Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРИЛОЗИ

217

„Природно право или право разума“ je претстављало филозофију права времена рационализма. То je била теорија о држави којој je у оснюви лежала велика вера у моћ човекових разумских снага. Својом механицистичком садржином у тумачењу односа међу људима која се изразила y уговорној концепцији постанка државе да би ова осигурала ..урођена“ природна права човекова, природкоправна теорија je на идеалистички начин објапгњавала врло сложени друштвени живот. „Природно право" je изражавало уверение о великој снази „употребителног“ ума, али тек „Полиција” као правничка грана претставља практичну облает у служби државе којој je изнад света стало до свеколике „тишине“ у држави, где je cßie склошьено као у неком јединственом организму. Основне поставке науке „Полиције“ у схваташима просвећеног апсолугизма истицале су: (1) незнание je највећи непријатељ благостања и epehe човекове; (2) сиромаштво je први узрок свих злочиних дела. Због тога 1 се примарном дужношћу државе сматра рад на побољшан>у материјалног стан>а, и то опет посредством просвећивања. Ако ~Природно право“ и „Полиција“ претставл>ају трупу стручних. правничких дисциплина, „Статистика“ je на почетку рада Правног факултета Лицеја предмет општег правничког образовања. Можда се ни у једном делокруту дрзпнтвеног рада не показуј.е толика повезаност и условљеност јавног образовала од владајућег класног схватагьа као у случају правничког образовала. Особито у оној фази формирања ербске државе када су избиле све тенденције како према турској сизеренској власти, тако и у унутр.ашњем животу, види се јасно усмереност државноправне теорије излагане у настави „Правословног“ факултета на Лицеју у Крагујевцу и Београду.

Др. Владимир Груј-ић

ОДГОВОРНОСТ ПРЕВОЗИОЦА У ВАЗДУХОПЛОВНОМ ПРАВУ

(Међународна дипломатска конференцией о ревизији Варшавске конвенције Хаг, 6—29 септембра 1955) Питање ревизије Варшавске конвенције од 12 октобра 1929 било je несумгьиво одавно сазрело с обзиром на брзи развој ваздухопловства у свету и многе промене које су се десиле y домену ваздушног саобраћаја за последњих 26 година (1). Међутизд, из ■тактичких разлога било je решено да се ревизијом не ствара нова конвенција воћ као база за ревизију сггреми један допунски протокол који би донео нова решења за најважнија питања. Такав протокол био je израђен на IX сесији Правног комитета Међународне организације за цивилну авијацију (касније назвату у овим излагашима ICAO) у Рио де Жанеиро од 25 августа до 12 септембра 1953. Taj протокол je послужио као основни документ за дискусију Мбђународне конференције за ваздухошювно приватно право коia je ради ревизије Варшавске конвенције била сазвата у Хагу за С септембар 1955.