Zvezda

КЊИЖЕВНОСТ

451

мназијама превазиђе број истих у гимназијама „унутрашњости Србије." Што се са оваким поверењем од стране надлежних излазило пред гимназиске наставнике, мора нам јасно бити и отуда, што је већ почетком другог периода, у гимназиском устројенију изриком •означено, да „место професора ј г гимназији или полугимназији може добити само онај, који је свршио Философске науке бар с добрим усиехом, да зна још који језик сем српског п да је примерног владања" (стр. 86). Дакла, пре 60 година тражило се од гимн. професора оно, што се ни данас не тражи од других редова чиновничког кадра. Свагда се од наставника тражило, да буду свршилп филосоФ. •Факултет, да знају бар један, или два страна језика, и да су у „моралном поведеннју" узорити примери грађанства. Од свега тога отклоњена је пажња била, а п данас је то у погледу другпх чиновника, а у последње време за мало се није од наставника и целибат тражио. Па не само да су наставнички савети билп од утицаја у школским и наставничким питањима, него и у погледу школске власти они су дуго били административно тело. Управитељи и директори били су, у најблажем смислу, први међу равнима. На случај хитне потребе професорски савет пмао је власт давати директору тродневно одсуство, и том приликом одређивао (он, савет) по једног проФесора, који ке за то време вршити дпректорску дужност. А погледајмо данашњи закон о средњим школама, па ћемо видети, да смо у томе далеко уназађени. Школска власт је тако концентриеана у руке једног човека — директора, да то може служити само као ругло просвете. Може ли што конзервативније бити од овога законског чл. 66. којпм су у 12 тачака побројане дужно■сти — боље права — директорова. Задржаћемо се само на тач. В. пом. члана, који гласи: „да распоређује предмете на наставнике, према њиховпм квалификацијама." Шта мислите, шта се хтело тачком 3.? Не да се брине за поптњавање празних наставничких места, већ. да се брине о томе, кога треба одакле уклонити с кога места, а кога треба ту довести, а још кад се томе дода тач. 4. у погледу распореда предмета на наставнике, енда је јасно, да се често може догодити да наставник, као стручњак, остане без часова, а нестручњак, само ако је директоров љубпмац, да узме и његове часове. Писац данашњег 29*