20. oktobar

пи

3

Ф АБАЧКУ >=

СТРАНА 8

ки а ар му У ес а о је зај ВААНТ БЕВАЊОЈВ, Оран

У ДАНИМА НЕСТАШИЦЕ СВЕЖЕГ ПОВРЋА

| Ускоро ће бити побољшано

_ снабдевање грађанства | "месом

_ жнице обалских

према предвиђеном плану Савезног министарства трговине и снабдевања, услед (еднообразног _ радионирања, потрошње меса у цело; земљи, и ради потребе очувања, стоко, снабдевање грађана месом од фебруара месеца врши се са"мо конзервираним меснатам производима. У другој половини фебруара подела меса у Гзограду почела је по том плану и грађанима се издаје одједном цело месечно следоваље. Осим тога дељене су ипак и извесне количине свожег меса.

Министарство трговине и снабдевања Народне Републике Србије помогло ге да се појача _ довоз нералионираних артикала меса. Ових дана закључена је набавка пет вагона, дивљих зечева. Београдске пијаце и продавнице градских предузећа за месо и масноћу пустиле су у продају 4.000 килограма зечева, а „едан вагон од 10.000 килограма товари се у Суботици. Продајна цена, на мало је 38 динара по килограму. Првих дана куповина зечева није била најбоља, из разлога што грађани нису #3викли на исхрану са дивљачи, Нарптито, становништво перифериских делова града нерадо купује зеч:е месо, иако је оно доброг квалитета, Калоричногт вечјег меса је врло јака, јер су зечеви гојазни. Многи граЂани не воле ла јелу дивљач највише из незнања готовљења јела од њих. У страним земљама та јела сматрају као деликатесну храну, а велики део грађана у Беораду не жели уопште да покуша справљање Јела од зечјег меса и

стране разних шпекуланата, У Војводини, Министарство "трговине и снабдевања и Аутономни одбор Војводине дају упутства трговачким предузећима коме треба првенствено да продају своје производе. Али те појединачне одлуке путугу поштом до месних и среских одбора по 15 и 20 дана, За то време морају да чекају. Да би се то убрзало, једина могућност 0бавештења о оллукама Министарства трговине и снабдевања је путем телеграма.

Суво месо и изнутрице

Целокупне количине сувог меса су биле недовољне када, се вршила редовна подела; због тога је одлучено да. се те количине лодељугу мензама, за побољшање исхране абонираца. Изнутрице се продају како у свежем тако и у прерађеном стању.

Поједине задругв продају изнутрице, вероватно добавље не из предузећа »Ветсерум« и из кланичних предузећа У унутрашњости. Њихове продавнипе не олговарају хигијенским Условима за прода:у меса. Међутим, Градско прелу. зеће за месо и масноћу има све подесне инсталапије за прераду изнутрипа. Предузеће је направило план да куп. ује изнутрице из кланипа у Суботици, Чоки, Великој Плани, да их својим камионима брзо превози у Београд, да их ту прерађује и олмах дели грађанству за бржу потро-

шњу. Управа кламличног предузећа при Министаргтву инлустрије Србије требало би ла проучи

ове могућности, да

Продаја дивљих зечева у Гранаповој продавници на Јовановој пи јаци

сматра га неком другоразредном, необичном храном. Међутим данас се мора водити највише рачуна како ћемо справљати колоричну храну, а на укусе се постепено навикавати. Живина

Прелузеће »Живинопромета и све откупне станице за стоку вршиће , у Војводини и Србији за Градско предузеће за месо и масно ће. Са »Живинопрометом« за, кључена је испорука 4.000 килограма живине у закланом стању

Услед набијања цена

уоч.' од колике су користи производи за побољшање исхране радног становништва, Београда и да донесе одлуке о овом питању.

Снабдевање грађанства, животним намирницама – побољшава се, иако се налазимо У најтежим месецима, када нема довољно биљне хране, а сељаштво престаје са клањем стоке. Напори Градског предузећа за месо и масноћу су велики и она ће се и даље трудити да добављају што веће количине меса, на београдско тржиште, бар док не пристигну прве количине поврћа,

од н воћа.

