Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

136

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Социјалистичког савеза радног народа, активност Савеза комуниста, револуционарые авангарде радничке класе, као и других свесних, социјалистичких снага. Остајући на вертикалној линији на којој смо, а попевши ce више y државној организациям, видећемо и следећи аспект начела јединства власти у нашем уставном систему. Федерација —■ преко савезних органа власти, а према надлежности која им je утврђена уставима, поред осталих има и следећа права и дужности: обезбеђује јединство социјалистичког друштвеног поретка и правног ситема; обезбеђује јединство привредног система и плански развитак народне привреде као целине; обезбеђује самоуправл>ање произвођача у привреди и самоуправљање радног народа у општини, граду и срезу и у установама; обезбеђује слободе и демократска права грађана и њихову равноправност без обзира на народност, расу и вероисповест; обезбеђује законитост, јединствену примену савезних закона и јединство система правосуђа. С друге стране, савезне законе непосредно извршују по правилу народни одбори односно републички органи власти. Савезяи органи непосредно извршују савезне законе и врше друге изврпше послове само у области Уставом утврђених искључивих права и дужности федерације, као и кад je то извршење стављено у надлежност федерације у сагласности с њеним правима и дужностима. Поред тога, народне републике могу доносити законе (допунске или потпуне) и о материји о којој je донет савезни закон, и то чак и о материји о којој федерација има право искључивог законодавства, ако су и уколико на то посебно изречно овлашћене савезним законом. Све ово поставља проблем јединства власти, конкретно израженог кроз јединство социјалистичког друштвеног поретка и правяог система. За решавање овог проблема наш уставни систем садржи неколико инструмената и предвиђа потребан механизам. Савезна народна скупштина, као претставник народног суверенитета и највиши, врховни орган федерације доноси законе не само из области искључивих савезних сектора друштвених односа, него и тзб. основне законе о заједничкој материји и опште законе из републичке надлежности из области организације власти, просвете и културе, народног здравља и социјалне политике и у другим областима друштвених односа кад je то од општег интереса за све народне републике. Ти савезни закони, као и други акти савезних органа примењују се на целој територији наше федерације с тим још, што савезни закони имају примат над републичким законима. У случају размимоилажења савезног закона и републичког закона примењује се непосредно савезни закон. Народне републике могу покренути поступак за оцену сагласности савезног и републичког закона са савезним Уставом. У том поступку коначну одлуку доноси врховни орган власти федерације Савезна народна скуп-