Ratnik, 01. 09. 1923., str. 82

74 РАТНИК

рена у свима правцима. Због овога са војничке тачке гледишта, ваздушне просторије имају особита преимућства у томе, што сва кретања ваздухопловних средстава, било у циљу осматрања, маневрисања или борби могу бити по хоризонталном правцу и по висини, односно дубини т.ј. и у вретикалној правцу. Овим су донекле маневрисања ваздухопловним средствима у много бољим тактичким околностима него ли кретања сувоземне војске или поморске флоте, који су упућени на кретање и маневрисање само по једној површини више мање у хоризонталном смислу. же Шта значи ово преимућство кретања ваздухопловних средстава у хоризонталном и вертикалном правцу у тактичком и «стратегијском смислу тиме се бави стратегија и тактика авијатике.

Рат је у своју службу најмио сва техничка средства обраћајући им при том свестрану пажњу.

Помисао и примена балона, ваздушних лађа и аероплана у циљу спорта или практичне припреме за војску, није нова. "Она је потекла скоро истог датума, када и сама помисао, да се пронађе апарат, којим се може пловити, односно летети по ваздуху. А као што идеја о примени појединих техничких модерних изума прво нађу места у војсци тако је исто и идеја о ваздухопловству стекла прво у војсци право грађанства, где је тако рећи дошла и до свога максимума савршенства.

Оно пак, што је до скоро изумима технике ваздухопловства стајало на путу као препрекаји камен спотицања, у току врло кратког врмена савладано је, те се данас без претеривања може товодити о ваздушним војнама, као што се до сада говорило о сувоземним и поморским ратовима, и поред тога може се сањати и о преносу трупа ваздухом, као што се то чини на суву жељезницом а на води бродовима.

Данас имамоу ваздухопловству такав један помоћни елеменат, који се јавља као врло важан утицајни фактор у стратегији и тактици. Ваздухопловство ће можда већу корист допринети стратегији него и телеграф и железница. Управо она ће у вези са овима „двама факторима бити и та гано практичне примене стратегије и тактике. Она ће можда извршити већи преврат у стратегији, но што је ова то дожсивела у своме ренесансу почетком 19. века за владе Наполеона Великог. Ваздухопловство дакле постаје један фактор, с којим тактика и стратегија имају да рачунају.

Оно што се до пре само неколико година говорило о ваздушним лоптама у корист њихову, ајојваздушним лађама (дирижаблима) скептички нагађалојо примени њиховој, на коју се мислило да се има још дуго чекати, данас је, тако рећи, сасвим и остварено, јер се поред ваздушних лопти и ваздушних лађа јавља један најновији а скоро и најпростији изум: машина за летење, на којој човек данас лети лако као птица.