Borba, 16. 01. 1997., str. 8

и а

| ТА

== риклиђс

линвелзен мимоџомт А омем мечтањл и Рив! -идАоит мире 'идоешоо (080 А еневечЈтоцРЕ внињен и евошох езедисиџене елеројол 01 и 'амадџиди аниноизефоди Аоеподи А гохеди анвелден елзот Рјекене анеситој '22'2 "Ктед монџеноизеф -оди мовз А иџидоидох ипинвелзен ополом 91 ид омех 'еминвелоен еневечдоооиоо молзио К венанА зонвидуе еполом могипедјални ичијо -оџ ежом 22 0] "еенећА еоеподи еиврерф мине -га А и емејипећдио МинвеЈоеН милићишева А МАчомиди ео гјох ејијаледло хинвогедоо АЗООНЏАМА вЕ еминвеЈоен хицчАоЛо осневеч 900 -оџоо аГинвиенални и е[инлалиџев» ог оноедлошџ оизилооџ ол е0 ид 2] 'еполом хинвелоен Аодиј -оџ А „Анитев Аноодлош, днуало еЏ дада мин -велоен ичлштлд ееневоседоо А“махо А 'РЕ а гадом зочетаиз о Ажеиштоди ефевеч/додоџоо зонџеноисофоди зондећои ечнетеодош зечлет Аоеијош А 'Е'2 ·Клаво моведић А дАнхелоим ог и[ом валхег о! РеРветдвР А зоннлало и езневоседоо зонџен -оизафодиледи' онедићнијнох осе» еневеч9 -одоџоо виелдио и езинвелоен езневосеадо он гевовинелдо 'ехинвелзен есневетаавлол иоо -апобди е2 онееовоџ очтдаћ оптло еџ еоодл он -евечоооомоо онџеноиосефоаи онлакоц '2'2 "амиле ениеноизефоди есневеж -дтиди зовохичн (7 и Аиил А итед еџ и ивеловн К ојипевони оеемиди и ипџовл ер еминвело ген илооноообио (з 'еветавеол онловижоџ 29 во илоонечдо2ош2о двохинвелоен (9 гемејип ге Аио минврајен мидићишсеа и мооеподи мин -веловн Аенецовожа А еминвелоен езоџл еснев -меовош зонтешол (9 :еГеседи Мо» иниџџипоиџ иџши иловидо А еминвелден илоонтами (е Жогиј -оџ А ондеоош е 'ичловотев еу иџожт А мотеда мијово минвелоен едедл го[о» еволхее и ехин -велоен ееевоседоо Ацемем се! ихиџев ог нел -Коиди емивојењлио њиман д 'аГАмаћо еминвело ген то 22 ејом хоомвил»е Аниеноизафоди ен Кзонџо А Аволојби 'еуинаелзен момедџиди пон -геноизефоди иондаћош евлочлотесан ивоџ ма илињиџевд ААлоафинем го Алево д "172

| евелоен Аачевидев 130 А еме[ипевони ес еволхес И ечневоседоо јонџеноизефоди зондаћоџ ганевисавошџ 241 -од :Ломедџи А вмдешћ зовохич едџ еминвело сен ачневоевддо онџеноизефоди онлаћоЏџ

2 (одо уулаошзац

чмо[ио -афоди можинвелден овед ао еЏ иџлаш иптеџл ијиннадошломјен ишжвиди го ид охе» и [2] -ипехифишев» хинџеноизафоаи и хихомотеже

