Prosvetni glasnik, 01. 07. 1903., str. 89
НАУКА И НАСТАВА
89
кућс о њима разговарати и, може бити, да су их вршили међусобно, од чега ресултати огледа могу такође знатио да се измене. IГосле тога детаљног ониса оиштих правила, којих се треба држати при вршењу огледа у школама, ми бисмо требали нрећи излагању иојединих метода, који се унотребљују за ироучавање разнпх физичких ][ психнчких Функција; морали бисмо описати оне из њих, које треба употребљавати ири одређивању Физичке снаге ученикове, њиховог намћења, пажње, уображења и т. д. Ну, ми нећемо овде описивати те методе, јер нам се чини, да би описивање истих, без указивања ресултата добивених до сада, било и сувигае сувоиарно; сем тога и нехотице бисмо се морали враћати на то у другом делу; за то ћемо изоставити оиисивање метода, па ћемо их онисати у другом делу једновремено са излагањем ресултата експерименталнога истраживања и проучавања питања о којима је реч и која нас интересују. Метод иигања. Научно проучавање педагошких питања може се постићи на два начина: или нутем вршења огледа у школама, или посредством прибирања систематских дата, у којима се налазе посматрања разних лица, о нсихичкој страни дечјој. Сад ћемо описати тај други начин. Систематско прибирање дата о разним питањима одавно се практиковало у статистици, откуда је и позајмљена примена тога метода нри решавању педагошких питања; за таква и њима слична испитивања састављају се нарочити програми питања, која се разашиљу школама и појединим лицима да их попуне одговорима. Ради примера навешћемо сличан програм питања, која је саставио Бине у намери да проучи страх у деце; свега је било девет питања: 1) У каквом облику ;и при каквим сте случајевима посматралн чуство страха. у неких ваших ученика? (Опишите детаљно та посматрања). 2) Какве сте физичкс знакс страха запазили? 3) Колико је у вас бојажљивих ученика? (Колико их је, ннр., у вас у разрсду од 30 лица?) 4) Какво је здравље те деце? (Физички развитак, тежина, раст, мускулна снага, нол, узраст.) 5) Какав им је интелектуални развитак? Које место, по успеху, заузимају у разреду ? 6) Каквог су карактера? 7) Да ли сте посматрали, нод каквим се угисцима развија чуство страха у деце? Да ли га деца позајмљују — примају од родитсља? Какав је утицај примера, страшних прича и т. д., имају ли они у оиште каква утицаја? Какав утицаја има.ју узраст, религиозност, околина (град или село)? 8) Може ли сс излечити бојажљивост дечја и како треба при томе поступати?