Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

22

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

У Њнглеској многе Common Law пресуде из XIX столаећа говоре о уговорима који су закључени у цил>у ограничавања трговине. Најиовијп The Restrictive Trade Practices Act из 1956, као и други прописи регулирају контролу спораэума о огра•ничавању конкуренције, као и понашање монопола и олигопола који ограничавају утакмицу у добави добара, а наносе у погледу цијена, услове под којима се роба испоручује или набавл>а, у погледу количине која се производи, у погледу прописа које треба примијенити у производил и др. Енглеска влада je 1959 именовала одбор за заштиту потрошача који je испитао заштиту потрошача с разних аспеката као у погледу примјене стаядарда за осигурање при употреби робе, у погледу квалитета робе и изведених радова, у погледу информација о роби, у погледу означавања робе, гаранција, трговинских жигова, у погледу методе обрачуна продаје и рекламирања продаје на вјеру, у погледу проширегьа савјета, помоћи или репрезентације потрошача и др. (6). У Западној Њемачко j (Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen од 27 јула 1957) закон проглашава неважећим споразуме ко je закључе подузеЪа или асоцијације подузеЪа од опћег интереса, као и »њихове одлуке, уколико су подобии да утјечу, путем ограничења утакмице, на производњу или на тржишне услове у односу на промет робом или трговачке услуге (чл. 1). Уколико пак једно подузеће нема конкурената или «ије изложено стварној конкуренцији, оно се сматра доминирајућим, док се два или више подузеЪа сматрају доминирајућим уколико фактично нема конкуренције међу њима (чл. 22). Санкције се примјењују кад подузеће злоупотреби свој положај на тржишту у односу на робу коју испоручује, у односу на комерцијалне услуге, понуђене цијене, платежне услове или друге услове; или за закл>учење уговора чини завиовим од купње друге робе или давање услуга које нису сродне или нису у .складу с трговачким обичајем. ПодузеЬима je забрањено да утјечу на друга подузећа да зауставе испоруке или купњу с намјером оштећења одређених такмичара. Подузећа која имају доминантан положај не смију нефер спријечавати, ни пооредяо ни непосредно, друго подузеЬе у пословној активности која je обично отворена сличним подузећима, нити смију посредно или непосредно неко подузеће третирати на различит начин од поступака према другим подузећима, осим ако постоје оправдаяи разлози за такво диференцирање. Сједињене Америчке Државе заслужују посебну пажњу, jep je антитрустовско законодавство тамо нарочито развијено. Овдје треба навести Sherman Act из 1890 и Clayton Act из 1914 с новелом из 1936 я 1950 са низом других прописа. Характеристично je да су ти закони дали важно мјесто судској пракси, па je судско гумачење најважнији фактор у одређивању примјене и ефекта антитрустовског права у Сједињеним Америчким Државама. Прва характеристика je да велик број тих законодавстава говори о подузећима која имају доминантан положај на тржишту. Норвешки прописи говоре о dominant enterprise, холандски о подузећима која имају dominant position, прописи Западне Нэемачке о market dominating enterprises; прописи Даяске о подузећима која имају effective influence на тржишту, а законодавство Иреке о подузећима коja имају или вјеројатно могу имати за ци-ъ неразумно ограничавање или спријечавање слободне и поштене конкуренције.

(6) В. Calwell: Consumer Protection, „The Journal of Business Law”, Oct. 1960,, London.