Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

440

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

развој поморског права. Након буржоаске револуције створена je Наполеонова кодификација трговачког права:. Code de commerce, чија друга ктьнга говори само о поморској трговини. У међувременском периоду слабљења феудализма и јачања централне власти великих државних организама, међу ријетким градовима који су сачували своју државноправну индивидуалност, истине се наш Дубровник, који je, наставивши послије Статута (1272) своје законодавно дјело у Реформама Статута (до 1400), па у Зеленој кньизи (Liber Viridis, до 1460) и Жутој књизи (Liber Croceus, све до конца републике), у овој посљедњој донио три уредбе Ordinationes, од којих једна из 1562 спада у прве законске изворе о осигурању у свијету. У XVIII ст. характеристично je настојање и осталих држава да за своје морнарице донесу систематска регулативна акта по утледу на француску Ордонанцу, и ту, поред Тосканског Едикта за морнарицу од 1748 или Млетачког Codice од 1788, долазе и два слична и за повијест нашег поморског права значајна правка извора: аустриски Политички Едикт од 1774 и дубровачки Regolementi за морнарицу од 1794. С Наполеоновом кодификацијом након Буржоаске револуције отвара се ново раздобље развоја посебног трговинског права, које у себи апсорбира норме поморскога. Друга књига француског Code de commerce (1807), посвећена поморској трговини, уствари je мањкави извод Ордонанце од 1681. Увођењем 1811 француског законодавства на нашој обали, за Илирских провинција, престали су важити домаћи поморскоправни извори. Међутим гашењем француске владавине није била докинута и важност француских законских извора; само je Аустрија на цијелу нашу обалу протегнула и упоредно важење свога Политичког едикта од 1774. Такво ce je статье, упркос политикким промјенама кроз које je наше приморје послије тога пролазило, продужило све до Ослобођења и револуционарних преображаја наших дана. У погледу развоја у земљама Сјеверне Европе, треба посебно споменути да je четрнаест година прије француске Ордонанце, тј. 1667 у Шведској био донесен посебан Закон о поморској трговини, инспириран Визбиским правилима као и ханзеатским и холандским обичајима, и знаменит по томе, што у яьему налазимо прве писане прописе о теретници. Овај je Закон остао на снази до Законика од 1864 израђеног према знаменитом Њемачком трговинском законику од 1861, који je прекинуо традицију римског односно пандектарног права у Средњој Европи и прокрчио пут развоју либералистичког привредног права. Међутим одредбе поморског права из тога законика, иако je био у важности у крајевима под Аустријом, нису никада биле протегнуте и на наше приморје, него су остављене на снази норме француског врела. У Енглеској je развој поморског и трговачког права пошао другим путем него на континенту. Олеронска правила ушла су додуше у тзв. Black Book of the Admiralty, књигу поморскоправних одредаба