Ženski svet

О ОБРАЗОВАЊУ СЕЉАЧКОГ ЖЕНСКИЊА.

P'- ' ' напредним земљама у западној Европи не старају се државе само за образовање девојака из отме-IЈих породица, нити се старање њино граничава само на образовање девојака из грађанских кућа у ужем смислу према нотребама грађанског сталежа, него се оно иочиње већ протезати и на друге заборављене кћери и жене сељачке куће, како би позвана женска рука могла и ту држати свесно ред и благе обичаје и управљати кућом и благом на корист своје породице. То је заиста дело човекољубиво и врло важно, те у пуној мери заслужује, да и други народи, који су ту потребу до сада из вида изгубилн, за њима пођу. Но у другој половини наше монархије, у Аустрији, нису могли дуго у тој ствари да заостану. Ко узме у руку најновији извештај ц. и кр. министарства за земљорадњу о земљорадничкој и шумарској настави у краљевинама и земљама, заступљенима у царевинском већу, тога ће изненадити, кад међу разним стручним заводима оцази и нет завода за даље образовање сељачког женскиња. Један од тих завода налази се у Горњој Аустрији у Мистелбаху под именом „Домоводна школа“, У Корушкој поетоји „Школа за станарице“ у Пихлерн МаријенхоФу код Целовца, а у Чешко) „Домоводна школа а у Стежеру. Моравска има чак два завода: „Земљорадничку девојачку школу“ у Кромјерижу (нем. Кремзиер) и „Школузаста нарице и домоводство" у Новом Јичину (нем. Најтичајн). У школама у Стежеру и Кромјерижу наставни је језик чешки, у осталима немачки. У Стежеру примају се и извањске ученице, у осталима морају ученице становати у заводу. Интересоваће можда наше читалице да сазнаду главно о организацији тих завода. Њихова је задаћа у опште, да девојкама (нарочито из сељачких кућа), које су свршиле народну школу, даду прилику, да присвоје себи оно знање и вештину, које је потребно за добро управљање обичном простом кућом. Неки штатути наглашују поред те главне задаће још и по-

четна знања из науке о здрављу и нези у болести. У колико ти заводи нису само домоводни, него и школе за мужњу (Нихлерн-МаријенхоФ и Нови Јичин), простире се као што се само собом разуме задаћа школе и на упуство у разумној мужњи. Наставни иредмети су у тим заводима ови: 1. Веронаука; 2. Кућарство, и то: кухање, мешња, прање, утијање, чишћење, даље рад у штали и око крава, рад у домазлуку (Hausmaierei), гајење нернате живине и пчела, поступак са разним јестивима, поступак и чување белога рубља, одеће итд.; 3. Индустријални радови, и то: плетиво, крпљење и запушавање, качкање (Hakeln), шав са руком и са машином крој белог рубља и одела, познавање * тканина за бело рубље и одело; 4. Као нродужсње наставе у народној школи: рачун, нарочито у глави, краснопис и нравопис, писмени саставци обзиром на пословна и друга нисма, домаће књиговодство и најважније из науке о здрављу и нега у болестима. У заводу у Новом Јичину, где се осо бита важност даје поуци у мужњи, налазимо наведене ове наставне предмете: 1. Покућарство, и то: Унутарња уирава кућом, кухање, мешња, сушење меса, прање, поступак са рубљем, утијање, шав и т. д.; 2. Гајење говеда и свиња и пернате живине ; 3. Наука о мужњи: мужња, иоступак са млеком, прављење масла и сира; 4. Гајење зеља и воћа. 5. Домаће књиговодство. Главна важност у тим школамм даје се практичким упуствима; али по потреби даје се и теорична настава Трајаие наставе у разним заводима је различно; најкраће траје шест месеци ; али обично је настава једиогодишња. Учитељско особље , у колико није иитање о редовним наставничким силама и помоћним учитељима за споредне струке у неким заводнма, скроз је женско н са-

2

ЖЕНСКИ СВЕТ. Вр. 1.