20. oktobar
у М | у 3 ( |
5
5
__није саобраћајне
__ „Охотни рјад“,
_ другим централним · Револуције“.
је : _ка који се секу,
_ престоница изгледају
о:
изглед Теразија
Садашњи
адови на преуређењу Теразија
___брзо напредују
Теразије сасвим мењају изглед. Скинут је водоскок, скинути су травњаци. Средином Теразија ићи ће коловоз 22 метра широк, Тротоари се им са једне и са друге стране проширују. Слика гужве ишчезнуће са наших улица. Проширење тротоара је врло важно и практично још и због тога што се готово све јавне зграде (биоскопи) налазе на самим Теразијама. Пред почетак претстава поред биоскопа је немогуће проћи. Ширина тротоара је тесно везана са ширином коловоза, Питање ширине тротоара није питање за себе, то је део поделе површине Терззија. Та подела је диктирана највише самом функцијом саобраћаја и потребама савременог живота. Коловози су проширени само онолико колико изиокује максимална пропусна моћ Теразија, која је, углавном, ограничена сужавањем према Албанији и према Улици краља Милана.
Да би се попречни саобраћај преко Теразија из Балканске и Призренске улице што боље развијао, и да би пешачки са-
обраћај био што безбеднији, на простору између „Москве“ и „Балкгна“ ствара се једно
острво, дугачко 25 метара, преко кога ће се пешачки саобраћај несметано и без икакве 2пасности развијати, То острво ће остати до изградње Синдикалног дома на теразиској тераси. Када се Синдикални дом изгради попречни саобраћај преко Теразија ће се укинути, а самим тим и ово острво.
Досада је на Теразијама постојао само један дрворед. Сада ће се поред постојећег засадити још један. Та два дрвореда ће временом сачинити зелени тунел, који ће много улепшати изглед Теразија, а пролазници ће и по највећој жези имати заштићен, хладовит пролаз.
Пошто су се са површине Теразија скинули сви постојећи стубови, а подигли тролејбуски, трг ће се осветљавати сијалицама са тролејбуских стубова, На сваком стубу ће бити две сијалице, одговарају-
ж
ћег интензитета. Овај начин осветљавања, иако довољан, остаје само привремено. Чим се укине тролејбуски саобраћај, а самим тим нестану са по„вршине Теразија све помоћне конструкције и стубови, и изгради метро, Теразије ће се осветљавати рефлекторима.
На новоизграђеним Теразијама одвијаће се саобраћај много боље него раније. Раније је саобраћају много сметао водоскок, сметали су и травњаци. Сада је тај простор празан и саобраћај ће у оба правца мното брже функционисати. Саобраћајци ће стајати само на два места: један ће стајати на скретању за Булевар Црвене армије, за други на скретању за Призренску и Балканску улицу. Саобраћајци ће стајати на округлим подијумима, који ће моћи да се отстрањују за време великих парада.
На углу код Нушићеве улице неће стајати саобраћајац, јер се та улица тротоаром за пешаке затвара, зато што својом ширином не задовољава. За саобраћај локалног карактера, за потребе становништва те улице, остављен је приступ из Дечанске улице,
За време парада и разних манифестација, трибине ће стајати на простору између Москве и Балкана, На тротоару испред Москве и Балкана саградиће се по један мали водо-
скок, који ће служити истовре» мено за украс и за освежавање. Ко дуго није био у Београду, а 1 маја допутује, зачудиће се кад види Теразије. Неће их препознати, и неће веровати да је људска рука могла за тако кратко време потпрно да измени изглед нашег главног трга,
Марко на Теразијама
„Море, Марко, неори друмове!" „Море, Турци,не газ'те орања!"
плану!
1178
за у сјају светлости која
бљешти на све стране, "удружујући лепоту великог, модерног и напредног града < _ лепотом старих кула , Кремља, Москва је увече нарочито лепа. Ми смо у „Охотном рјаду“, у "центру совјетске престонице. _Овде се укрштсју њене најважлинијб. Не. прекидна људска бујица пење се и силази мраморним степе"_ницама богато осветљеног хола "хотела „Москва“. изнад кога светли огромно црвено слово „М“. То је станица метроа најнивљи чвор _ московске подземне железнице, лепим пролазима с станицама _—- „Тргом Свердлова“ и „Тргом Одавде се шире _на разне стране, као три зратри велике
· повезан
пруге метроа.
