Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ВОЈНИ УПРАВНИ ОРГАНИ

41

свесном Добровољношћу уместо потчињавањем. Закључке и препоруке ових институција у суштини представљају средства која упоредо са преношењем одређених државних функција на друштво доприносе одумирању самог права. Самостално друштвено регулисање одређених друштвених делатности и односа које врше ове институцнје подстиче стварање нових добровољних друштвених обичаја и навика и доводи до стварања одређених друштвених и етичких норми и обзира које даје посебну унутрашњу кохезију самосталшш установама у утврђивању и примени одређених задатака.

Ар-

Александер Т. Христов

ВОЈНИ УПРАВНИ ОРГАНИ И НЕКА ПИТАЊА ЊИХОВЕ НАДЛЕЖНОСТИ

1. Велики део послова државне управе који се односе на народну одбрану, као и управне послове Југословенске народне армије, врши Државня секретариат за послове народне одбране. Тај Државии секретариат je савезни орган управе (чл. 19, ст. 1, закона о' државној управи и чл. 2 закона о савезним органима управе). Али закон о Југословенској народно) армији говори и о „војним територијалним органима" које, истина, не назива управяим. Тим органима, међутим, ставл,ени су у надлежност одређени, често врло бројни и обимни, управни послов«, па пошто они врше те послове, дакле одређене послове државне управе, следио бп закл>учак да су и они управни органи. Дал>е, одређене управне послове врше и команде јединица и управе установа ЈНА. Зато je уредбом о организации Државног секретаријата за послове народне одбране („Сл. лист ФНРЈ", бр. 31/58 чл. 2) и изричито одређено да „послове из делокруга Државног секретари јата врше: [. ..] Команда ратне морнарице, Команда ратног ваздухопловства, Команда граничних јединица, Команда гарде и јединице и установе (1) Југословенске народне армије." Бу.дући да наведене команде јединица и управе установа ЈНА врше и одређене управне послове, свакако доста обимне по садржинн и броју, нема разлога да се и н>има не призна у том погледу својство управних органа. Могло би се томе приговорити да има и других државних органа, самосталних установа и организација који врше одређене управне послове, па се ипак, само због тога, не сматрају управним органима. Али ти државни органи, самосталне установе и организације врше послове државне управе изузетно и узгредно кад то захтевају посебни разлози, најчепгће политички или они друштвеног управљања, док je гьихова главна и претежна делатност друге природе, зависне од задатака и цнл>ева због којих ти органи, установе и организације постоје. Истина, и Југословенска народна армија «ао оружана сила ФНРЈ има своје посебно одре-

(1) Требаяо би да стоди команде дединица и управе установа ЈНА, дер управне послове врше фактично команде дединица односно управе' установа, а не дединице (установе). V осталом и у тексту овог истог плана говори се да ове послове врше Команда ратне морнарице, Команда ратног ваздухопловства, итд., а не Ратна морнарица, Ратно ваздухопловство, итд. Водне дединице о кодима се говори десу они делови Армиде коди су намењени за непосредно извршавање борбених задатака, док су водне установе остали армијски делови, па се у том смислу ти термини овде и употребљаваду.