Zlatiborski pravnički dani, 01. 01. 2011., S. 76

Златибор 2011 Социјална права и европске интеграције

гледа, могу захтевати и информације о обољевању њихових чланова породице од канцера, док се од кандидата за послове са повећаним ризиком (нпр. послове пилота и рониоца или послове који подразумевају ношење оружја) могу захтевати посебне психофизичке способности. Осим тога, послодавац који упућује своје запослене да обављају послове у тзв. државама трећег света има оправдан разлог да од деташираних радника захтева извештај о вакцинацији против одређених болести.“

Слично, податак о политичком уверењу може да буде релевантан за процену способности лица које конкурише за посао само у крајње изузетним случајевима,“ попут запошљавања новинара у часопису који представља званично гласило неке политичке странке, или запошљавања државних службеника којима је законом забрањено да се страначки организују, односно да буду чланови политичких странака, као што је то случај са полицијским службеИП и припадницима Безбедносно-информативне агенције у нашем пра-

#9 Са друге стране, упоредно право сведочи да овлашћење за прикупљање осетљивих података о личности може да буде предвиђено и законима о спречавању расне или верске дискриминације, будући да одредбе ових закона у неким државама утврђују обавезу послодавца да надлежном телу доставља податке о расном пореклу и вероисповести запослених, ради процене правичне заступљености припадника етничких и верских мањина у популацији рад ника.“! За разлику од европских стандарда, Кодекс Међународне организације рада уређује као посебну категорију осетљивих података и податке о чланству запослених у синдикату. Ови подаци могу бити доступни послодавцу само ако је законом или КОЛЕКТИВНИМ уговором предвиђена обавеза или лопутење за њихово прикупљање.“ Тако је у нашем праву, Законом о раду предвиђена обавеза послодавца да, на име синдикалне чланарине, запосленом који је члан синдиката одбије износ од зараде ради уплате на рачун синдиката.“ Будући да испуњење ове обавезе није могуће без податка о називу синдиката у који је сваки запослени учлањен, за прикупљање ове врсте података је, с правом, обезбеђен одговарајући законски основ.

H

38 Више о заштити података о здравственом стању вид. у Зујме Воџгоеог, Рлепе-У уез Verkindt, "La maladie du salarié au prisme de la distinction de la vie personnelle et de la vie professionnelle", Droit social, 6p. 1/2010, erp. 56-64.

39 уп. са Боривоје Шундерић, "Морална и политичка подобност као услов за заснивање

. Бадног односа", Анали Правног факултета у Београду, бр. 1-2/1982, стр. 164-181. 9 Вид: Закон о полицији (Службени гласник, бр. 101/05), члан 134, став 2; Закон о безбедносно-информативној агенцији (Службени гласник, бр. 42/02 и 111/09), члан 20, став 2.

у „а lanatory memorandum on the Recommendation No. R (89) 2, став 67.

* Protection of workers’ personal data. An ILO code of practice, tauxa 6.6. 83 Закон о раду (Службени гласник РС, бр. 24/05, 61/05 и 54/09), члан 207 став 2. 74