20. oktobar

— Насопако!·-То је само лишће! — Купи ти, па/ код куће тражи, мора ту унутра негде да буде и карфиол!

_ (Створене с) Могућности

за осветљавање просторија | и застакљивање прозора

> М

таклог и сијалице су, као

што је познато, пуштени У слободну «продају, чиме је онемогућено, да .се грађанство снабде овим" ведма потребним артиклима, којих (до пре извесног времена: пије; било довољ но. У свим продавницама Београдског гвожђарског предузећа има довољно сијалица. До пре неколико недеља била је честа појава да многе станбене зграде нису имале по степе-

ништима довољан број сијали-_

ца, већ само на сваком другом спрату, По многим зградама степеништа су била мрачна н грађани су морали. пипајући и батргајући се, да :се пењу и силазе по степеницима. Кућевласници су се пре пуштања сијалица У слободну продају изговарали да нема сијалица и да због тога не могу осветлити степеништа на сваком спрату. Откада сијалица има довољ но У свим радњама, овај изговор власника зграда је потпуно неоправдан. Мако је прошло доста времена :од кад се сијалице налазе у слободној продаји, још увек постоји велики број станбених зграда У којима степеништа чнису довољ но-или нису уопште осветљена. Власници зграда су дужни да поставе сијалице на сваком спрату, а станари имају право да од својих кућевласника 3ахтевају да у потпуности осве“ тле степениште.

У извесним установама, надлештвима и предузећима, у којима на неким местима у згради није било сијалица, исто тако се слабо води рачуна о њиховој набавци.

Услед досадашње оскудице у стаклу многе станбене зграде нису имале све прозоре застакљене, У многим зградама постоји на прозорима само јед но окно, Услед чега је у зимским данима било веома тешко загрејати просторије. Мако је стакло пуштено У слободну

(тршничењо Спобронији но Цветном Тргу

(((тавујем у близини Цветног трга и сваки _ дан пролазим кроз пијацу. Гужва је на пијаци тако велика, да се људи једва мимоилазе. Па и поред тога, било да је обичан или пазарни дан, било да је јутро или подне, Његошевом улицом стално пролазе аутомобили, Наравно, они дижу прашину која и иначе није мала, с обзиром да се пијаца већ пренела на улицу далеко изван тржишта, а поред тога постоји опасност да неко У великој гужви буде прегажен или повређен. У интересу бољег и несме“ таног обављања посла, требало би забранити да Његошевом и Јована Ристића улицом прола-

зе возила, док су пијаце отво-,

рене. Изузетак су камиони и кола која довозе робу за пи-

јацу. Димитрије БОГОЈЕВИЋ улица Народне Републике 23/

,

продају, по многим још се ништа није предузело да се незастакљена окна застакле. Исти је случај и у извесним предузећима и установама. Требало би да се власници зграда на време побрину и застакле сва окна по становима. Управе станбених зграда по рејонима требало би такође да се постарају о застакљавању прозора на зградама које су под њиховом управом. На рочито је важно да се по свим зградама, како приватним тако и државним, пре зиме застакле и сва прозорска окна на подрумима да се не би замрзле водоводне инсталације.

Многи трамваји су до сада преко зиме имали место стакла на прозорима лим или плочу

зградама

од дрвета, Сада, када има ста-'

кла, било би потребно да се Управа Градског саобраћајног предузећа, у интересу здравља својих службеника и бројних путника, побрине да пре него што сасвим захладни застакли све прозоре на трамвајским колима.

МНОГО ,

.

НОВИНЕ У

Појачање градског саобраћаја

"1 увођење пролазних Н блок-корота

ноге трамвајске и аутобу-

"ске линије су појачане у току ове године већим бројем кола, а отварањем тролејбуске линије модернизовао се и знатно побољшао градски саобраћај. Извесне трамвајске линије су већ достигле предратно стање броја возила. У радионици _ Градскег саобраћајног предузећа монтирано је. неколико нових аутобуса, којима су појачане _ извесне _ аутобуске линије. На аутобуској линији Београд— Земун саобраћало је шест аутобуса а сада саобраћа 19, а предвиђа се и даље појачање ове линије, јер и салашњи број кола још не задовољава потребу. На аутобуској линији Душановац било је свега два аутобуса, а сада их има четири. На линији Дедиње, коју је Градско _ саобраћајно предузеће предузело од аутобуског предузећа „Ласта“, сала саобраћа два аутобуса. Предузеће има намеру да ускоро појача и ову линију са још два амтобуса.

Градско саобраћајно предузеће пустило је јуче у саобраћај нову аутобуску линију за Лекино Брдо. Отварање ове "линије омогућује повезивање овога краја са центром града. Аутобус саобраћа од биоскопа »Београд«, код окретнице »ше. стице«, улицама Маршала Тита, Његошевом и Максима Гор ког, а обратно улицама Макси. ма Горког — Московском На. родне _ Републике — Булевзр Црвене армије до окретнице. На овој линији ће саобраћати три аутобуса.

