20. oktobar

ПЕТ СТОТИНА ГРАЂАНА НА ЈЕДАН АУТОБУС!

Бе бини све масовније, пзлазв

ван града на ваздух н у зелени“

10, користећи своје недељне дане одмора. То је позитивна појава, јер по» казује све већи пораст смисла за нетовање здравља п отступа од оне. ра“ _Бије негативне навике да св недељни дани проводе у каванама, уз коцку и лиће.

Међутим, све оно што је предвиђено да се грађанима олакта одлазак из трада, у погледу саобраћајних средстава, сувише је ограничено, према реалнијим потребама. Због тога се јавља појава да на сваки аутобус за Авалу чека по пет стотина грађана, што ствара нервозу н оправдано нерасположење.

Лутобуско предузеће „Ласта" треба

ло би што хитније да приступи рета-

вању овог проблема, јер је немогуће оставити га отворено. Било би нужно да се за недељне дане тражи извесно испоматање од других аутобуских пре: дузећа, или да се повуку кола са друтих, мање оптерећених, линија. Погрешно би било спутавати нате трађане у њиховој потреби да слободно време проведу на ваздуху пи у зе ленилу. ' В. Ш.

ЧИМЕ ДА СЕ ОСВЕЖИШР

ВЕ је више топлих дана у Београду кад човек, који жури послом ни на ногама је пре подне, или цео

деби, нема где да предахне п да се освежи. На страну то што се пиво не може увек добити. Оно није ни неопжодно, Али, воћних сокова, којих има мо у довољним колнчинама, требало би да буде у сваком бифеу, у гостно. ници п млекарн.

Сматрам да један тако велики град

кад што је нат, са толико пословног

света, који свакодневно жури за својим дужностима, са улипама прегрејаних фасада н асфалта, мора имати неопжодног освежења за своје грађане. Чињеница, да воћних сокова има, а да се онн не служе у бифеима, кафанама п млекарама, покагује колико је наш трговински апарат нееластичан, јер је јасно да се сокови не служе само

зато — што их треба — спремати!

П. П.

На нашим улицама, на аутобу ским, тролејбуским и трамвајским стан ицама, често се виде редови преко тротоара, што онемогућава пролаз. На слици: на тролејбуској станици код Инвестиционе банке.

| ЈОШ У

грешкама и недостацима у ор-

Педе

ганизацији градског саобра-

ћаја доста је писано, а говори се свакодневно. Сва превозна средства (трамваји, тролејбуси и аутобуси) као и чекаонице, имали су велики број недостатака, који“ су били последица, с једне стране немарног и небрижљивог односа путника према њима, а с друте стране недовољне пажње, коју је Градско саобраћајно предузеће било дужно да поклања изгледу и стању ових објеката. Многи недестаци и пропусти су отклоњени. Велики број возила је поправљен и оспособљен за употребу, на извесним местима чекаонице су подитнуте, саобраћај побољшан. Ове мере, међутим нису довољне да се у потпуности отклони све оно што смета, да возила и

организација градског – саобраћаја одговарају степену развоја и значају нашег главно: града.

Почетком ове године објављен је У нашем листу допис о потреби постављања заклона или чекаоница на почетним и крајњим трамвајским

. и „аутобуским „станицама, Као. прит

мер наведено “је стање у коме: · се: налази почетна станица аутобуса. број 23 на Карабурми. За време кишних и ружних дана путници су

. присиљени да чекају возила на от-

вореном простору где нема могућности да се склоне под стреху или заклоне од ветра. Ма да су грађани овота краја неколико пута предлагали постављање чекаонице до данас још није ништа учињено.

Потребно је израдити плехане табле за ке те .

Још увек је пракса да кондуктери, приликом издавања карата, влаже пр сте пљувачком. Ово не само да оставља ружан утисак, већ је и у супротности са свим правилима хигијене. Поједини кондуктери не

Зашто се не отварају прозори на возилима 2

| после гурњаве на улазу у трамваје, аутобусе и тролејбусе, што је редовна појава на „двојци", утројци" и „шестици" на Тргу Димитрија Туцовића, тролејбуским станицама на Студентском тргу ТЈ. на свим оним станицама тде нема ограде за редове, уђете на задњу платформу кола, нађете се пред 59 вом тешокћом — несносном врућ ном која влада у колима. Херметички затворени прозори спречавају приступ свежем ваздуху.

