Ženski svet

180.

у афекту, а друкчије у нормалном стању, друкчије кад „цифра“ а другчије кад је у хитњи, друкчије у школи, а друкчије на дому, дркчије кад му је писаћи прибор добар а друкчије кад му је лош, друкчије ако пише званичну молбу а друкчије кад је приватно писмо и т. д. То су психолошке чињенице. Али закључивати, да је човек суров и неотесан јер „дебело“ пише, и да је до крајности љубопитљиве ирироде (а најпосле ко и није) онај који тачку јако у напред

ставља и т. д. просто је глупост. Немам вре мена да се упуштам у критику те предпоставке, а јамачно вам је позната и недавна полемика о томе између бечког психолога Јодла и тибиншког Филозофа Мајера, ца мислим да је сувишно о томе сада распредати, и ако би сејЈудлова критика на Мајера могла још у многоме поткрепити операцијама Експерименталне Психологије Писања.

Писање је у најновије време експериментално испитивано. Циришки професор, Др. Ернест Шојман конштруисао је пре неколико година један апарат за ово, и врло се лепо и научно даде штудирати писање. Пре две године у овдашњем Психолошком Лабораторијуму испитивао је писање на овај начин један брат са Југославије, Бугарин: Добрил Аврамов. Ево до каквих је он резултата дошао.

1. Женске у главноме пишу свећим словима, лакше и с јачим импулзом него ли мушкарци.

9. Покрети у писању тежи су у женских него у мушких, а тако исто се и јачом вољином радњом обављају него у мушких.

8. Речи, које ништа не значе, одрасле женске пишу с јачим импулзом, неједнаким кривуљама, полако и с великим словима, а одрасни мушки опет пишу то са јачим импулзом, брзо и раширеним словима.

4. Девојчице пишу „бесмислене речи“ с јаким импулзом, великим словима и понајлак, а дечаци напротив с јаким импулзом, брзо и великим словима, |

ЖЕНСКИ СВЕТ.

Бр. 8.

5. При хитном писању мушки се одликују интензивнијим напрезањем воље, а женске умањавањем слова и импулза.

6. Кад се пише по казивању (диктанду) одрасле женске пишу мањим импулзом, малим словима и брзо; мушки јаким импулзом, брзо и раштрканим словима, а девојчице и дечаци слабијим импулзом, брзо и малим словима.

1. Код напамегног писања одрасли пишу јаким, дечаци слабијим импупзом и мањим ело-_ вима, а девојчице јаким импулзом, понајлак и великим словима.

8. Чим су знаци компликованији, тим се већи импулсе показује у одраслих, дочим их деца обављају слабијим импулзом.

9. Има женских мушког рукописа, и обратно.

10. При хитном писању и мушка и женска деца показују васколику своју инервацију.

Ето, то је научна Графологија! То су научне сексуалне разлике! Додуше, могло би сен овим истивама што шта приговорити, а нарочито у погледу на њихове методе, ал напослетку ништа није апеолутно, све је релативно. Ал, онај који тежи за апсолутним доћи ће на сигурно до најдаље мете, мете, која се а рог не може ни приближно одредити. Сумњајмо у све! ал не остајмо увек и у тој скепси и у том песимизму. Не могу, а да не завршим Гетејевим речима :

„Магкје гетеп Глећ хшт Каш,

Росћ даз Музазеп Баћеј аш«,

Муег па 5беп што чеећ зећали,

Гегпеј, зле Фе Јеђ', еграце.

Вазе Ри Тас попа Масће ђе ззеп,

Мле] 25 ћдгеп, ује] 21 Му1ззеп,

Носк ап еег апдегп Тћиге,

"Мле ха Музазеп чјећ сеђићге :

о даз Весћје 2п Пт ет,

Каћ] ап боб аз Весћез 21 50!

М/ег уоп гешег [леђ' епфгапл,

Млгд топ ћеђеп боб егкап“.

Родно место оца Песталоција. 15 јуна 1904.

ЗАШТО МИ 6 8оваг

Зашто ми се нова мучиш душу бонуг На срцу ране, још су тако свеже, Зар мислиш да би пробудити мого. Умрлу љубав, која у гроб леже,

Иг можда хоћеш да се опет играш С осећајима, што су сваком свети; У Бос. Петровцу,

Ти мислиш да ћеш победити лако, Да ти већ срце у загрљај лети.

Ох, пусти, пусти да у миру сневам, Недирај срце, цветак то је свео, Анђео емрти благо је и тихо Љубав и наду у небо однео. А

етен оф -—=дивеаивиниим————————