20. oktobar

. датак, као и

КУЛТУРНЧИЖИВОТ

КУЛТУРНО-ПРОСВЕТНИ ЗАДАЦИ ФРОНТОВСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА

План културно-просветног рада Градског одбора

Народног фронта Београда |

оквиру општег плана ра- ·

да одбора – Народног фронта града Београда, усвојеног на проширеној седници Градског одбора фронта, изра-

ђен је и усвојен и план културно-просветног рада, План обухвата помоћ како

рејонских тако и основних организација у раду на народном просвећивању и културном уздизању широких народних маса. Први и основни задатак који стоји пред организација“ ма јесте борба за ликвидацију неписмености, што претставља основни предуслов за кул. турно уздизање народа.

Да би се овај замашан замноги други задаци предвиђени овим планом, могли _ успешно — спровести, треба да основне организације мобилишу и активирају што већи број чланова на извршењу задатака предвиђених У жултурно-просветном плану за период јули—децембар.

Сваки _ члан — организације треба да схвати да се испуње. њем културно-просветног рада у исто време даје велики допринос испуњењу Петогодишњег плана и његовом 6бољем и бржем остварењу.

Планом је предвиђено:

1) До краја месеца оформити секције за аналфабетске те. чајеве при управама домова културе,

2) У току месеца јула извршити тачну евиденцију о формираним аналфабетским теча.јевима и установити како раде.

за период јули—децембар

3) До краја месеца јула, а исто тако и убудуће, помоћи синдикалним подружницама да образују на сваком градилишту аналфабетске течајеве за Шиптаре.

4) У току идућа три месеца, закључно до 31 децембра ове године, на постојећим течајевима завршити програм и описменити 807 од уписаног броја.

5) Једанпут месечно“ обићи течајеве на радилиштима, уста. новити у каквом се стању налазе, довести их у ред, учврстити дисциплину у погледу похађања и пружити им потребну помбћ,

6) Преко основних фронтовских организација установити евиденцију за школу обавезне деце и помоћи убеђивањем да се сва деца која подлежу седмогодишњем обавезном школовању, упишу у школу. почетком ове школске године,

7) До краја месеца августа средити библиотеке по рејонима. Уклснити књиге које не одговарају по садржају и средити инвентар и картотеку, и написати бар један чланак за новине у циљу популарисања библиотека,

8) До краја године повећати број чланова у свим рејонским библиотекама за најмање 20%/%,

9) Повећати до краја године у рејонским библиотекама број књига за 3000 комада,

10) До краја године обра-

зовати мале библиотеке у радничким насељима.

11) Једанпут месечно обићи градилишта и са руководиоци ма синдикалних подружница утврдити један дан у недељи који ће се посветити културно-просветном раду. Тога дана одржаваће се приредбе за сва радилишта једног рејона, чији ће програм бити једно предавање и културни програм, 12) Сваких седам дана организовати за грађевинске раднике биоскопске претставе у сали палате „Риунионе“ и у сали „Зеленгора“, с тим да пре сваке претставе буде · једно краће предавање у вези са

а филмом, или друго предавање актуелне природе.

13) Организовати прикупљање података и материјала из народноослободилачке борбе у Београду.

14) Организовати помоћ за подизање споменика Црвеној армији, и других споменика, уметничких статуа, за улепшавање Београда.

15) Сваког месеца у „20 октобру“ написати бар један чланак који би указивао на потребу чувања историских споменика нашега града и на у“ метничка стварања у вези са мотивима из народноослободилачке борбе.

Летња позорници но Калемегдану.

служи потребама целог града

Обавезно уписивање у школу све дорасле деце

[ђрви основни задатак на пољу просвете јесте четворогодишње стопроцентно обавезно школовање деце које се мора извршити у току нашег првог Петогодишњег плана, Седмогодишње школовање треба да обухвати у току Петогодишњег плана 60% школске обавезне деце. Тек када се спроведе 1007» обавезно четворогодишње школовање, онда се може прићи и на стопроцен-

тно _ спровођење седмогодишњег школовања, Закон 0 седмогодишњем

школовању одређује да сва де. ца, дорасла за школу, морају обавезно _ свршити _ основну школу и три разреда гимназије. А после могу, према својим наклоностима и способностима, или да продуже школу, или да пређу у више разреде гимназије или стручне школе, или пак да иду у фабрике.

Извршењу обавезног уписи вања све деце дорасле за школу приступа се ове школске године. Према томе, сва школска обавезна деца морају се уписати у први разред основне школе, односно у први разред гимназије, како би се одлуке о четворогодишњем и седмогодишњем школовању спровеле у дело.