Људима који су имали прилике да бораве у Паризу, Лондому, Њујорну и Берлину подземне _ железнице _ иностраних врло си-
ромашне у упоређењу с мо-
_ сковским метроом. |
Совјетска земља с правом с "поноси најбољим у свету московским метроом — тим пете-
живот и РАДУ СССР жЖ
ЈГ СУБИС У
Стаљинових пјатиљетки.
том Снабдевен свим средствима нај-
новије технике и беспрекорно тачан, механизам московског метроа из године у годину повећава број хилометара својих подземних пруга. Потребно је истаћи да се изградња тих пруга није прекидала ни у годинама Великог отаџбинског рата. Нове и лепе станице московске подземне мелезнице „Стаљинска“, – „Измајловска“ и друге — прорадиле-су у данима када се Совјетски Савез борио против немачког фашизма. Невидљив 3: људе на московскним плочицама, под зе. мљом се обавља напоран, заиста грандиован рад. Прошле године приступило се изградњи новог четвртог сектора метроа =“ велике кружне пруге која ће бити дугачка 20,6 нилометара. Нова пруга спојиће три садашња „пречника“ · метроа, чиме ће знатно растеретити централни чвор. Године 1948 за_ вршиће се изградња првог дела радова четвртог сектора, и то на дужини од 8,6 километара. Та ће пруга диђентно повезати станице „Курска“, „Павелецна“ и-„Џарн културе и одмора Рор-
1 ! ГА |"
~
"трио и одобрио
2“ — Море, Марко, није увек сва памет у буздовану! — Не будали, море потурицо, ово се заснива на буџету и
ки“, Између њих траде се нове станице с „Таганска“, „Серпуховска“ и „ЕКалушка“, Уз посто_ јеће станице граде се нове, које ће омогућити да се без икаквих тешкоћа издржава мив и врло обиман рад московског подземног саобраћаја.
Радови су данас у јеку и брзо напредују. Дубоко под земљом, испод живих улица совјетске престонице, испод тргова и булевара, већ се оцртавају линије будућих станица, већ се моне наслутити величанственост њихових огромних — сала, као и изглед косих еснкалатора којима ће се хиљаде и хиљаде Московљана пети, односно силазити да би се унрцали у подземне возове.
На пројентима нових станица раде најбољи московски архи-
"текти, Извршни номитет Москов_
ског совјета ту скоро је размопројект нових станица. Ти пројекти сведоче о велиним достигнућима совјетске архитентуре. _Руководна идеја која је надахњивала замисли архитеката биле су победе Совјетске армије на фФронтовима Отаџбинског рата и херон. зам' социјалистичког · рада у
позадини, Пројектанти су узели
ју обзир. огромну интензивност саобраћаја на московској подземној нелезници: нове станице имаће дугачке сале, широке пролазе и вепике платформе, Учиниће се све да путницима буде обезбеђена највећа удобност. џ
Таква ће бити станица „бурска“ (пројект · архитекте Г,
· Захаровај, лоја- ће бити. спојена .
У продовницима
гродских предузећа.
но периферији иста је роба ноо И У Центру
ош пре две године отвоЈ реге су и по перифери-
ским крајевима нашега града _ продавнице _Гранапа, Гратекса и других градских
трговачких предузећа, а исто тако и задружне продавнице. Те продавнице су отворене з2то да не би становништво периферије морало за поједине артикле да иде чак у центар. У перифериским продавницама
„има у довољној количини сва-
коврсне робе, исте робе којом располажу и пролавнице у центру. Поред тога, роба је мање—више јелнообразна, типизирана, тако да међу артиклима којима располажу продавнице у центру и оне на пе риферији нема никакве разлике. Међутим, наш свет још увек претпоставља куповину у центру куповини У својој непосредној блигини. То је једна укорењена _ навика, уображење да се у центру могу наћи боље и финије ствари. Раније је свакако и било тако. Радње у центру су располагале најбољом робом, док су се власници радњи са периферије придржавали онога: дај шта лаш, за радника је све добро. Мако су држали робу слабијег квалитета, нису пропуштали прилику да наплате што више,
Услед погрешног мишљења нашег становништва да се и данас у. продавницама у цењ тру куповину у својој непојединци из најудаљенијих крајева долазе у центар ради куповине. Често се дешава да потребан артикал не нађу У центру и после лутања и распитивања дознају да тога има у продавници у њиховом крају. Продавнице у центру су готово опседнуте публиком. Стварају се огромни редови и појединци сасвим оправдано негодују. Међутим, у перифериским продавницама је са свим друкчија ситуација, Док службеници продавнице У центру не могу да стигну да услуже сву публику, службеници перифериских продавница често су без посла.
