20. oktobar

На радилишту је веома живо;

" Оиладина ба прноремним радовима

за изградњу Новог Београда

"РС ада су прављени планови за изградњу Новог Београда, многн стручњаци су се колебали да прихвате решење за изградњу новог града на левој обали Саве, на терену који је подводан. Алн план је усвојен, Баш на простору од Сајмишта ка Земуну биће центар будућег великог града, јер ће тачно тај терен бити спона која ће најзад везати Земун и Београд у један велики, милионски град. Терен није погодан, али он ће то бити. Џодићи ће се ниво земљишта, насути и потпуно осуУШИтТи. Припремиће се такав терен, који ће моћи да поднесе терет огромних величанствених згра да, које ће изградњом на том месту ооележити почетак <стварања новог града и истовремено почетак нове ере у историји наше орхитектуре и урбанистике. Мочваре ће се савладати, терен оспособити. Насуће се пе ском, који ће се извадити из дубина Саве и Дунава. Преко песка ставиће се слој земље У дебљини од пола метра, која ће се довући са Бежанијске Косе. Потребно је много земље ла се покрије читав те-

„с рено А радне снаге нема довољно. Некако је спонтано, са именом земље и кубика, везано име омладинац. М омладина је пре мепуних месец дана дошла да ради на земљаним рза. ловима, да припреми терен на коме ће се дићи Нови Београд. Омладина из целе паше зе„мље, сакупљена у пет брига„да: Осму пиротску, Жупскоморавску, Косметску, Славонску и Личко-банијску.

Нису се много обрадовали 0млаадинци када су им рекли да не иду на Пругу, већ у Београд. Када је кроз редове бри. гада прострујала та вест, многи бригадири су негодовали, готово се опирали да пођу. Они су хтели Пругу да граде, њихову омладинску...

„Данас, после месец дана рада, нема ни трунке жаљења што нису на Прузи.

— На Прузи их има више, овде смо потребнији — говоре сада бригадири. М овде има земље, земље н кубика, ми овде се гради н такмичи.

Сада омладинске радне бригаде учествују у радовима на припреми и оспособљавању терена, на коме ће се у току четири идуће године подизати град. Велики део терена је већ насут и подигнут, Пошто припремни радови захтевају да се пут Београд — Земун привремено премести, гради се мало лаље од досадашњег, колски и аутомобилски пут, који ће У прво. време изградње новог града бити главна саобраћајна, артерија · Београд — Земун. = На радилишту је можда и "превише живо, услед вике бригадира који се такмиче, и који за свака колица земље гласно јављају евидентичару:

— Један, три пута,

— Три, два пута.

Свака колица имају свој број, и евидентичар бележи. По свим бригадама, по свима четама, по радним групама, одвија се такмичење. Норма је 2,85 кубика земље, а многи омладинци дневно избаце, нато. варе на колица и испланирају по 8 кубика. Читаве чете требацују свакодневно но за 100—150 од сто, а целе брига де за 50—100 од сто. Још се није десило да се на раду подбаци. Најлепше што се за пажа код омладинаца свих бригада, који су махом сеља: ци, то је међусобна љубав и братство. Ђригадир са Космета у сусрету са бригадиром из Лике каже:

— Здраво, братство! = Здраво, јединство! —еде

пи

говара широко, отегнуто, на. смејани Личанин, Нису то само речи. Један

дан проведен на Сајмишту, У логору било које бригаде, доказаће да је то стварност. Ако која бригада приређује игранку, ту су, без икаквих позива, сви бригадири осталих бригада. онда, до касно У ноћ, одјекује Сајмиштем песма, ведра, пола бугарска, пола срп. ска, коју прекилају јеки гласови бригадира са Космета, да све те мелодије налјача громко отегнуто „о-а-0“ Личана.

Омлалинске бригаде имају своје логоре у бившим павиљонима Сајмишта. Бригада #ма око 250 људи. Сваки логор има своју кухињу и свог интенданта. Храна је добра, кревети су веома удобни, и омладинци су врло задовољни што раде тако велики посао, што они међу првима дају свој удео за изградњу Новог Београда. Само...

Мако су ту око месец дама, они још увек раде у својим оделима. На земљаним радовима се одело брзо цепа, и њи-

петим таи пате пина

Бригадир са Космета

хово одело им је дотрајало. Предузеће „Изградња“, које изводи припремне радове, било је дужно да омладинцима, који су додељени као помоћ, набави одело. Предузеће је набавило материјал, али у Београду није било могуће пронаћи задругу која би сашила одела, те је материјал послат на израду у Пожаревац. Али, иако је већ захладнело, омла-

динци још нису добили ни 0-!

