Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

144

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

ких органа. По праву тог надзора, народни одбор феза има право да доништи или укине незаконите прописе народног одбора општине, а републичко извршяо веће незаконите прописе народног одбора среза. Ако се таквим прогтсом регулише посао који није уређен законом или прописима виших државних органа, наведени надлежни виши орган има право да поништи или укине такав пропис и кад je њиме повређен општи интерес. Према томе, мада je народном одбору дато право да доноси самоогалне прописе у извесним пословима, ти су дрогшей стављени под надзор у погледу и законитости и еагласности са ошптим интересима, a тај надзор je дат вишим органима, дакле органима изван народног одбора који имају право да те прописе, ако садрже наведене неправилности, поништавају и укидају. А кад je то случај са прописима ко je доноси сам народни одбор, поготову се не може наћи оправдан разлог због кота би конкретни акти органа управе народног одбора, донети на основу тих прогшеа, били изузети из надзора виших органа управе. Баш напротив, пошто и ти конкретни акти морају бити и законити и правилни, а пошто je у систему да законитост и правилност првостепених решена донетих у управном поступку испитују виши органи управе, у том je разлог да и решења о каквима .je реч, као и остала решења органа управе народних одбора, подлеже надзору виших органа управе. Тврђене да би се тиме уманила самосталност органа управе народних одбора могло би се уважити само кад би нихова самосталност, у смислу искључења надзора, била прописана законом којим се регулишу односи између органа управе народних одбора и виших органа управе. Међутим, као што je речено, таква нихова самосталност није про,писана. Стога, не само да нема разлога да се она решегьа изузимају из општег система другостепеног надзора, већ постоје разлози због којих се и према гьима има применити опште правило по коме о жалби има да решава виши орган управе. б) Применом овог правила обезбеђује се и начело стручности, које je у осаови начела надлежности у управи. Првостепена решена у општини и срезу доносе њихови органи управе који су надлежни за послове који су у конкретном случају у гхитану, и према томе они су стручни за те дослове. По жалби против таквог решена решавао би виши орган управе надлежан за односне што значи да je и он стручан за те послове. Поред тога, виши орган управе има право да испитује законитост прогшеа народног одбора на основу кога je донето првостепено решене, па да одбије примену тог прописа ако утврди да je незаконит, Ако би по жалби- решавала комисија народног одбора, пре свега не може се претдоставити да би она могла утврђивати кезаконитост прописа народног одбора који je применен у ггрвостепеном решену и одбити иегову примену. Затим, комисији би долазиле на решаване у другом степену појединачне управне отваги из свих врста послова на којима раде органи управе народног одбора. Несумниво je да комисија, састављена од три члана народ-