Продавнице на периферији су отворене зато да олакшају радном народу набављање потребних артикала, да му уштеде труд и време, да не одлазе у центар по оне ствари које може наћи у својој непосредној близини. Зато људи треба најзад да се привикну на куповину у најближим продавницама. Тиме ће себи уштедети труд и време, и једино тада ће моћи да се смање огромни редови у центру града.
степеништем — пролазом с постојећом станицом. Средња сала нове станице имаће леп по. лусвод украшен уметничким рељефима. Тематика тих рељефа је победа над немачким фашизмом. Уметничка дела која приказују · ордене – Совјетског Савеза такође ће претстављати украс сале. Мраморни сту. бови, гранитни под с орнаментима од мермера у разним 6ојама, сала осветљена тако да ће светлост бити потпуно слич_ на природној, дневној — све ће то дати станици уметнички упечатљив и свечан изглед.
ЗА ВЕЂУ
ЧИСТОЋУ ПРИ ПРОДАЈИ НАМИРНИЦА
____------
Ускоро ће бити довршене две нове пијаце
Изградња продавница на Палилулској пијаци
рајем прошле године о'
почели су радови на и градњи сењачке и палилулг пијаце, Оне се подижу на ' стом терену где су и лосил биле. Све старо је порушено " нове пијаце се дижу из темеља.
Оне ће бити модерне и практичне. Терен пијаца ће бити поплочан _ крупним каменим коцкама, тако да ће се сваки дан после затварања пијаце прати. Са стране се изграђују продавнице и то: пиљарнице, месарнице и рибарнице Продавнице ће бити отворене и затворене. Пијачне тезге ће бити једнообразне, мале, направљене тако да се могу расклапати и заклапати. Кад се пијаце затворе, тезге ће се склањати | под настрешницу која се нарочито за то изграђује дуж целе једне стране пијаце. Пијаца ће остајати празна, моћи ће да се чисти и пере. Приликом прављења пројекта за изградњу пијаца није се занемарио ни изглед нових пијаца; напротив, томе је посвећена велика пажња.“ Нове пијаце морају, поред тога што ће бити практично и хигијенски уређене, изгледати лепо,
Мотиви ведрине и радости снажно су изражени и у пројек_ ту станице „Павелецна“ која се исто тако гради. Аутори пројекта академик Н. Ј. Коли и архитекта И. Н. Кастел решили су тему рада и одбране Отаџбине у уметничкој обради свода станичне сале. Динамичне рељефне групе приказују значајне ратне догађаје и величину рада. Аутор пројекта ста. нице „Еалушка“ сархитента ПЛ. М. Пољанов засновао је архитектонско уобличење на теми пораза Немаца код Москве. У сали ће се налазити портрети
приводи се крају
У
морају служити као украс града. У том циљу подижу се око пијаца стубови од црвених опека, на којима ће бити цвећа — пергола.
На свакој пијаци се подиже трафика, јавна чесма и јавни клозет.
Груби радови на изградњи пијаца су 'завршени. Градско. грађевинско предузеће сад изводи завршне радове, Кроз месец и по дана Београд ће добити две нове, модерне пијаце.
Док се пијаце изграђују пиљари су пренели своје продавнице на улице крај пијаца. Тезге су поређали без икаквог реда, роба је којекуда разбаца-
на. Ускоро ће тог шаренила нестати, на ново изграђеним пијацама ће сва роба бити
сконцентрисана, и грађани ће за час моћи добити што желе.
ИСПРАВКА
У прошлом броју чланку Евиденција такмичења мора се побољшати«, погрешно је објав« љен податак о ненсправности изве,„ штаја предузећа >Филип Кљајић, јер се не ради ни о каквом дупли“ кату извештаја, већ о посебном извештају за одељење кожа, и о посеб“ ном извештају за одељење обуће,
220 октобра«, у
а љиљани
Мосиве, а сводови с" сале биће украше« ни рељефима са ловорика. ма. Уметнички израђена ограда приказиваће _ совјетско орунје. Под од црвеног гранита са бронзаним умецима и оформља. вање светлости у виду буктиња допуниће празничну — лепоту подземног – борца.
Нова пруга московског метроа претставља један део о бимних радова на реконструх-
хероја одбране
цији Москве, радови који се о стварују у оквиру великог Стаљиновог плана.
А. ГАЉИНСКИ
т