дело ни цокуле. До краја ове године завршиће се сви радови на исушењу и подизању терена, завршиће се припремни радови за главви посао: изградњу Новог Београда. Тек идуће године почеће се са дизањем зграда Централног комитета Комуни„стичке партије Југославије И Претседништва владе, репрезентативног хотела и централе за даљинско грејање. зграда које ће у своме изгледу но“, сити потпуни одргз новог времена и нових стремљења наших нарола. – Јованка ТЕРЗИН

претворен у живинарник

- есто се возим аутобусом из Панчева за Београд и више пута сам приметио да се заједно са путницима превозе

патке,

живе кокошке, ћурке итд. Када сам се обратио кондуктеру и питао га да

ж Више бриге о људима

гуске,

Ста у Косовској улици и сваке ноћи слушала сам тешки,

кашаљ. Заинтересовала је то принуђен да про» ноћ ма улици. Видела сам ла се ради о ниском старцу ко» ји чува бараку грађевинског преду“ зећа „Пут“. У Обараци је. смештен материјал за оправку суседних ули-

непрекидни сам се ко води сваку

" ца, а пошто је"барака мала њу њу

не може да станс нека дрвена грађа и празне канте од асфалта, сваке ноћи старац-службеник стражари поред бараке од 17 увече до 5 часова ујутру. Да би се загрејао, старац доноси меке отпатке но ложи ватру, али то га уопште не заштићује од настале хладноће, тим пре што је врло слабо обучен и нема ни

ћебста. Похвална је брига предузећа „Пут“

| Већа штета

На углу Бранкове и Царице Милице улице неки чланови Двадесет пете основне фронтовске | организације не“ давно су прикачили – широку таблу за обавештења на једно младо дрво које стоји у тамоцњем травњаку. Ова табла је закуцана великим ексерима, који могу само да оштете ово младо дрво и евентуално ЧОК и да изазову да се осуши. Чудновато је да чланови Фронта нису о томе водили рачуна бирајући место где ће обесити' таблу за обавештења.

Још чудније је кад се зна да се на свега двадесетак метара,

прекопута те табле, налави прислоњена _ УЗ зид Градске штедионице велика специјал-

на табла за плакате и огласе свих врста, коју је тамо по-

ли је дозвољено превозити аутобусом живину, одговорио ми је да он нема наређење да то забрани. Исто тако су и путници _ причали да они често превозе живину и да им нико није то бранио. Чак се, кажу, дешавало да неко понесе из Панчева живо прасе или мачку и да то без икакве сметње превезе аутобусом у Београд.

Мислим да би народне власти требало то да забране, не само у интересу реда и чисто ће, већ и због ружне _ слике коју пружа тај аутобус, претворен у живинарник, а поне-

када и свињац. Владимир ПАШАЈИЋ

Гундулићев Венац 55

ж

за народну имовину, Алм је питање да ли се та имовина мора овако чу“ вати. Барака се може саградити мало већа, тако да у њу стане сав алат и материјал и пошто се закључава, а смештена је у центру града, можда чувар нс би на овом месту ни био потребан.

Олај службеник, упркос болести м старости, заиста савесно обавља своју дужност. Али, ако је његово присуство поред бараке неопходно _ потребно, онда он мора бити и опремљен за вршење тешке моћне службе. Мора му се дати топла одећа им Еебад, таке ла му обављање дужности не иде на штету здравља. Јер, тешко је чак и суседима да слушају његов кашаљ. А како ли је тек њему!

дп.

ж

него корист

ставило Градско предузеће за рекламу. С. МАРИЋ

ж

Сигнална табла која ствара пометњу у саобраћају

Не почетку – Панчевачког моста са · београдске стране, мало даље од Еланице, налази се крај железничке пруге једна сигнална табла хоја би требало да показује кад 203 може слободно да прође, а хада треба да се заустави. Али, приметио сам да је та табла у последње време покварена и да стално стоји спуштена. Неки од машиновођа, ноји су већ приметили неисправност сигнапа, пролазе (6ез заустављања. Али како већина то не знф дешава се да зауставе воз и да чекају по десет па и петнаест минута пред тим поквареним сигналом,

Требало би скренути пажњу шефу станице да се ова табла поправи, а ако је то заиста немогуће, да се постави дежурни спужбеник који ће упозоравати машиновође кад је прслаз сло-

бодан, а кад није. В. н.

ПИЈАЧНИ ПРЕГЛЕД

| к А ГТЕЕГ ЈА СЕ4 ИСА 1414

с

= У, реци и слицНа .

МЗСЛЕ КЈТА СОТО ДОК

== =

Мањом мером у градским продавницама

оштећени су

последње време већи број

београдских грађана жали се на нетачну меру У градским продавницама. Редовно је мања мера. Ако је у питању текстил, недостаје пет — шест па све до педесет сантиметара, а у продавницама баналском робом разлика се пење до шест стотина грама,

Откуда та појаваг

Потопљени шлеп — опасност за лађе

спод моста Црвене армије, насред Дунава, лежи још од ослобођења један ве ћи потопљени шлеп. Услед ни-

~ , ==- = свев == 1 ског водостаја вири из воде корманошка кабина, а кад се гледа с моста, јасно се под в0дом виде и контуре читавог шлепа. ; .