Београд има на расположењу довољан број џи школских зграда и наставног кадра, те је У'зео обавезу да ове године стопроцентно · спроведе и седмогодишње школовање школски обавезне деце.

У оквиру Петогодишњег пла.

на, школа постаје главни ослонац за решавање културно просветних задатака који про. истичу из плана. Овим одред“ бама школа постаје средиште уздизања културног нивоа ши. роких народних маса у коме ће се вршити припреме кадрова неопходних за извршење плана. Само из тога средишта, из школа, организоваће

се (борба против неписмено- |

сти, јер ће крајем Петогодишњег плана сва за школу дорасла деца бити обухваћена обавезним _ школовањем, као што је то случај у свим културним земљама.

Досада се борба против неписмености као основног елемента културне заосталости на ших народа спроводила са приличним успехом. Народни фронт, синдикат и омладина својим залагањем сваким да-

· ном проширују борбу против

неписмености. У њу полако У" лазе и најшире народне масе. У току Петогодишњег плана борба _ против _ нелисмености треба да се претвори у одлуч, ну, свакодневну битку јер ће се само на тај начин изврши“ ти успешно основни вадатак културног уздизања најширих народних маса. описмењавање,

Ван школе борба против неписмености досада се вршила на ванредним течајевима и о. бухватила је престарелу децу, омладину, жене и људе који још пре рата нису похађали школу, За ове неписмеве и да. ље ће се одржавати течајеви

с да ИЛА

Хоризонтално: ју Родно место песника Прешерна, предмет пролаје, име бика који Ј

био божанство једног старог народа, последица плача (једнина); 2) фран“

који ће трајати до потлуне цуски граматички члан, претседник Свесловенског комитета, кратица за

километар; 3) мађионичарски израз, брз, свеза, див, прашина (народни из раз); 4) припадник Индо-терманске

па

ооомзкео ба мо ~

ликвидације неписмености, Али, да се не би и даље стварали нови аналфабети предвиђено је да се ове године при ступи "обавезном уписивању све деце дорасле за школу. Та. ко ће на-крају Петогодишњег

плана место 3а ликвидацију неписмености бити једино у школи.

Стога је дужност свих роди. теља да дораслу децу упишу у школу најкасније до 15 септембра, Школовање деце и спровођење у дело обухватања све деце обавезним седмогодишњим школовањем треба да буде свенародна брига, У случају да родитељи због необразованости и _ несхватања неће да упишу за школу дораслу децу, масовне организације треба својим залагањем да помогну народним власти. ма. То ће постићи тиме што ће, убеђивањем и објашњавањем значаја о обавезном седмогодишњем школовању и уписа У школу, упутити дечје родитеље на правилно испуњавање њихових дужности.

Народне власти имају за задатак да приђу ове године обавезном уписивању за школу дорасле деце без икаквих резерви ако се томе поједини несавесни родитељи успротиве, уписивање треба извршити и мимо њихових неоправданих забрана, јер се неписменост може да ликвидира једино од. лучном и доследном борбом.

расе, није касни, део ружиног ста» бла, врећа, није савитљив; 5) шибље, Средоземље, умирем; 6) летопис, два раздичита слова, Ргипћанско божанство, обрађујеш земљу; 7) сем, пре зиме генијалног руског композитора, комедија у једном чину; 8) грчка 0" младинска бригада на прузи ШамацСарајево, индустриска биљка, прва жена (трећи падеж), јеси (лички), врста оморике; 9) јединица за мерење силе, јуче увече, свеза, део бро“ да потребан ва пристајање, старозаветни човек који је преживео потоп; 10) мера за електричну енергију, мајвећи допринос омладине у остварењу Петољетке, кратица за лекар; 11) новац, боја за косу, јутарњи гтмосфер. ски талог, позната Вердијева опера.

Вертикално;

ђ Није тежак, Едуард; 2) познати херцеговачки раднички спорт — клуб, брдо богова у Грчкој; 8) сугласник, место на Албанској омладинској прузи, свеза; 4) два иста сугласника, француска _ колонија са истонменим градом на Средоземном Мору, злато (француски); 5) узвик, лама, облик глагола смети; 6) плол храста, сугла. сник, град у северној Француској по: знат по. текстилној индустрији; 7) правилно наизменично лонављање зву: ка, посуда; 8) облик глагола одахну. ти, електрода са позитивним потенци-

У сликсвитом оквиру калемегданскога града изграђена је летња позорница

„Једна од лепо уређених позорница свакако је летња позорница на Калемегдану. Летња позорница располаже са хиљаду седишта и великом бином, на којој може да се одржава рззноврсни _ програм: предавања, концерти, позоришне претставе, као и друге приредбе. Ради са на томе да се ова позорница може искоришћавати и за приказивање биоскопских престава.

