити ову муслиманку увијену, умотану, сакривену од сваког посла ван куће, (која потпуно неспремна за сурову борбу живота губи и ону бедну и нелепу заштиту брака ако би јој муж ма и у тренутној љутини пред веродостојним сведоцима изрекао трипут да је неће, а да не мора ни рећи разлоге за то, док би она морала доказе кривице мужевљеве имаму принети) упоредићемо је, рекох, са поноситом и свесном муслиманком, чију ћy слику у главним потезима у неколико примера изнети. То је било за време врхунца арапске цивилизације, кад видимо да се ислам правилним тумачењем корана који препоручује школовање и жени као и човеку не противи једнаком образовању жене са човеком, ни њеном иступању свуда у јавном животу. Видимо тада муслиманку да достојно корача с мужем како у уметности, тако у науци и политици, па чак и у суровом војничком животу. Тако у Дамаску и Багдаду, за време Омејевића и првих Абисида принцезе и друге даме из вишега друштва не само да су биле душа декламовања стихова и јавних научних дискусија, већ су и у ратничким походима учествовале, у воЈном оделу, и као команданти. Имамо записана имена и дела у много чему истакнутих и славних муслиманки. Све изнети у једном кратком чланку не може се, зато ћемо се на важнијим задржати. Тако, знамо да је мати муктадора Катр - Ун-Неда председавала у великом суду, за чије је седнице сама позивала судије и друге одличне грађане, примала у нарочите аудиенције иностране посланике и великаше, објављивала државне указе потписане својеручно, итд. Шеиха Шухда у XII в. читала је своја предавања из историје, књижевности и реторике, а Зејнеб-Умул-Мујејид имала је диплому професора права. Такије је тумачила пророкове речи, поред тога што је била знатан песник. Умул-Хаир-Фатима и УмИбрахим-Фатима предавале су богословију, а Саида Нефиса је била учитељица једном познатом шеиху. Даље долазе жене оснивачи разних колегија, болница, маузолеја, водовода својом иницијативом и својим радом и трошком, итд. У Каиру Зејнеб-Фаваз је написала опширан животопис знаменитих муслиманки. Но, да не ређам слично даље књижевница и других уметница пуно је било, већ да изнесем нешто о муслиманки владарки. Оно што неколико векова доцније налазимо
"8
Неколико речи о Муслиманки
357