= 9:22

Детаљ из зараде која је под надзором Управе станбених зграда

ЈОД!

15

ти

ПН

МАЈА МУРЕ

ПЦ |

УЛ ЦАЈ

МЕ

ПАО

ИВА МТ

5

па

1

НИЈЕ

ПЦ

ЗА ШТО СИГУРНИЈИ ГРАДСКИ САОБРАЋАЈ

Како да се избегну саобраћајне несреће

||| рина скоро свих 6београдских улица – недовољна је за жив саобраћај моторних возила. Број трамвајских кола не задовољава потребе грађанства, тако да, су она свакодневно пренатрпана. Велики бро; грађана није се навикао да се дисциплиновано придржава саобраћајних прописа,

Да би св саобраћај регулисад, грађани обезбедили сд саобраћајних несрећа, а возила. од оштећења, Министарство унутрашњих послова Народне Републике Србије прек) ''дељења унутрашњих послова при Извршном одбору града Београда. донело је низ саобраћајних прописа. Одређена је највећа брзина за. моторна возила у градском рејону, 6бележена, су места за прелаз петака, забрањено :е вешање на трамвајске папуче итд.

Саобраћајни органи уложила су много труда да би грађанство привикли да се прилржава ових прописа. Велики број шофера, кажњен је због пребрзе вожње и због употребз ноисправних возила. На прелазнима улица милиционари су стр. пљиво опомињали грађане да прелазе улицу само на одре-

Беним местима. Касније ее'

приступило и кажњазању за преступе у улицама живог саобраћаја. У току године кажњено је преко 20.000 липа. Поред свих ових мера, и данас има грађана који не воде

Оснивање Агенције 30 транспор

осалашњи начин органи-

зације и употребе транспортне радне снаге у Београду није могао задовољити потребе брзог и ефикасног транспорта. _ До сада су постојале подруи станичних траспортних радника на истоварним местима. Организација рада није на свим местима била добра о није могла у потпуности задовољити све потребе. Пошто је на неким станичним испоставама било – више посла, а на некима мање, радниши са једних нису пуштали да долазе радници са других испостава, иако је било понекад сувише посла. Дешавало се да су шлепови дуже истоваривани, само због таквог „односа између појединих испостава, Најбоље је био организован посао на Доњем граду и на станици Дунав, где је подружница организовала колективан рал обалских и станичних радника, Друге подружнице су организовале рад по десетинама, које нису хтеле јед-

на друту да помажу, што је штетило послу. Неки радници нису били социјално осигурани и нису се сналазили у примени тарифе за услуге.

Да би се транспортни рад боље организовао и да би радници били боље заштићени, Министарство рада донело је Уредбу којом се оснива Агенција. за транспортни рад при Одељењу. рада ИНО:а. Агенција је отпочела са радом 14 фебруара ове године, претставља новину и њено оснивање имаће многоструке предности како за раднике, тако и за бољу организацију транспорта. Агенција обједињује ин координира рад свих подружница обалских и станичних _истоварних места под једним руководством и У случају нагомилавања посла може да пребацује раднике са места где нема посла на места која имају исувише Сви радници су сада добили послодавца, који ће штитити њихове интересе и наплаћивати по тарифи све услуге, Агенција је побољашала и начин исплате

радника, која се врши једанпут недељно, док су до сада радни-.

"ци добијали новац одмах по

завршеном послу. Такође, сада радници више не морају да трче за странкама да наплаћују рачуне за обављени рад, већ су странке дужне да у канцеларијама, које се налазе на свим испоставама, исплаћују рачуне чиновнику Агенције, Међу транспортним радницима налазио се досада известан број занатлија, а и људи других струка, који нису радили свој посао кориснији за земљу. У споразуму са месним синдикалним одбором Агенција је отпустила све раднике који имају неки занат или струку и регистровала све остале раднике. Радници, који су регистровани, дужни су да сваког дана буду на послу, што раније није био случај, нарочито кад радници више зараде. Одређено јен једнократно радно време У две смене тако да у часовима највећег посла, од 10 до 15 часова, радници обе смене буду на послу, Радници који нису ре-