На захтев грађана да се прозори отварају, кондуктери, контролори и други службеници, одговарају да се прозори држе затворени у „интересу' путника — јер ако се отворе прозори може доћи до „промаје" која проузрокује „тежа" обољења.

Колико је тешка „последица" отварања прозора на колима најбоље сведоче путници који се возе летњим колима која саобраћају на „тројци" и „тринаестици". Та летња кола су увек пуна док су суседна, затворена, полу празна,

Међу путницима често има и ле-

жара који покушавају да објасне.

жондуктеру да није штетно за организам ако би добио свеж ваздух на место затушљивог који удишемо.

Објашњење да не постоји велика ·

температурна разлика између ваздуха споља и ваздуха у колима, такође остају без успеха. Било је и предлога да се отворе бар сви прозори на једној страни кола, када логично, не би постојало струјање ваздуха У супротном правцу. Но све је остало без успеха, Прозори су м даље затворени, ;

Мислимо да је нужно да надлежни реше овај проблем било на који начин тек да се избегне несносна врућина у колима која ће у јуну бити вероватно све већа.

сви

Четири нерепрезента"тивна излога

продавници Народног магазина, У на углу, прекопута кафане „загреб“, баш на најпрометнијем ме“ сту Београда, речито показују отсуство смисла за репрезентацију, трговину, лепо ин укусно, четири излога ове про“ давнице. У једном од њих, изложене су вунене сељачке мараме, у другом су опанци, у трећем сеоске котарице,.а четврти отступа од ове сеоске линије и центру града (тде сељаци ретко и до. лазе) и испуњен је костимима за купање, посебне врсте. То су костими од најдебље, рђаво и неравно упредене вуне, плетен" ретко, накарадно сложе“ них боја. У Сматрам да се не може дозволити да се у једној од централних робних ку: ћа у нашем граду, у време када се води упорна борба за уређење и улепшавање града, излажу артикли наме“ њепи првенствено сеоским задружним продавницама и роба (као што су ко стими) која својим квалитетом, матери“ јалом и израдом може да буде само пример отсуства смисла за добро, лепо п укусно. ;

.

Титањем уређења ових излога, КОЈИ .

са пуно оправданих разлога треба да буду најрепрезентативнији, нужно би билд, озбиљно се позабавити.

« с. Љ.

у

стаци градског с200

ЕК СТОЈЕ МЕРЕШМЕНМ ·

воде рачуна да се путем пљувања преносе заразне и друге болести и да је овај начин издавања карата нарочито опасан за малу децу, која се играју са њима стављајући их У уста. У циљу отклањања ове нездраве појаве предложено је да Градско саобраћајно предузеће уведе, по примеру загребачког саобраЋајног предузећа, табле од плеха на којима ће стајати карте, које ће се издвајати помоћу гумице, која ће бити на оловкама. На овај начин, избегло би се да кондуктери пљују приликом издавања карата.

Иако је ово предложено пре неколико месеци, Градско саобраћајно предузеће није до сада предузело никакве мере да овај предлог оствари, Ограде за редове нису свуда постављене...

Још су увек тролејбуске, аутобуске и трамвајске станице, тамо где нема ограде, помоћу којих би се формирали редови, попришта нервозв и нереда. Као последица гужве, која влада на појединим станицама, чести су несрећни случајеви.

на појединим станицама ове огра- : де су већ постављене и на тај на-

чин омбгућено је одржавање реда. Међутим, изненада се престало са постављањем ограда. Њихов недостатак нарочито је дошао до изражаја на Тргу Димитрија Туцовића, на трамвајској станици „двојке" и „шестице". Суседство ових двеју станица ствара пометњу међу граЂанима који чекају трамвај, јер није могуће успоставити ред. Обратили смо се Градском саобраћајном предузећу са питањем: зашто и на

овом и на другим местима нису по-

стављене ограде. Одговорено је да то није учињено услед недостатка материјала за ограде. Сматрамо да ови разлози нису оправдавајући и да се надлежни органи из Градског саобраћајног предузећа нису довољно заинтересовали где би се могле наћи цеви. Верујемо да би их јез, већих тешкоћа добили.