хич/Гедевојоџо еснепило ЕВЕ ишџимадџиди ипин -велзен д2 ид омем ехинвеловн мечневосеадо звео 22 и[ох ано ве емедјоди хинвогеви онџе „Ммаџелни ачејешџеди и осне[ивева '9'2 | "можоо мог девојто и едуем модод -си минлевхоте оџтицедсеоо 92 ид ој '2едте» зонаеа зен 1оонделипифет еч/оом еитисеведи до ид охез мовелоен евед 20 ву е[изефоди хишлат ем емењл до оепилотој ЖЕ гриРниџџипоит мимомотеме пиво А и емиовин миво ен ијисафоди [омћинвеловн А енож и епед семтли Ацамеи ожелонавед 24:09 маснечвело -ошоћ илооменџаГ ениош аенеоиволода | 'Е'Е "| "Миоефоди Ажинвелден ве гџетадио 2 РЏ дџож 2 'авеловн нев емилоеи9о мила К хаџоћ и хаџол измометеме недослем мизиЈ9 -оџ Ао и[ом емилноџлло и риипинаћл мизлоојен ејиџнаџило хинив[ипеио осневичлато '2'Б'| гозкду и емеџожмт А еме[ипевони А ехинвеЈо ген емиал2лили о е(ипџом омеди маеоимдоф -ни "еме[иплАлијони мизинавл Јен А и емеџомт А „еминеџ иминедовло, '"емипинвејзен емисн генеиди минвег 'емипеснњла до минднаниле 22 еинелово месчевогинеЈао 22 ид зеџевогиџеад р 'амол 27 хи еџидамол и Миосефоди ћжинавло сен ве иџлај хиптеџм аооневоооделниве и ооиЈА гизиџош ид гјо» е[ипхе афнемиелсоа "РЕ| ггдам 94 -атавиз е2 АИњАдоџеди миво е2 ЛувиХо ДЕ. "ренедипинлиом илоондоозоиз и Лтра момомил емеди оонџо невиливоЏ "в[ип гевилом 'итоондетииоо и илоондовојто (ецеоо "талидјални инџедом Ао ошт оех 'илелишев» ин ~иџ и ецомел Ло индвало | "елетиџне» Аенене ен омео иневонове Лшло е0 едодл ен едте» јон -аеловн јачлшло додеи ЕВЕ им идолидм '2'1 "еГговсед евилмаиодеш и одело иневлтлао начн ен модивоо 2 енвилиедле охе! хавл ајин е[ио -афоди езћинвелоен еџ е[ оначемиди 'Аеневог ->доо о ајипнадефном антоденАЦоуј амадџиди Кдивмо А 'еледаиоме вмипнелдЕео миниеноијад миао ен 'илићтишевд емогда ивошзА инџеноипен Ко хоп '21980 емивоџот мизони А илови9о [ово К рураањла до и иловив хинлевооди елидо е» -иџев гоГедтем зонвелоен зачлолд додел "||

Каеловн А иџла хиптеџм хиГинооз -оџо[ген хеееЏл :еминвелоен хичАт Ло додеи

| [одо у»улаоцааЦ

А4НУвОсуд8О 0 згипнаеаФноУ знуоамнАУЗИ УНМПЗОМ9 ЈоЈзи ла9зИалаћ зхлаоизаШџ

ију против дискримина е усвојила Генерална кон

ја и сарадњом | ским, политичким и култур у у њиховим друштвима.

2. развијамо и примењ

о а | 966 | ОЛЈМЕ5СО и извештаје заједничке И. ОЛЈМЕЗС Комисије стручњака у вези са њеном применом; Пре"поруку број 69 из 1975. године са 35. седнице Међуна "родне конференције о образовању о улози наставн "ка и његовом утицају | стручном усавршавању, нице [СЕ 9 из 1994. године ко који треба дати оспосо значајно оријентисаном ком, грађанско разноврсности родно признати

ва

припр асин

м стандардима об

ним условима који влада-

|| образовања;

Атеад монавоноџ мовохин К емипинвелзен елевео и чомои дџежлаи ид ојох аожлиз г2 ид гџидовло е[ијоџонхол хиво еше[ипнајои мачечтидом "евелоптодо хин

| .аежат оналовоо Миооџ идлнап ил еџ и емиво

азнелеџоџова ен гевело иддноеп изтоџонхеј -оноипемдофни е2 еџ ијоџи ен Ло иневонове егијоџонхој хивон есфнеачтидом инињкен 'Р'у'9 "Ковин монџоденлцам и мон -џеноипен ен емеџожт и емипинаћа 'елипин -аелоен Адом еоонџо хиддоџ и гнамева 'ежеди хиноипемдофни 'еГипеминлиом (овеед кило

' ош е[изомонхел хивон аснечтидом 'Е'р'9

геминаелоен и[ипесиџен -оизефоди А Аниалеџ ен /еневоседоо илијово -оџ едддл Кенжеџ Лнигјипаш5 'ајоџотолом и едевлфоо јонвоседоо Мовега Лоенидџиоџ ем -ејизоџонхел минвоседдо мизлаџ ео онееовоц

"ет и цев овелоен осневидев 120 2Е аноедлош 12

ојом еме(илоџонхел миноипемдофни мивон 254 -еветеџво Аништов Аниодо 20 омео ен '2[овева зонџеноизефоди и ечевечлдозошзо и гетади иди вниеноиоефодилоди овохичн Адивио А 'еџ

