Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

СУДСКА КОНТРОЛА ЗАКОНИТОСТИ УIХРАВШСХ АКАТА

63

прописаном року, странка има право жалбе органу непосредно вишег степена, као да je њен захтев одбијен. У таквом случају странка није везана редовним роком за жалбу, већ може жалбу изјавити y свако време. Жалба je једино редовно правно средство које закон предвиђа y управ» ном поступку и њиме странка може да ce користи ако сматра да je првостепеним решењем повређен закон на њену штету. Право жалбе je једно од основних права странке y уиравном поступку и његовим коришћењем долази до другостепеног решавања y управном поступку. У начелу странка има право жалбе против сваког решења донетог y првом степену. Право странке на жалбу против првостепеноТ решења може бити само законом искључено. Поред тога, ако je y првом степену решавао орган изнад кога не постоји виши орган који би могао да решава о жалби, ни y том случају не може бити искоришћено право жалбе. Законом je предвиђено да ce право жалбе може користити y року од 15 дана, ако посебним законом није друкчије пропксано. Првостепено решење против кога je жалба допуштена не може ce шити y току рока за жалбу, a ако je жалба прописано изјављена настаје суспензивно дејство жалбе, које траје све док ce no жалби не донесе решење и не достави странци. Суспензивно дејство жалбе долази до изражаја нарочито кад je y питању првостепено решење којим je за странку одређена обавеза или јој ce одузима неко право које је.дотле уживала, па странка прописно изјављеном жалбом одлаже извршење таквог решења, док ce no њеној жалби не донесе и њој не достави другостепено решење. Решавање по жадби излази из оквира органа који je донео првостепено решење и прелази на други одговарајући виши орган. Тако, ако je првостепено решење донео орган управе о жалби решава одговарајући непосредно виши -орган управе, a уколико je првостепено решење донео извршно-политички орган односно претставнички орган и по жалби решава други орган те исте врсте. Другостепени орган, решавајући по жалби, може да одбије жалбу, може да поништи ожалбено решење и да врати ствар првостепеном органу на поновно решавање y смислу обавезних примедаба другостепеног органа, a може да поништи првостепено решење и сам да реши ствар друкчије него жто je била решена од стране првостепеног органа. Ако je првостепено решење донето на основу слободне оцене, другостепени орган кад решава по жалби против таквог решења цени не само законитост већ и целисходност тог решења. Ако другостепени орган нађе да првостепени орган није целксходно употребио овлашћење за решавање по слободној оцени, замениће слободну оцену првостепеног органа својом слободном оценом и y том смислу донети другостепено решење. НедоПошешем другостепеног решења по жалби странке онемогућило бп јој ce да покрене управни спор, ако сматра да je повређен закон на њену штету. Стога je законом предвиђено да ce решење по жалби мора донети и доставити странци чим je то могуће, a најдоцније y року од два месеца рачунајући од дана предаје жалбе, ако посебним прописом није одређен краћи рок.