„Кусур" се не враћа редовно... |

Питање благовременог и правилног враћања новца (кусура) претставља проблем који треба што пре искоренити. Често се дешава да кондуктери не само да не враћају онолику своту новца колика је разлика између цене карте и дате новчанице, већ уопште не враћају кусур. Са враћањем новца они одуговлаче од станице до станице, тако, када им се путници обрате да тм се врати кусур, одговарају осорно, а често се и препиру. Градско саобраћајно предузеће предузело је мере да искорени ову ружну и штетну појаву путем контроле и кажњавања несавесних кондуктера. Тако, на пример, кажњен је одузимањем једнодневне плате Ђорђе Петровски, кондуктер, због невраћања кусура, док је Живана Костић, такође кондуктер, кажњена због тога што је узимала новчанице од по пет за карте од три динара, а остатак новца задржавала за себе. Ови примери показују да није по среди заборавност, већ злоупотреба и коришћење карата. Међутим, упркос кажњавања, још увек се може видети како кондуктери задржавају новац

или га уопште не враћају. Стога је |

потребно предузети још оштрије и ефикасније. мере које ће потпуно искоренити ову штетну појаву.

Још увек сва возила, немају

табле са правцем кретања... Велику сметњу грађанима причињава недовољан број табли на возилима и станицама, тако да често не знају у ком се правцу возило креће, Исто тако, ни у једном возилу се не могу видети табле које упозоравају путнике на понашање

"и став према саобраћајном особљу,

старијим људима, мајкама са децом и друго. Они недостаци указују да са још увек у саобраћајном предузећу није пришло овим питањима са довољно пажње и интересовања. Е у

Саобраћајно особље је немарно.

према свом спољњем изгледу Скоро сво особље које ради на возилима која врше превозну службу

аћаја

по граду добило је униформе. Међутим, ова одела су, захваљујући с једне стране необрижљивом односу појединаца, а с друге стране дотрајалости униформи,у врло лошем стању. Спољни изглед саобраћајног особља (кондуктера, возача и кочничара) је испод сваке критике. Редовна је појава да су кондуктери и кочничави изгужвани, неочеткани, блатњавих ципела, избледелих униформи и другог. Такође се може видети да сви делови униформе нису једнаки, летњи капут са зимским панталонама или обратно. Оваквом стању доста су криви надлежни трговински и органи, који врше дистрибуцију ове робе, који су се оглушили на све захтеве и тражења Градског саобраћајног предузећа за додељивање контингента штофа за зимске или летње униформе, Потребно је да се надлежни _ органи више заинтересују за проблем одевања и изглед саобраћајног 0особља. У вези са овим неопходно је отворити једну · берберско-фризерску Е за саобраћајно ; осто могу видети по· кондуктери и возачи. нео-

„бријани, неочешљани и непотши-

шани, Због оваквог стања особља кривица у многоме пада и на Градско саобраћајно предузеће које није показало довољно интересовања за побољшање изгледа свог особља. Тако је, на пример, у недостатку берберница могло да се обрати надлежним трговинским органима за доделу извесног броја жилета, сапуна и другог.

Сви напред наведени примери показују да још увек проблем сређења градског саобраћаја стоји отворен. Међутим, с обзиром да је град“ ски саобраћај важан чинилац у животу нашега града, решењу свих питања у вези са њим треба приступити енергично и хитно, ослобађајући се непокретности, немарности и бирократског наслеђа.

Предлози грађана за уређенији Београд

У Душановој улици, између улица Доситејеве и Добрачине, два су делимично ограђена плаца, од којих је један тако изрован и ископан да претставља опасност за децу читавога краја, која се лети на том

простору радо 'итрају. Не само што.

би било потребно из естетских разло та уредно оградити ове плацеве, с обзиром да се на њима у току ове грађевинске сезоне неће ништа градити, већ би требало мислити и на децу као и на одрасле када, се увече, по мраку враћају са свога посла. К. С. ж

у " |

У први мах изгледа ситница... Уствари, може да се претвори у „крупницу"... На углу парка, прекопута. Централног дома Југословен-

ске армије, већ давно је уклоњен. гвозден рекламни стуб, од кога ЈЕ:

остао зарђао и нераван обруч, пр

чвршћен у асфалту. Свакодневно се .