"ељипинаеловн илоонц/јом гаанежлау "279

ј "ивелоен А МА шве(оц еминаћА том е2 и[ом емаџооди Ленев -етед зловооџ етиа адо еп Аал9о2о монвелоен мозлат и емипинаелоен енамеда отив ивел30 ет ид оџјолм емеџохмт Кенеаведш и иГипед ин ~мите А ејијоџонхел хиво еснеачтидом 'оеподџ инвелјен евећинедјо ер деда: ен ејијоџон -хел хиноипемдофни хивон енемиду "|"р'9 теле» -аиов хицетаио 20 Медлеизоои 22 еџ Ком идин -емиди едедл г[о» едем ејол Лвоноо ен 'у'9 'аавловн КАеневосмивед А азошћ евох „мен аеневидевлоо емипинвелоен аневеч/јоло и дао вЕ еаевоседоо елолишеаи ееталод -оџ оплдо ет едодл Аеевоседдо А Каодчтидом мовохич и еГилоџонхолј хиноипемдофни хивон инамиди о ежито чјип 'и[ипеллио [080 А Е'9 „одолео езлдџ ен аоонто А аџонт Мипегиџенизден и 1оонаснић „100 Киопономе и Лнаћлшћи 'Аитошонхел Аалем оџио Аевејодеи игом ено емеништов овлен, РЏ еоддл илолзио инвоседдо еџ ог ејол епит -дизоџ без 'еначтидо» зовохисн Ккполет мечт -анјен и е[ијзоџонхој хиноипемдофни хивон еџ -ејипналоџ хинвоседдо хиндевло Аееваилееа монташсћан ен еневонове Ло евело 26Џ 2Е8О "Кеневоседдо и еме[ијзоцонхој. миноипемдофни мивон о Адовозсед А ЛМАаве[оџ 22 иго» енимдој вјидиседеијен еву Ао ваенлоди и е[епене | '2'9 "речевогеддо ејеждтео хинив! „ипналоџ меснеајвеноо ечневоседдо 1оонџеда Кновштадт ецевоџ онгењене еџ едедл елЈиЏ

6.4.5. Подршка и помоћ најмање развијеним земљама да примене и ефикасно користе нове информационе технологије у њиховим образовним системима;

6.4.6. Јачање заједничких напора између влада. образовних власти, наставника и наставничких организација, пословног света и индустрије да обезбеде адекватне нове информационе технологије на свим нивоима образовања;

6.4.7. Развој истраживања и размене информација о утицају, улози и ограничењима нових информационих и комуникационих технологија у образовању.

ПРЕПОРУКА БРОЈ 7

Професионализација као мера за побољшање радних услова наставника

'71. Чак ни! СЕ (Међународна конференција о' образовању) није подесан форум за анализу услова рада наставника, међутим, очигледно је да радни услови не могу потпуно да буду одвојени од политике јачања улоге наставника у свету који се мења. Брига о нужности промена статуса наставника је стално присутна: 7.2. Националне и регионалне ситуације су веома различите. Побољшање статуса наставника је неопходан услов за јачање њихове улоге. Али то побољшање не може да буде "резултат само једне примењене мере или једног фактора. Побољшање материјалних услова наставника, посебно њихових плата и других социјалних бенефиција је потребно али је то недовољно за побољшање њиховог статуса. Укупан комплекс образовних токова мора бити побољшан. Јединствена политика побољшања статуса наставника и професионализација представљају стратегије од којих се "највише очекује у средњорочним и дугорочним плановима развоја. Оно што се може учинити после ових препорука, а односи се на захтеве у погледу оспособљавања наставника, њиховог учешћа у управљању и аутономији и доношењу одлука о образовању и побољшању статуса, односи се на следеће:

7.2.1. Промоција наставничке професије добија на угледу остваривањем високог нивоа почетног наставничког образовања и професисналним развојем наставничке каријере, стварањем различитих структура наставничке каријере и увођењем система процењивања рада наставника;

7.2.2. Обезбеђивање потребних извора за оспособљавање наставника на нивоу високог

гедеџ евон ево 'енене зондаенииципоиџдој ни зонвоноо денепило ен есневеданол и зјипееиџ -ејипаџо амол емелешее хинкилеиједи 9тИв 25 аштижал оначналоди ге! его» Лдивхо А визитру еџ днаоседдо гвон ечнесилоои евел20ад9 хиј „инјећенејен по неџа! ечневогеддо ејићевидој „Милом оГеџ илилевхо 29941. 'МиЈАЦоу "|| '9 ·„ЕГовева ровподи хиво ви енањлашиди а[е100 хинтеиод -ио ејипешћиош емиџев елодв 207 оливедодег еџ вогда ан иџе „лево А 902 оџид и елохево Кенејеџоџова ен опло еџ гжом еГипемдофни енамодвео 'онећед ојинкеј 'илооштоди ги моџ -атом ми[о» оџид 22 ожинџојве ештин илели ецен ејој Јоде [ом еаштлао зочлоло Ачрд -имдоф А знамладони еџелоои ано Ао еџ а! оџ СИНИЋА емиво е[изомонхел. 100нџАлоо,, :е!илоџ -онхел хивон лелшлћегд оех еџеловн Ло е[ох гћ -иџаизоџ еГ оесемоџ мев |ХХ КЕ есневогедо Ре ојиоилом анџоденлцау |[елтевеу 'елово Ане ам А еденамеџа хинкла» по неџог Лесвело -тади е[изоџонхал еноипемдофни гвон '1'9

