Prosvetni glasnik, 01. 07. 1903., str. 88
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
При колективном методу неколиким ученицима задају да сви у јсдно исто време израде какав задатак или вежбање; они морају написати одговоре на хартији и у неким случајевима, ннр., у огледима са ученицима од 16—17 година, њих чак можемо замолити да опигау, како су они решили задатак и шта су, том придиком, запазили на себи. Број ученика, над којима, се врше ти огледи, зависи од разних услова; често нута вршили смо их над 4—5 ученика од један пут, да би слободније посматрали свакога од њих, а често пута вршили смо огледе у целом разреду од 40 ученика, — све зависи од тога, у чему се састоји оглед и у коликој је мери важно посматрати свакога ученика по наособ. Н,ч пример, при огледима при проучавању уображења вида ученика задавали смо им да израде разне геометриске задатке, тражећи конструкцију; ученици су тада морали радити неколико цртежа, пробали су на разне начине, брисали па опет почињали изнова; према томе важно је било посматрати поједине ученике но наособ; тај оглед вршен је над десет ученика у један пут, а, нас је било, притом, три експериментатора. На нротив, огледи, при којима се ученицима задавало да онишу какав прост нредмет, слободно су вршени над 20 ученика у исти мах, пошто сличан рад ннје такве нрироде да би посматрачу сметао у посматрању свих ученика. Колективни метод дозвољава да се за дуже време изврши врло много огледа; ми смо често нута у току два часа скупили у школи 200 до 300 одговора, т. ј. материјал, око чије ће се обраде утрошити 2—3 нсдеље; а индивидуалним методама ми смо ретко кад скупили више од 50 одговора за два часа. Желети је, међутим, да се сви огледи, извршени колективпим методом, изврше такође и индивидуалним над већим бројем субјеката, пошто при индивидуалном методу увек има да се опази по нешто ново, и да се допуне посматрања, добивена колективним методом, а тада ће нам бити све разумљивнје. Треба прво извршити неколико огледа индивидуалним методом, затим извршити главније колективним и, најпосле, опет их вршити индивидуалним; —- ето, то је идеал, коме треба. тежити, но који се ретко кад постиже; обично тек по свршетку посла видиш јасно, како би требаш најправилније вршити огледе. Кад вршиш огледе индивидуалним методом, онда треба обраћати нажњу на то, шта ученици по свршетку огледа обично причају својим друговима о ономе што су радили; у неким случајевима то нема никакве важности, у другим пак, на против, ресултати огледа од тога могу бити сасвим онакажени; у подобним приликама треба обраћати пажњу на то, да се ученици, свршивши огледе, не састају са онима, којп их још нису вршили; експериментатор увек треба да има на уму ту околност и о његовим могућим последнцама. Исто тако не треба заборав.љати, кад се огледи вргае два дана узастопце, да су ученици могли код