дешава да се неко од пролазника, а у највише случајева стари људи и деца, саплићу о овој остатак и постоји могућност да неко падне и озбиљно се озледи, с обзиром да су ови остаци зарђани и прљави. У оквиру акције за уређење града, која је у току, не би требало пренебрегнути и ове жрупне ситнице. Војислав Д. Тошић

Одбојкашко п

КРАЈЕМ априла почело је одУ бојкашко првенство Београда у свим категоријама (чланови, чланице, јуниори и јуниорке). По броју

· такмичара и екипа ово је "најмасов-

није првенство-у овој грани спорта које је одржано после ослобођења у Београду. Нарочито је повећан број

| екипа и такмичара у односу на прошлу годину у женској — сениорској

и мушкој — јуниорској конкуренцији. иза | У

У такмичењима чланова учествују 22 екипе са преко 150 такмичара. У циљу што бржег одигравања и тачнијег прегледа квалитета појединих тимова, екипе су у овој конкуренцији подељене на три групе. Прву групу сачињавају: Сењак, Стаљинград, Медицинар, Гвожђар, Икарус, Напредак, Поштар и Вождовачки. Друга група: Победа, Борац, Жарково, Кнежевац, Раднички (3емун), Локомотива, Раднички (Б), Омладинац, Полет, Млади пролетер, Херој, Братство, Г. Д; Земун и Милиционар сачињавају трећу групу. Према пропозицијама прваци група играће међусобно финалне утакмице које ће дати првака Београда у овој конкуренцији. Према постигнутим резултатима засада имају највише изгледа за освајање првог места по групама: Медицинар, Слога и Земун. У четвртом колу првенства постигнути су следећи резултати: Сењак — Стаљинград 3:0; Медицинар — Гвожђар 3:1, Победа — Борац 3:0, Слога — Аеро 3:0; Радничхи (Б) — Омладинац 3:0; Икарус Напредак 3:0; Поштар — Вождовачки 3:1; Херој — Братство 3:0; Жарково — Кнежевац 3:2; Полет Млади пролетер 3:0 и Локомотива Раднички (3) 31.

У конкуренцији чланица учествује 18 екипа, скоро двапут више нето на прошлотодишњем првенству. До сада је најбоље резултате постигла екипа Железничара, која је добила све сусрете и има највише изгледа за освајање првог места. Ова екипа састављена је од младих и талентованих играчица, које, су, захваљујући редовим тренинзима успеле да

енство

,

Х

Београда пред завршетком

надмоћно победе све своје противнике. Добром игром истичу се сестре Глумац и Кончарева. У последњем колу Железничар је победио Сењак са 3:0) ДИФ — Локомотиву 3:2 Земун — Млади пролетер 8:0; Херој — Победу 3:0; Рудар — Стаљинград 8:0.

Екипо Партизана и Црвене звезде поститле су најбоље резултате У такмичењима јуниора. ,

Организација такмичења је добра и до сада се нису десили никакви инциденти. Међутим, поједина друштва нису схватила у потпуности значај првенства града и пријавила су екипе које се до сада нису појавиле на такмичењу. Тако је Железничар пријавио женску јуниорску екипу која до сада ниједанпут није изашла на терен. Исти је случај и са Београдом. Ни' његова мушка јуниорска екипа није изашла на такмичење: Ови случајеви показују крајњу несавесност руководства ових друштава и доказ да не поклањају довољно пажње подмлатку. Стога би требало ове и сличне поступке најстрожије казнити да се

у будуће не би поновили.

х

Трговачки је освојио повенство доугог разреда

У току прошле недеље одигране

су задње утакмице за првенство другог разреда. Постигнути су следећи резултати: Трговачки Милутинац 6:0; Братство — Блаж 3:0; Слога — Хајдук 5:3 и Бродарац — Полет 3:11. Прво место освојила је екипа Тргтовачког без иједне изгубљене утакмице. Интересантно је напоменути да је на прошлогоди шњем првенству Београда у футбалу ова екипа заузела слаб пласман. Моменат са одбојкашке утак мице Партизан — Београд

а О ТА Ат

ЈН 4 ЈЕ ТЕ ЛО ЈЕР ЈК ЈЕ

„КОЗАРА“ —

трка чисто (раних чет» орогодаца на 2.400 метара

О“ шест трка на програму недељног,

деветог пролећног састанка на Савезном хиподрому код. Цареве Ћуприје — од којих су две трке чистокрвних грла, једна арапских и три касачке — најзанимљивија ја велика трка „Козара', за чистокрвне четворогоце енгле-

ска расе, на стази од 2.400 метара. Ме-'

ђутим, и остале две галопске трке су врло занимљиве: у трци „Хан Пијесак", за трогода и четворогода грла арапске расе, састају се најбољи арабери са тркалишта, а у трци „Хрватска" шест чистокрвних двогодаца, од којих четири први пут излазе на стазу. У три касачке трке — Хандикапу трки „Казанова" и Механичком хандикапу — учествују махом слабији касачи.