аво ве еневоге до елодиџеви ечетагодоц иожлиз А :а[ијоџонхал аноипемдофни гвон

9 гоач мулаоизац

"гемилоонвилхе минаоседоо мишлаџ и еминаелоен осневечл0о2ои2о ЕВЕ вв -еоа ки Кдивмо А онепилотои оплд еЏ 29894 Еејић гееинездо хинаАашћУ и хихо[Гизишеа 'химолаоцо и елдоџо и ејиџам 'ецеслџоди и ешожт Лу -амеи енџеде5 'иџожмт емеди еГИПАЈИЈОНИ ХИН | -вашт/дуо маснедевло е2 онесовош еџлд 20 69 | ад! Ааштадо емоди гиомт ечнедевл 0 'Е'28 |

ли емеџожт мин || ~ Аало А (епевеџоиоои и валолитод 'еоптвив ип | -инаелотоди) иловео индилдеџид "китатоц ве илелилом 'илевео имћинања и аГипе[иподе '29/ -олитод иловео Ло ошт ое» 'еминодњА хиЈлау и Кловиж мохоџомт А ечједитод есневовлодн/ емиџоо хилипиџевд есневосинеЈдо '2'29 'а[ипевиџидом има | -одеи изћинтајее Мећеги АКеневоседдо А изонџо имодендец АГе[ивеед епил 2902 де! есневове0до | ипилиџош А лелидоиди гџло еџ едедл Е[ИПЕМ -дофни аенемедииду 'емилоонвијуе Ми Кен | „ипиноењА мизлдт и емичјалитоад Ко инесномен 2 'еневоседоо А еГипме олелилеод и оушеџее | “уовиж ихоџомт иџилевахлоо ид и[ох емелоид | хиноипемдофни хиноемифе есноцовд "129. 1 | :адам оцотаио Ао енгећене емивош | минџеноипен' минкифипашо миво А "69: гилоондоволџо хижкинџа! || гес очнесилооџ и еминодћА ечевићлч и нићен ]

| Р" ' ' њи Џ '

7.2.3. Примена системских стратегија како би се пажња медија усмерила на иновације И успешне експерименте које остварују наставници и групе наставника; :

7.2.4. Ефикасно коришћење педагошких ис траживања и постојећих информација у наста ви, процесу учења и у одлучивању; уза

7.2.5. Подстицање квалитетног остварива ња наставног процеса. Ови подстицаји не тре ба да буду ограничени новцем, већ треба на: ставницима пружати могућности усавршава ња на вишем нивоу, званичним признањима И напредовањима у професионалној каријери;

7.2.6. Усклађивање права и одговорности наставника, а у сагласности са препорукама ШОЛЈМЕ5СО о статусу наставника.

ПРЕПОРУКА БРОЈ 8

Солидарност са наставницима који раде / тешким условима

8,1. У многим земљама наставници се суб: чавају са проблемима у настави посебно 04. одређеним групама (сиромашни, маргинализ; ване групе, избеглице, мигранти, делинквен ти, васпитно запуштена деца, жене У неки" традиционалним друштвима, итд.) или раде У посебно тешким условима (удаљени. плани“ ски и рурални региони, велики градови ил веома бројни разреди итд.). Војни конфликти. чести преласци међународних граница пред стављају посебно забрињавајуће ситуације. Деца су често жртве конфликата и суочавај се са психолошким и моралним последицам тога у читавом свом животу. У ситуација“ где су у питању специјалне групе станови штва, у удаљеним регионима или у областим“ где су војни сукоби, јединствена и хитна акии' ја је потребна за специфичне образовне си Ц ације. Упркос разликама у обиму и врсти 08 а ситуација. све оне захтевају од наставни више него у другим условима, мобилизовг његових емоционалних и психолошких пива цијала и низ различитих вештина, укра истинску поливалентност;

ставни“

8.2. У таквим условима школи и на ери цима је потребно као прво морална и Мата јална подршка и, у случајевима војних су со или природних катастрофа. изражавање у лидарности националне и међународне за нице и повећана помоћ и интервенција ије

8.3. Могу се предвидети следеће |: прилагођене сваком појединачном случај Ја

8.3.1. Подржавање наставника који Р 2. 7 тешким условима и њихово мотивиса про; рад у таквим областима организовање Ју

|| - · 5

, | па

Њ |