Ова летња позорница подигну“ та је добровољним радом фронтоваца Првог рејона, а налази са под управом Одељења за културу и уметност Извршног одбора.

Међутим, летња позорница на Калемегдану за сада има градски карактер И треба да служи културним потребама целога града. Према томе, овом летњом позорницом могу да се користе све установе и удружења, — културно-уметничка друштва и други који желе да дају приредбе и да одржавају предавања. За одр: жавање предавања намештени су звучници за појачање.

Употреба ове позорнице за мање приредбе плаћа се 1.000 динара, за веће приредбе са игранком плаћа се 1.500 динара, За предавања без наплаћивања улазница плаћа се 200 динара, а за предавања са наплаћивањем улазница 500 динара.

На летњој позорници на Калемегдану до сада је одржано неколико предавања и два кермеса, Први рејон дао је неколико приредби уз суделовања културно“ уметничких друштава, Поред тога, одржан је и један _ симфониски концерт Радио-Београда.

У уређеној Градској библиотеци читаоци прегледају и

читају

књиге и часописе

Две године рада

библиотеке града Београда

југ 1945 отпочела је, под новим условима, рад Градска библиотека у Београду.

Од ослобођења дотада радило се углавном на унутрашњем сређивању и уклањању штете коју је рат собом донео. Дана 18 јуна 1945 Библиотека је отворена за читаоце,

Она данас располаже са 31.000 књига и већим бројем разних часописа, Потпомогнута и — снабде> вена обилно кредитима које јој даје Извршни одбор Народног одбора града Београда, __Библиотека је у могућности да набавља у три примерка све што изиђе у Београду и све важније публикације из осталих република. За разлику од предратног — стања, Библиотека просечно набавља годишње двапут више књига него пре рата.

Библиотека има четири читаднице: једна је велика и може да прими до стопедесет — читалаца, друга служи за научне студије, а трећа за читање новина. – Постоји посебна _ дечија читаоница са магацином дечијих књига.

Кроз Библиотеку је за ове две године прошло 81.829 читалаца, а издато је 76.624 књиге. Главну масу читалаца чини омладина, и то школска. Ученика свих школа и свих разреда било је 53.069, а осталих посетилаца 28.760. Кроз њу је прошло и послужило се књигама 6.673 студената, 3.306 домаћица, 2.465 државних службеника, 1.753 пензионера, 9747 радника, 699 просветних радника итд.

Радници и намештеници __ били су мање заступљени због тога, што они махом имају своје синдикалне библиотеке, на које су више упућени.

Библиотека. издаје књиге на 15 дана. Књиге се углавном _ издају ван зграде, док се у самој Библиотеци читају оне које се ван зграде не издају, као што су старе књиге, _ часописи, енциклопедије, књиге са научном садржином, Библиотека је отворена свима без икаквог ограничења, уз плаћање минималне месечне чланарине од 10 или 5 динара. Радно време је сваког дана, сем петка, од 8 до 20 часова без прекида.

Библиотека активно ради на пропаганди књиге путем — изло: жби, читалачких часова, предавања и томе слично. Нарочито је тај рад жив у дечијој читаоници, у којој се сваке недеље одржи по један читалачки час, затим једанпут месечно по једна приредба, у којој учествују сама деца.

Сем савремене литературе, која се набавља у довољној _кодичини и која обухвата све проблеме данашњице, Библиотека обраћа велику _ пажњу на попуњавање _ својих збирака које су настрадале за време рата. Нарочиту бригу посвећује набављању свих књига и часописа који су штампани у Београду, у првом реду оних из 19 века, који већ претстављају реткост, па их треба сачувати.

Библиотека се у свом раду бо“ ри са извесним тешкоћама — које нису мале. Једна је од њих недисциплинованост читалаца у погледу враћања и чувања _ књига. Још увек велики број читалаца не враћа књиге на време, а уколико их врати, оне су ишаране, испр“ љане, поцепане итд. За ове две године око 365 читалаца уопште нису хтели да врате књиге, иако су службеници Библиотеке, у оквиру првомајског такмичења, и 1946 и 1947, обишли сваког појединца, Књиге нису ничим обезбеђене, а читаоци сав обавезују једино својим потписом на реверсу да ће их вратити на време. Међу тим, известан број читалаца не поштује ни свој сопствени — пот-

пис. Недостатак свести о потреби.

чувања књиге код многих наших читалаца _ је једна велика сметња не само за Библиотеку, него и за оне уредне читаоце који на тај начин не могу да дођу до добрих књига. Библиотека ће бити принуђена да објави списак неуредних читалаца, жигошући их на тај начин као штеточине објеката, Развијајући _ свој рад, Библиотека ће у току ове јесени прире“ дити неколико предавања за омладину. Наставиће рад с децом путем читалачких часова, а једна екипа службеника обићи ће недељом известан број села у којима ће организовати читаонице.

