Ženski svet

Стр. 222.

лема, каже наш бистри народ. Па крај свег тога какви су у данашње време за њу изгледи за удалбуг Данас мираз девојку удаје (ерп. народ), те која девојка нема тога, та је овуђена да седе плете. Статистика показује да половина женских способних за удадбу, остаје без мушког окриља и без хранитеља, те мора сама о себи да се стара. Сврх тога и жена мужатница — као што напред поменусмо — мора да зарађује изван куће, те се друкчије не да живети.

Кад смо већ у речи о женској заради, хајде да кажемо: у чему је и колика је та зарада“)

„Женска страна зарађује у неповољнијим о. колностима од мушке. Просечна плата жене раденице чини половину а највише две трећине плате човека раденика. Тако је то честону оним пословима, где жена као радна снага вреди толико исто колико и човек, Због слабије зараде жена се горе храни, што штетно утиче на њезин организам. А од бедара израђене и изгдаднеле жене не може изићи здрав и снажан пород. Ослабео народ пак не игра никаку улогу. (С те стране дакле узето женско питање добија политичко значење.

Положај жене раденице је за то. неповољан, што је човек евуда главни раденик, а жена као раденица стоји далеко иза њега на сваком послу човечјег деловања, и то повлачи за собом социјалну зависност женеке од човека; иу том је не мала сметња за социјално подизање женскога пола, Кад смо све те чињенице изнели на видик онда се запитајмо: па ко је позван да настанеоко поправке еоцијалног положаја женекога 2 Ко други него саме женске, Оне треба да узму у своје руке ствар својих потиштених сестара па да их социјално унапреде, духовно обогате, морално уздигну. А да би могле свршити голем повао, морају и саме стећи темељито образовање, наоружати ве знањем, само што духовна храна намењена женској младежи не сме наквоћи него по вредности иста са мушком или

бити по

# У Мемачком царству број оних жена, које саме заслужују хлеб, износи до пет милијуна, а то је једна десетина од целокупног становништва.

ЖЕНСКИ СВЕТ

Бре о

другим речима треба да је онако исто дубока и озбиљна као за мушке. “Келдети је то не само из поменутих више практичких разлога него и из најидеалнијих најидеалнијег породичног живота, јер данас није доста ако жена уме начинити од своје куће мило боравиште својима домашњима, него.и да узме учешће и у духовним нитеревима свога мужа и својих школованих синова.

Познато вам је, да претераније поборнице женских права траже потпуну једнакост жене

са човеком не само на привредном него и на политичком пољу, а то ће рећи, да и жене по-

крај људи утичу на јаван државни живот. То им се потраживање ба гледишта природног пјава не може порећи иако нам је свеслободно није нам све на корист по речима ев. апостола Павла, те с тога и себе ради а још зарад среће деце и породице своје треба саме жене да одбаце те жеље. Та оне и тако посредно преко синова својих утечу на политику. Залажу ли се синови њихови као јавни раденици за истину, правду и слободу, то је њихова слава и дика, јер ву им оне још на крилу евојем омилиле та идеална добра човечја.

Модерно еманциповано женско у оном горем смислу само је себезнало, саможиво етворење. Кена треба да је као сунце,.које сија не себе ради, него које греје најближу околину своју. Без таких жена живот наш био би као пустош веома чемеран, јадан, сиромашан.

Завршујући овим свој говор честитам Крено име овом поштованом женском друштву са жеом, да оно и даље дела у започетом правцу под умном госпођом председницом својом на своју славу и на утеху напаћеног народа нашега. Будимо искрени те признајмо, што је добро у нашем овомевном ерпском друштву, то потиче од наших женскиња. А ми мушки угледајући се на њега — чини се— хоћемо да покајемо грехе евоје у прошлости и да бољим путем ударимо.

Милутин Гавриловић

свештеник.

пау

Хеуо 190

Ј)

ЈУ.