За трку „Козара" уписани су: Витез Марко (60 кг), Десанка (56), Валентин, Корана П и Симплон П (54) и Ластавица Ш (52). Борба за победу водиће се између Витеза Марка, Десанке и Коране; од осталих могао би да изненади Симплон П, коме одговара дужина стазе.

У трци „Хан Пијесак", за трогода и четворогода арапска грла, на стази од 1.600 м. стартоваће:; Каф и Алчак (61), Афис (58), Адем (57), Илдерим ПЛ (54) и Кохеилан 13 (50). Алчак, који је досад добио све трке на београдском тркалишту, имаће доста муке да и овог пута победи, јер је, иако годину дана млађи, једнако оптерећен као и врло добри Каф. Борба за прво место водиће се сигурно између њих двојице и Адема, који је пре две недеље (истина, са 14 кт мање) успео да победи Кафа. Изненадити би могао само Илдерим.

За трку чистокрвних двогодаца „Хрватска". на стази од 1.060 м, уписани су: Артик (отац: Тартан Типет. — мајка: Адис Алем), Африканац (Тартарен Анита), Вијадукт (Џим Хирон — Виола), Ћефан _(Фанфарон — Ћеф), Жермен (Инкогнито — Јараница) и Грузија (Џим Хирон — Гривна). Предност се мора дати Жермену и Вијадукту, који су, једини у овом друштву, досад трчали.

У касачком хандикапу за четворогода и старија грла, на 2.400 м. учествују; Ве» лебит (2400 м), Невел 2420), Јелша (2440), Диван (2540), Вилчек (2560), Глог (2600) и Иван (2640). Прогноза: Велебит, Глог; изненађење: Ненел.

У другој касачкој трци, „Казанова". за трогода и четворогода грла, на стази од 1,800 метара, стартоваће: Журан и

Јела (1760), Бадачоњ и Роко (1800), Ласо (1840), Хајтош (1860), Алиса (1900), Ано и Велка (1940). Највише изгледа на победу имају грла из државне ергеле Турнишче (Роко, Ано, Велка) и Хајтош.

Механички хандикап је трка за касаче који су учествовали у претходне две касачке трке и нису се пласирали на прво, друго и треће место. У овој трци, према томе, треба да учествују четири грла из Хандикапа и шест грла из трке „Казанова". 1

Коњичка такмичења клуба „Алекса Дундић"

У суботу, 27 о. м. клуб за коњички спорт .„Алекса Дундић" приређу-

је на Савезном хиподро ко-

| њичка такмичења. На програму је пре-

скакање препона категорије „П"' (у две

групе), прескакање препона категорије

„Л"', утакмица брзине и препонска трка |

преко шибља. У програму учествују: секција за коњички спорт гардиских јединица ЈА и секције за коњички спорт Југословенске армије и Народне милиције. У свакој категорији учествоваће 10—14 такмичара.

Такмичење почиње у 15 часова.

Уређивање савезног хиподрома ВЕ године је Дирекција Савезног

хиподрома извела низ радова на

уређивању тркалишта: изграђена ја нова, лепа седларница, постављена ограда око падока и поправљена ограда дуж стазе испред трибине, урећена судиска трибина, почело је насипање касачке стазе. Све то и, разуме се, нова велика трибина, која је изграђена после ослобођења, као и изграђени приступи тркалишту са Чукарице, дали су хиподрому лепши изглед него што је икад зимад. Уређивање тркалишта се наставља. · (

(ОЛИМАМАВАМИМАММНММААРАММАММАММАМММАМАМИМАММАМАМАМАМААММНИММАМААМЕ

бедгролеке олине

Ове године наши пионири имаће _ јопк једно задовољство. На Дунаву је отво“ рено купатило искључиво за њих,

=

Па ОВА ти ен

Ро