Zvezda

440

3 В Е 3 Д А

гноја махом у вези са истом болешћу мужева) из полних органа породиља, те се њиме инфицирају очи новорочета, или услед нечистих руку бабице, која јепретогапрегледала другу породиљу, — аоватако исто пати од гонореје (трппера), — па се није довољно дезинфиковала, те тако пренела заразу на очи детета, од које оно може ослепити, ако му се одмах по порођају не пусти у очи по једна кап 2% раствора нитрата сребра. То укапљивање најбоље је да врши лекар или бабица, која је спремљена и упућена раније у томе послу. На све то у поменутом одељку књижице, која је пред нама, није обраћено довољно пажње и ако је Др Живковић могао и требао то учинити, кад се већ подухватио да иреради ово делце. трећем одељку: одхрањивање деце, који је најопширније израђен, унето је доста ствишног материјала. Део одељак могао би битп много краћи, а да се циљ, намењена овој књижици, опет лостигне. Исто то вреди и за четврти одељак: вештачко одхрањивање. У петом одељку говори се о: одевању деце, а у шестом о томе, каква треба да је дечја соба. У овом последњем одељку на завршетку препоручује се „код слабе деце или веома мале да се пред намештањем детета у кревет исти загреје мало шпиритусном лампом, а нарочпто је то потребно за децу, која су рођена пре времена, т. ј. за недонешену". Мени се чини, да је овај савет опасан, јер се при томе загревању, нарочито ако се невешто врши, могу лако постељне ствари запалити. Међутим, то би се загревање могло исто / тако извести и топлим облогама или другим сличним манппулацијама, које се тога ради на понеким местима употребљавају.

У другом делу ове књиге: о школској хигијени, писац нам у уводу напомиње „да корист која се постиже школом не остаје увек без уплива на здравље деце". Не поричући у опште тачност овога навода, мени се чини, да је интенција и прави задатак установи школских лекара, — 1 која је већ продрла свуда па и код нас а о којој се у овој књижицп нпшта и не помиње, — да спречи тај рђав утицај школе на здравље деце и да скине са ње често незаслужене прекоре и пребацпвања. Ја сам на другом месту изнео опширно користи од школских лекара и ону племениту и хуману задаћу коју они у школи треба да врше, те се с тога на овоме месту не могу дубље л г пуштати у оцену тога питања: везе школског утицаја на здравље деце п рада школског лекара на сузбијању тога штетног утицаја.