рачуна о упутствима о кретању преко улица, а исго тако и шофера који се не придржа. вагу стриктно саобраћајних прописа. Колико је то штетно и опасно види се из следећих

података: у току 1946 године у Београду је било преко 510 саобраћајних о несрзћа У

којима ;6 оштећено 177 мотор них возила и погинуло 47 ли ца, од когих 6 возача, 21 путнико и 20 пролазника; тешко је повређено 295 лица (56 возача, 144 путника, и 125 пролазнига). Неколико грађана испало 16 н3 трамвада и погинуло. Треба, подвући да је кривицом пет ака проузроковано 94 саобраћалне несреће.

Бројке саме речито говоре, тако да им коментар није потребан. Да је било више опрезности код возача и зишо пажње код пролазника, не би се догодио оволики број емргвих случајева и повреда.

Грађани треба нарочито ла, обрате пажњу на возаче који се не придржавају заобраћајних прописа и ла их пријављују властима. (Увек обратити пажњу на таблицу с бројем). Чињеница да су пре кратког времена прегажена два пролазника (индентичност шофегра није утврђена јер нико сд пролазника није обратио. 1ажњу на број возила), даје пример да су грађани могли нпомоћи инзродним властима, да, се похватају ове. убице и па их предају суду.

гистровани сада више немају

права да раде ни на једном месту.

Агенција има да реши низ питања и да се бори са тешкоћама, као што су отежана набавка алата и дизалице за тешке машине. Агенција је ових дана објавила у дневној штампи објашњење којега треба да се придржавају сва предузећа и да плаћају транспортне услуге одмах по завршеном послу у канцеларијама испоставе, а не као што се понекад дешава да плаћају накзн неколико дана.

Транспортни радници добро су прихватили оснивање Агенције, која штити њихове интересе. Оснивањем Агенције за транспортни рад побољшава се организација посла на истоварним местима, а интереси ових радника су боље заштиће„ни и обезбеђени. Нова организација рада и могућности правилне употребе радне снаге допринеће убрзању транспорта, који веома важан за. планску привреду,

· Фамо

а Е

НЕМА ВИШЕ БОЈАЗНИ ДА БЕОГРА _ттјуди

д ОСТАНЕ БЕЗ ВОДЕ

Радници водовода сами

Не гледајући беспомоћно и снуждено, не чекајући помоћ из иностранства, већ сопственим снагама из руше вина и старог гвожђа људи обнављају фабрике и машинска постројења, у нашој земљи. За сав тај рад треба много иницијативе, сналажљивости и окретности радника и изже њера који су морали искористити све могућности да би производња. кренула, напред. Случај оспособљавања, резервне електроцрпне пумпе У водоцентрали на Белим Водама показује како се довитљивошћу, без помоћи из иностраних фабрика, могу решити компликовани задаци и оспособити нови машински уређаји. ж

У машинској сали водоцентрале 1 на Белим Водама од 1932 годинв налази се стално у погону главна електроцрптча, пумпа, која потискује 400 ли: тара воде у секунди и снабдева водом целу доњу зону Београда и велики резервоар У улици Жарка Зрењанина. Поред ове пумпе постојала је и једна резервна пумпа са, истим капацитетом, која је била веза. на зупчастим преносником са зупчастим _ преносником са старомодним дизел-мотором, који је наша земља, добила, за, репарације још 1918 године. На дизел-мотору су клипови брзо прскали, чим би се он ставио у погон, тако да се дру: га пумпа могла употребљавати само повремено и није била за дужи погон. Стога ова пумпа није практично могла да буде резервна у случају квара главне пумпе, која је непрестано била у погону.

Над главном пумпом бдили су стално и инжењери и рад-

оспособили слонтричну пумпу

на коју се поставља електро. мотор и вертикална. површина, која, се спаја, са постојном пло~

чом пумпе. Кад је плоча дошла у ма

шинску салу Беле Боде избушена, је и пре њеног поставља. ња избушен је испод њен о зидан канал за довод вазду.