У оквиру Петогодишњег плана Библиотека ће број свезака подићи на 60.000, уместо 30.000 колико их је имала на почетку 1947 године, ;

Могућности за развој Библиотеке су сваким даном све веће, та-

ко да ће она моћи са успехом да .

испуњава задатке који су постављени пред њу: да буде у што тешњем додиру с народним масама с једне стране, а с друге, да као Библиотека главног града скупи и сачува сав материјал који се односи на Београд и његову историју, А. ПОПОВИЋ =

ЗАВРШНА СМОТРА КУЛ-

ТУРНО-УМЕТНИЧКИХ ДРУШТАВА САВЕЗА ЖЕЛЕЗНИЧАРА И БРОДАРА

У дворани Коларчевог народног универзитета одржана је недавно завршна смотра _ културно-уметничких друштава Савеза железничара и бродара. На овој смотри наступила су друштва „Бранко Цветковић“, као најбоље културно-уметничко друштво железничара и бродара Србије, „Винко Јеђуп“ из Загреба, као најбоље друштво железничара и бродара Хрватске и као тре. ће друштво наступило је друштво „Владо Тасевски" из Скопља, које је дошло на завршну смотру као најмасовније и најбоље културно-уметничко друштво Македоније. .

јалом; 9) град на Јадрану, заповедни начин од дати, дело; 10) мера за по. вршину, дирке, узми (провинцијализам); 11) један месец, житарица; 12) два иста самогласника, живци, звук при ломљењу; 13) узвик при утишавању, главни град Немањине државе, упоређење; 14) лековита сумпорна бања крај Сарајљва, име фараона чија пирамида спада у »седам светских чуда« 15) зао дух, покрајина чије се становништво бори за припојење Ју“ гославији; 16) тешка болест, предлог, врста врбе (у падежу); 17) најближи сродник, супротно од поста, турски властелин; 18) ући (провиншијализам), велики рудник сола у Н. Р. Босни,

два самогласника; 19) сугласник, пре.

зиме највећег словеначког песника, задње слово имена нашег великог града 20) град у северном делу Холандије, игла; 21) шаховски заврше“ так, драг (француски).

РЕШЕЊЕ ИЗ ПРОШЛОГ БРОЈА

Хоризонтално:

1 Леб, Лаба, стој, кар; 2) Палилула, Свердлов; 8) кас, га, ш, ар, жир; 4) елан, о, шор, ц, моба; 5) хор, Ј, Ј. А., ос, има, Ват; 6) г, Јан Карол Венде, т; 7) сап, оаза, гула, Луј; 8) орах, р, Нин, 6, Рама; 9) моа,

им, л, Ра, кап; 10) Тургењев, Луј Сајан; 11) Вук, Ахен, Саул, дин. Вертикално:

1 д, ех, со, в; 2) еп, Логар, ту; 3) Бакар, памук; 4) лан, хор; 5) лис,

ШП А 26 Ер АТ

свим књижарама, задружним и приватним

и снабдевања НР Србије својим рс.њем број 32286 од 18 јула 1947 г,. одредило је Инвалидско књижарско предузеће Главног одбора ратних војних иввалида Југославије да на територији НР Србије са Косметом н Војводином изврши расподелу и снабде изпосредно све књижаре производима Југословенског штампарског предузећа (пређе Државна штампарија),

Министарство трговине

блоковима итд. Да бисмо могли дети сва места овим артиклима,

скама,

ном месту,

По добивеним подацима уврстићемо сваку књижару,

на време до почетка школске ! позивамо све књижаре да ХИТНО доставе своје адресе са назначењем које све школе постоје у дотиче

ћ, ата; 6) ал, ја, ех; 7) Бугојно, иње; 8) ала, Кармен; 9) а, јаз, в, 10) ша» ран; 1) Шо, о, Ил; 12) Ролан; 13) 6, сву л; 14) сва, Елбрус; 15) Терцина, аја; 16) ор, ад, суб 17) Ј. Д. Ж, 6, кал; 18) Лим, рај; 19) коров, Лапад; 20) ав, Батум, ни; 21) р, ат, Ј. А., н.

државним,

као обрасцима, све-

године снаб-

која се

јави, у план расподеле и послати јој одмах требовање да би могла

извршити поруџбину.

ИНВАЛИДСКО КЊИЖАРСКО ПРЕДУЗЕЋЕ

Београд, Немањина ул. %р' 1

тел, 26-746, ,

па па ивие От | - ка "Таи не петии

ви

Н , |