Како је баш тај лук, У коме | је шлеп потопљен, пролазан За водени саобраћај, прети опасност да. на њега наиђе нека лађа. Требало је зато на време искористити низак во достај и шлеп извадити.

Инж. Станко ЗАРИЋ

Продаја недопеченог хлеба

последње време честа је појава да у појединим тродавницама хлеба издају

печен хлеб. Такав

недовољно хлеб је често толико гњецав да и људи са најздравијим организмом не могу да га једу. Овако недопечен хлеб може само да шкоди здрављу грађана који га употребљавају 33 исхрану,

Било би потребно да се о овоме поведе рачуна, те да се. не дозволи да се тако шкоди здрављу грађана и омогући евентуална шпекулација.

ж Зар су још неоштећени 2

= смо били радосни када су се на · нашим улицама појавили | први тролејбуси. Заиста били су нешто ново и модерно за Београд. А колико је тек труда и новца уложеко док су они дошли у Београде

Превоз путника тролејбусима у чо-' четку је бно врло добро организован. Кондуктери су напољу издаваан карте и то онолико колико има места, тако да никад није – било гужве. Међутим, то је кратко трајало. У последње време нарочито, на тролејбусима је неописана гужва, всћа него ни на једном трамвају. Редовно се може видсти препун тролејбус, незатворених врата, на којима висе путници, или м ако су затворе на из њих вире руке, ноге, кишобрави, ташне, што пружа всома ружну слику. Сасвим је разумљиво да се ка тај начин кваре врата и њихов механизам, дешава се да се ломе м пречате за држање.

Кондуктери не би смели пуштати више џутника него што је одређено, за требало би најстрожије кажња. вати све оне који силом улазе у препун тролејбус.

Ма овај џачин избегле би се сва» кодневне свађе између кондуктера и путника, тродејбусн се не би ква. рили, 2 ин саобраћај би се брже и беље одвијао.

с. М.

дД. ПОПОВИЋ

_ колико неко од купаца ке сма.

многи купци

Пре свега, многи — продстци бојећи се да им се не деси да им недостане материјала, отсе. цају неколико сантиметара ма ње, што је свакако неправилно, Далеко горе и нелравилније ја ако поједини то чине у свом личном интересу и на тај на. чин штете не само купце, већ хваре и углед градских – трго. вачких предузећа.

Овим случајевима никако »е треба гледати кроз прсте. УМ.

тра да је нарочито оштећеџ недостатком неколико сантџјв. тара или. десетина и стотива трама, ипак треба да сматра за своју дужност да ту мепразилност са свим подацима, јави Управи о Градских — трговачвих предузећа у Сремској улици број 6, телефон 26.270.

Што се тиче мањкова у мера ма бакалске а и пиљарске ро, бе, која се продаје у затру. жним продавницама. као м у павиљонима на пијацама, треба, исто тако, бити обазриз приликом мерења и сваку не. правилност јавити Управи град. ских предузећа.

Чест је спучај да продавци на пијацама, тобож у журби, дижу кесу са још неумирене вате, или у косу, пре но ипо купац дође; ставе трулот зоћа или зеља.

Исто тако, мати се једна ста.рица да јој је у Гранаповој продавници број 42, у Браничевској улици, измерено погре. шно брашно Које добија на Б—карту. Недостајало је 362 грама, а поред тога отишло је 40 грама на кесу, хоју је морала да плати 3 динара. Кад се жена вратила да се жали, по сповођа је изгрдио и рекао:

— Не долази ми зише у радњу!...

Дон се жена налазила у про. давници дошла је још једна девојка, жалећи се да јој је измерено 180 грама зејтина мање,

Ованви примери нису ретки зато ће се предузети најенертињ није мере да се олзи, који прве. углед градских предузећа путем мање мере и сстваривања до бити за себе на тај мачин, нај. стромије казне.

Зато сваки грађанин, кулац У градсним трговачким продавницама, треба једновремено да буде и будна хонтрола над продавцима. На та; начин ће се издвојити несавесни и очистити каша тргозачка предузећа од оних ноји руше њихов угпед.

ода

ИЗ МЕНЗИ И ПРОДАВНИЦА

Нема опасности...

— Поразбољеваћемо се од Те прљавштине!

— Немај ти бриге, чим санитарна комисија ћути, значи не» ма опасности!

ж Одлична замена · По „ бе || И и ј | => | 5 де

мама 2

— Молим вас један чај-- о — Немамо, друже, али има сладолед!