Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРИЛОЗИ

221

ром на брзину ваздупшог саобраћаја, практична вредност преносивости ваздупшог товарног листа засад не значи много јер транспортни документи путују истим анионом којим иде и роба, конферендија се изјаснила повољно у погледу уношеша једног новогчлана у Конвенцију којим би се отворила врата евентуалном увођењу преносивости ваздушног товарног листа. Укидање појма наутичке грешке као разлога за искључење' одвговорности превозиоца. Из поморскот права у стару редакцију Варшавске конвенције ушла je одредба чл. 20, ст. 2, према којој je: при превозу робе и пртљага превозилац био ослобођен одговорносш ако би доказао да je штета последица грешке у самој пилотажи, вођењу авиона или самој навигацији и да су у сваком случају он и његови службеници предузели све мере да би се штета избегла. То je појам наутичке грешке који je пресађен у ваздухопловно право али без успеха јер у пракси никад није могао да се примени. Конференција je решила стога, а то je предложио и Протокол: Рио да се одредба чл. 20, ст. 2, укине. Од осталих измена треба опоменути и одредбу кајом се службеници превозиоца у погледу ограниченна њихове одговорности: изједначују у свему са самим превозиоцем. Протокол je потписан од претставника 26 држава и сад треба, да буде ратификован од стране парламената тих држава. И ту je конференција желела да очува по сваку цену јединство Варшавске конвенције с тим да Протокол стварно буде измена те конвенције коју he практично примити све њене потписнице. Стога je одређен неуобичајено високи број ратификација које треба да претходе његовом ступању на снагу. Наиме конференција je предвидела да he Допунски протокол од 29 септембра 1955 ступити на снагу тек кад се код пољ-ске владе депонују ратификациони инструменти 30 држава-потписница конвенције. Многи сматрају тај број превисоким и на основу искуства са ратификованаем других међународних конвенција проричу да he Протокол ступити на снагу кроз десет година. За то време постојаће извеоно [Двојство ко je he поихолошки смањивати значај Варшавске конвенције и појединих њених одредаба и утицати на судије у погледу тумачевьа спорних одредаба. Али и онакав какав je, Допунски протокол претставља резултат напорног рада чија je идеја водиља била жеља да се очува јединство једног важног међународног документа који носи потписе држава са свих пет континената и чије би отказиваше значило назадоваше на пољу међународне сарадње.

ДР’. М. Смирнов.