Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

пре изложеним . задатком састојн ce y томе што мере предвиђене овим законом треба да оријентишу индивидуалне сељаке на ближу сарадњу с пол>опривредн№М организацијама, a на првом месту са земљорадничким задругама и њиховим економијама, Само таква уска сарадња м-оћи ће да припреми потребне услове за. рационално коришћење модерних и скупих средстава за производњу која данас заједница ставл>а на располагање по.■иопривредним организацијама. И, наравно, са-мо оваква сарадња између индивидуалних власн.ика и пољопривредних организација y искоришћавању савремених средстава за производњу моћи ће утицати на то да ce и земљиште приватних произвођача обрађује онако како то највише одговара природним својствима тог земљишта и осталим условима. моћи ће обезбедити испуњење одређеног мивимума агротехничких, агромелиорацион.их и сличних мера које tie прописивати иародни одбори. To зна”и да све ове мере, y крајњој линији, утичу и да ће утицати и на мењање економских и друштвених односа на селу. 111. Закон о искоришћавању пољопривредног земљишта предвиђа низ мера које треба да омогуће остваривање основних задатака који су малопре поменути и ми ћемо те мере y току даљих излагања укратко анализирати. 1. Искоришћавање пољопривредног земљишта y друштвеној својини и пољопривредног земљишта y грађанској својини. На првом месту овде треба поменути да ce сада y знатној мери проширује обим земљишних површина на које ce односе ови законски прописи. Тако док ce no закону о обрађивању необрађеног земљишта из 1957 воћњаци и ливаде не сматрају необрађеним земљиштем, дотле ce сада све мере односе >не само на обрадиву земљу (на оранице, винограде, баште и слично), него и на све пол>опривредне површине уопште. Ови законски прописи су лосебно интересантни по томе што онм доносе извесне новине које досад нису биле примењиване y оквиру наше аграрне полнтике, Реч.је о томе што ce овим законом дају овлашћења општинским, односно среским народним одборима да могу прописивати за целу своју територију или .за поједина ужа подручја минимум агротехничких мера или поједине агротехничке или агромелиорационе мере које. ce морају примењивати приликом обраде земље. Наравно да ce овакве мере могу проиисивати тек онда када су прибављена мишљења стручњака, када ce потребном економско-техничком документацијом и другим подацима може доказати да су обезбеђени потребни услови и потребна средства за спровођење таквих мера, као и да je y економском погледу оправдано приступати спровођењу тих мера. Овако прописане мере важе за све власнике или кориснике пол.опривредног земљишта, али, разуме ce, санкције за неиопуњавање ових прописа о агротехничком минимуму не могу бити исте за приватне власнике и за пољопривредне организације. Корисници пољопривредног земљишта y друштвеној својини дужни су да исто обрађују према свом основном плалу искоришћавања пољопривредног земљишта и он треба да буде заснован на научним принципима који могу обезбедити најефикасније и најекономичније искори-

111

ЗНАЧАЈ И ОБИМ ИНТЕРВЕНЦИЈЕ ДРЖАВЕ У ПОЉОПРИВРЕДИ