Издавање карата у трамвајима, тролејбусима и аутобу-

сима је досада у многоме ометало брже одвијање саобраћаја и стварало непотребне гужве и задржавања. У свим великим градовима света постоје бнилетарнице у којима се молу купити карте за све саобраћајне линије и употребити преко целога дана, када је то грађанима потребно. Исто тако, постоје и прелазне карте за разноврсне линије као и блок-карте.

Изградња билетарница, увође“ ње прелазних карата и блок карата

Градско саобраћајно предузеће има у пројекту да на највећим саобраћајним раскрсницама отвори _ билетарнице. У билетарницама грађани ће моћи да купе карте у свако доба дана за све трамвајске тролејбуске и аутобуске линије, без обавезе да их одмах употребе. На тај начин избећи ће се задржавање око куповине карата У саобраћајним возилима. Ускоро ће се увести и издавање прелазних карата. Досада су путници куповали на свакој линији засебне карте, што је проузроковало честа задржавања. Тако, например, ако се грађанин возио „двојком _ до Славије и „тројком“ до Топчидера морао је да „купи за: себну карту У „двојци и „тројци“. Увођењем прелазних карата грађани ће моћи да узму карте за две или више липија, чиме ће се умногоме убр“ зати издавање карата и олакшати рад кондуктерима. Тако ће путници моћи, ако хоће да иду „тројком“ од Топчидера до Славије, „двојком“ од Сла-

НА БЕСГРАДСКИМ ПИЈАНАМА

не осећа се довољно ангажовење

градских пи загружињих предузсћпа

На пијацама је

последњој седмици снабдевање пијаца било је у појединим данима различито. Са београдских пијаца почеле су да нестају извесне врсте поврћа, које се само каткад

ЗА БОЉЕ СНАБДЕВАЊЕ БЕОГРАДА

Ускоро ће се отворити Градско предузеће за промет живином и јајима

Ра би се грађанима Београда обезбедио правилан довоз живине и јаја, Дирекција Градских предузећа за промет прехранбеним артиклима има у пројекту да у најскоријој будућности оснује преду“ зеће за промет живином и јајима. Новоосновано предузеће зршиће на терену откуп живине и јаја које ће затим, преко својих продавница, продавати грађанима Београда .

Сада је У току организација

откупне мреже на терену као

и формирање продавница. Ка-

ко ће предузеће за промет живином и јајима снабдевати грађане не само живом него и

закланом живином, предвиђено. је да се оснује посебна клани-

ца. Вероватно је да ће се кланица подићи у Земуну. Предузеће за промет живи ном и јајима претстављаће још један корак ближе ка правилнијој и бољој исхрани Бео-

грађана.

доста живине

појаве у веома малим количинама, Парадајз је сасвим нестао, а исто тако и паприка која се врло ретко нађе. |

Главне врсте поврћа, којих би требало да буде по пијацама у овој сезони, јесу купус, кромпир и пасуљ. Кромпира и пасуља продавнице Ууопште немају, већ их доносе само произвођачи из околних села и то најчешће мале џ недовољне количине. Цене кром. пира и пасуља код произвођача су доста високе. Кромпир се продаје од 10 до 15 динара килограм, а пасуљ од 20 до 25 динара. Купуса је пре неколико дана било: довољно, а већ у последња два-три дана не задовољава потражњу на пијацама. Око 9 сати на извесним пијацама га уопште нема. Тако су почели при куповини купуса да се образују редови, што не би требало никако да се догађа, јер купуса је родило доста. |

Киселог купуса имају довољ.

но само приватне пиљарске продавнице, а градеке и задружне велином нису до сада износиле кисео купус на продају.

Од осталих намирница доста црног лука по 7 динара килограм, шаргарепе по б динара, зелани по 7 до 8 динара, спанаћа 10 до 12 динара, а исто тако и празилука, роткве и цвекле. Кељ је сада већ на измаку и нема га довољно, а продаје се по 7 до 9 динара килограм.

Снабдевање воћем не задовољава у потпуности потребе грађана. У последње време јабука нема у довољним количинама по свим пијацама, 2 исти је случај и са крушкама, иако им је још сезона. Грожђа је нестало, само га понекад донесу сељаци и то у ма њим количинама. ·

Произвођачи из околних села доносе на пијаце довољне количине масноћа ин млечних производа, али им је цена још висока. Маст се и даље продаје по цени од 200 до 230 динара, а сува сланина по скоро истој цени. Кајмак стаје 180 до 220 динара, сир 70 до 90 динара, а путер 250 до 300 динара. Живину продају сељаци по цени од 250 до 300 динара пар, а градска предузећа довозе с времена на време заклану живану и продају гушчије, кокошје и ћуреће по 96 динара килограм, а пилеће по 105 динара. Јаја продају сељаци по 8 до 10 динара.

По свим пијацама у последње време учестале су појаве шпекулације. Контролни органи по пијацама свакодневно проналазе несавесне продавце, штекуланте и предају их отсецима за сузбијање шпекула-

ције при рејонским одборима.