ха. Али се појавила нова, тешко-

ћа. Требало је набавити воде. ни пуштач за електромотор. И пронађен је — У старом гвожђу. Пострани забачен и неискоришћен, лежао је стари водени пушталч, који је већ тре: бало да се разбије — потпуно спреман за старо гвожђе. Ине жењер Љубиша Мирковић ре шио је да тај пуштач оспособи. Бравари и електричари бал цили су се на посао и показва ло се да се тај пуштач још мон же искористити. | После ових радова за довод струје високог напона искори= шћен је стари кабл за високи напон, који је остао од пору“ шеног Савског водовода, Ће лија високог напона, је преч прављена и могла, је да по служи за одвод струје висе ког напона у електромотор. Још је требало оспособити аутоматски затварач 3за одводну цев од пумпе, којим се регулише количина воде. Аутоматски затварач био је оштећен приликом експлозија мина. Ливница Градског сао. браћајног предузећа излила, је делове за затварач, који су обрађени у механичкој радионици на Белим Водама н ти-

Електроцрпка са новомонтираним електромотором у машинској сали водоцентрале

ници, јер да се на њој десио већи квар, цела доња зона Београда, остала би без воде.

Требало је оспособити резервну пумпу да може у потпуности заменити главну У случају квара. Такође је требало главну пумпу темељно очистити и прегледати јер је била непрекидно од 1932 стал но у погону. Уз резервну пумпу требало је монтирати елек. трични мотор са специјалном постојном плочом, која се, како се веровало у почетку, не може излити у нашој земљи.

Зупчасти преносник између пумпе и дизел'мотора био је демонтиран и уклоњен. Постојна плоча за електромотор, који је требало да, се постави, мора, бити специјално ливена, са каналима за довод ваздуха У електромотор ради хлађења мотора. Веровало се да се плоча не може излити у нашој земљи, јер су за њу потребни нарочити нацрти.

На испоруку постојне плоче из иностранства требало би чекати око две године.

Остало је једино да се проблем реши сопственим снага. ма, у нашој земљи.

Дирекција Београдског во: довода одлучила је да се на сваки начин сви радови обаве у нашој земљи. Кад су радници на Белим Водама дознали за одлуку, саопштили су Дирекцији да желе те радове да обаве у новембарском такмичењу. Услед тешкоћа које су се поја. виле радови нису могли бити довршени у новембарском такмичењу, Инжењер Љубиша Мирко. вић је нацртао план специјалне постојне плоче, према, коме је био израђен модел од дрвета да би се плоча излила,

Ливница Градског саобраЋајног предузећа излила, је плочу, која, је после тога, обрађена у Славонском, Броду у великој механичкој радионици, је обрађена, површина,

ме су припремни радови били завршени.

ИМ кад је најзад све било спремно, електромотор, који је био резерва за главну пумпу, намонтиран је поред резервне пумпе, која је раније била у вези са старомодним и неу-. потребљивим дизел - мотором. Радове су извели електричари и бравари механичке радио. нице под надзором инжењера, Мирковића. Сав посао оспособљавања ове пумпе трајао је свега два и по месеца. Пробе са пумпом потпуно су успеле. Машинска сала водоцен трале 1 у Белим Водама добила, је резервну електро црпку, истог капацитета, као и главна. Снабдевање Београда водом обезбеђено је и у слу. чају већег квара главне пумпе, јер сада је резервна у потпуности може заменити, А радници и инжењери водоцентрале одахнули су, јер су до сад стално морали бдети над главном пумпом, која се није смела покварити. Капацитет машина је сада повећан 38 ТОф, а. остварена је стопроцентна с резерва за главну пумпу,

Оправка и оспособљавање

ове пумпе значајно је и с дру“ ге стране. Овај пример, као и маса других примера, показао је да се може самоиницијативом и сналажљивошћу створи“ ти сопственим снагама и без помоћи из иностранства много штолшта, чега нема у нашој земљи,

%Ф, АЋИМОВИЋ