Ženski pokret
у Европи у руској царици Катарини II Великој, Марији Терезији аустриској и двема великим краљицама енглеским: Јелисавети из XVI в. и из XIX в. Викторији, за време чијих је владавина Енглеска достигла врхунац своје унутрашње и спољашње моћи и славе. (Тако, да је у англосакс. парламенту пао предлог да се заведе династичка лоза по женској линији.) У Каиру је опет „сестра Хакима-би-Емр-Илгах, врло учена, била регент по његовој смрти. с титулом краљице муслимана". У Индији Разаја-Бегум, кћи султана Алтеиша ступа на престо по збацивању брата јој. Владалац Џенангир је тако ценио и волео своју жену Нуpи Џехан да је „сам претпостављао њено управљање државом и заповедио да се кује новац с њеним ликом“. Њу је опевао енглески песник XIX в. Том Мур у свом главном песничком делу, под именом Лале Рух, како се и спев зове. Такође су жене кримских и сарајских канова имале пуну слободу. Арапски путник из XIII в. Ибн-Батут, који је и о намаСловенима писао, прича да туркменске жене не скривају лице, и да- имају пуно поштовање, а жене канова такође и важне улоге у државним пословима. У Шпанији је положај жене за време Мавара био исто тако повољан као и у Азији. Муслиманска се жена истицала на Истоку и онда, кад је на Западу међу „ученим људима“ најозбиљније расправљано има ли жена душу, иако су је гледали на пословима где су се срце и дух и душа-испољавали. У Цариграду видимо турску жену и пре најновијега доба да се буди. Пише најпре чланке без потписа потписати их није смела (што нас не изненађује кад знамо да је у XVIII в. Немац Gottlieb v. Hippel издао без потписа своје дело о положају жене, ит.д.) па веће ствари: расправе о поезији, историји,, филозофији, док је не видимо као уредницу листа феминистичког. И после већ долазе још веће ствари. Пријатно је да има помагача у мушкарцу не само у Европљанину Pierre Loti, већ и у муслиманину. Један судија је две књиге и у корист муслиманске жене написао, захтевајући за њу већа права и слободу. Други пишу чланке и романе. Турска „нова жена“ све више интереса побуђује и све више интерпретатора својих осећања и жеља и бораца за слободу добија. И наша југословенска жена се бавила њоме, Јелена Димитријевић, например, у „Новима". Данашња муслиманка са Истока знатно напредује. Мора се признати да је иначе рат и њу. јаче кренуо у том правцу, јер
358
Женски 11окрет
8