Шпекуланти најнешће мешају кајмак са брашном, пшенично са кукурузним брашном, и путер са много воде. Млека доброг квалитета ретко се мо.

_ же наћи код произвођача. Оно

већином садржи много воде, а понеки мешају млечни прах са водом и млеком.

Осим шпекулације од стране произвођача појављују се и разни шпекуланти препродавци под видом произвођача. Они се умешају међу сељаке и препродају по веома високим ценама робу коју су купили по селима. Против оваквих _ случајева – шпекулације примењују се најоштрије мере. бо

у

има |

вије до „деветке“, и „деветком“ до Дунав станице, моћи већ у „тројци“ да купе једну карту за све три линије и да плате према тарифи.

Још једна новина. коју ће ускоро увести Градско саобраћајно предузеће, је издавање блок-карата за све трамвајске, аутобуске и тролејбу“ ске линије. Блок-карте ће допринети да се наш градски

саобраћај одвија без сувишних ,

застоја на станицама. Предвиђа се увођење блок-карата од 90, 30 и 60 комада. Сваки грађанин ће моћи да купи те блокове и да из њих употреби карту када му затреба на ма којој липији. -

Сметње у саобраћају

Постоји низ мањих сметњи које ометају правилно одвијање градског саобраћаја и на чијем отклањању треба да се заложи нарочито особље на возилима. У првом реду, треба напоменути као велику сметњу преоптерећеност _ свих возила ујутро и увече. Пошто ујутро радни свет иде на посао, сви су трамваји, аутобуси и тролејбуси преоптерећени, стварају се често гужве, и дешава се понајчешће да се грађани во-

. зе и на папучама. Преоптере-

ћеност трамваја често проузрокује кварење на појединим колима, услед чега се смањује број возила на неким линијама. Било је случајева да су се на трамвајима услед сувишног броја путника ломиле осовиве и федери, а свакодневно се дешавају мањи кварови и штете. Особље у трамвајима није довољно енергично у спречавању недисциплинованих пут. ника да уђу у кола.

Тролејбус је свакако осетљивији на већа оптерећења него трамвај, и због тога је уста новљено да се у њему највише може возити 60 путника, У почетку пуштања тролејбуса У саобраћај кондуктери су обрзћали пажњу на то да никала не уђе сувише путника, чак су путнике и пребројавали. Међутим, У последње време че сти су случајеви да се трплејбуси презптерете и да сада у-

ГРАДСНОМ САОБРАЋАЈУ

Недисциплиновани путници уска, чу у препуне тролејбусе

лази у њих и више од 80 људи. За ово је донекле крива ведисциплинована публика ко ја и поред опомене кондуктега да места нема, ипак улази у кола. С друге стране, за преоптерећење тролејбуса нај, већу одговорност сносе кондуклери. Многи кондуктери ни“ су довољно енергични у сумајевима преоптерећења кола, Они често немоћно шире руке, место да спрече улазак сувишиног бреја путника и да пе допусте да тролејбус — крене . док сувишни путници не сиђу, Недиспиплиновани грађани имају У виду само свој лични интерес, да што пре уђу у ко ла, а не мисле на то да се пре. оптерећењем кола штети вародна имовина. Службеници у трамвајима и тролејбусима требало би ла буду више посто могнути од органа саобраћајне милиције, нарочито ујутру ну нече када је навала путзика наљећа. Грађани, са своје стране, варсчито фронтовци, тре ба да помогну саобраћајном о" собљу својом дисциплинованошћу У одржавању реда и да не улазе у препуна кола и тиме наносе штете возилима.

паИМт ораоњодреа аи ова АЕ ПНЕ а ава

Градско _Пордиоћо 38 1ентелетнсна Материјал

ХиреКција предузећа: Кнез Михајлова 26

Телефони: 30-72% Н 27-150 Текући рачун код Народне

банке ФПР)

Центргла за

НР Србију број 1-445020 ПРОДАВНИЦЕ:

Број » »з » » „ „> », 9,

Теразије 12

1 2 3 4 5 б 7 8 9

Народног фронта 94 7 јула 79 — — Кнез Михајлова 52 — ,, Земун-Маршала Тита 26 ,, Московска 29 Б“л. Црвене Армије 82 ,, Маршала Тита 20

„, ·"Стаљинградска 27

;. Бул. Југосл. грмије 13

Кнез Михајлова 26 — Тел. 20-647

26-326 21-007 :1-287 21-765 37-290 20-285 21-930

»

33

>

»,

21-808

9 Франгуска 378,

„ Бул. Првене Армије 18 „> Бул. Првене Армије 150 „ Бул. Војводе Мишића 5

99 16 Теразије 27

ЗАДАЦИ ПРЕДУЗЕЋА:

ди снобдеви гроћонство, установе и продузено (0

коноелитиским материјалом, намештотем и школским

прнбором, коо и свим потробимо 30 једнообразно књиговодство- о чуноволство

Врши увоз концелорисног и техничког мотеритала.

НАПОМЕНА: продају образаца за једнообра-

зно књиговодство-рачуноводство врше про“ давнице број 5 и број 6