Prosvetni glasnik, 01. 07. 1903., str. 93
НАУКА II НАСТАВА
93
односе на представе, које преоблађују, уображења и т. д.: у свима тим случајевима не треба се задовољити једним од тих двају метода. Метод иитања даје већу разнообразност и онште ресултате, он може да покаже читав низ тачака, на које треба обратити пажњу при огдедима и о којима, без тога, можда не бн ни иомисднли. Огледи могу да покажу и на односе, који постоје међу разним Функцијама, и, ослањајући се на ресултате добивене ириликом огледа, можемо разаслатим питањима додати нова питања, која се тичу баш тих односа. Оба, дакле, та метода номажу један другоме, те их стога треба употребљавати поралелно; од нроучених питања и од разних услова нотнуно зависи, на који метод треба обраћати већу иажњу и с којим ћемо почињати; за то не постоје општа правила, сваки треба, у сваком случају, детаљно о томе да промисли. Свршили смо са излагањем самих метода истраживања; некоме ће се та излагања учинити и сувише детаљна; но ми смо то намерно урадили, јер нас је томе научила практика. Пре свега напомињемо, да ти методи и правила још ннсу нигде детаљно описани; аутори, не знам но чему, мисле да су они свакоме познати. Међутим, кад се приступа самом раду у школама, онда у почетку спвршено не знаш, како да. се приступи огледима, те с тога се мора направити маса грешака; не знаш на шта треба обраћатм пажњу, а шта треба оставити на страну; не знаш како да се нађеш у маси добивених одговора, и у опште губиш много времена. Ми смо то 1892 и 1893 године сами преживели; у ночетку смо извршили много огледа, који су се показали као неподесни, ,јер нисмо обраћали пажњу на разне услове, који су од нажносчи. Када проучаваш радове, који се штампају у свима државама, онда често видиш, да аутор није умео да вршн огледе, нити је умео из њих да изведе ираве закључке. То бива због тога, што у литератури нема средстава, која би могла послужити као упутство при огледима, у ком би била детаљно изложена и објашњена сва правила и сви услови, на које је потребно обраћати пажњу; ето, дакле, то су узроци, који су ме побудили да се тако детаљно задржим на том предмету. (НАДТАВИЂЕ СК)
И Т А Л. И Ј А СА СВОЈИМ ШКОЛАМА НА СТРАНИ
Несумњива је истина, да је у држави уређење школа и понулација истих верно огледало просветне и економске васпитаности њених држављана, а тим самим и најбоља илустрација општег културног стања