Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

258

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТ A

непосредно управљање, сем уколико ce не мисли само на питање избора, a ако je тако, онда je то за мене сувишно да ce овде каже, пошто сам избор радничког савета још није непосредно управљање него je то само избор органа који ће на непосредан начин да врши радничко самоуправљање. Чини ми ce да je и чл. 41 отишао такође сувише далеко y принципу ротације. Сматрам да je одредба претерана. Према овој одредби раднички савети и управни одбори би ce сваке године комплетно мењали: „Нико не може бити двапут узастопно биран за члана истог колективног органа управљања радном организацијом“. Мислим да je овакво прихватање принципа смењивања слабије од онога што већ данас имашо. Данапгњи закони кажу да нико не може да буде биран више од два пута узастопно. To значи да два пута може да буде биран. Такође и одредба која говори о управном одбору предвиђа да y нови управни одбор не може да уђе више од две трећине чланова етарог управног одбора. Мислим да je то y реду. Неодржива je одредба да ce комплетан раднички савет и управни одбор мењају сваког реизборног периода. Тај период je годину или две дана. Око тога ће да ce креће закон. Да ли je то y реду и да ли je потребно? На крају шта ce тиме обезбеђује, поготово тамо где je колектив мањи? Тамо где их je 30, проблем ce не поставл>а, јер су сви колективно чланови радничког савета, a шта тамо где их je 60 или 100? Има способних људи које треба задржати и две године јер je потребно сачувати неки континуитет. Зато ми ce чини да je Преднацрт Устава Србије отишао сувише далеко y примени принципа ротације и да 6и више одговарало односима и потребама да ce задржимо на прописима који данас већ постоје. И најзад, последње питање које није предмет мога ужег интересовања, јесте питаае које ce односи на чл. 48, ст. 2, где ce друкчије своде појам установе него што je то досад био случај. Чини ми ce да će ово своди на тзв. установе са самосталним финансирањем и да ce из овог члана потпуно искључују буџетске установе. Мислим да то не стоји и да ce не може то свести само на једну врсту установа. На други начин могу да ce двоје те врсте установа y оквиру самог Преднацрта, то може да двоји и неки каснији законски текст, али по мени установе нису само оне које своје трошкове покривају из својих прихода, јер имамо и буџетске установе које ce финансирају из буџета, чије расходе покрива буџет. Асистент Владета Станковић: О ПОЛОЖАЈУ ПРИВРЕДНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ. —• Хтео сам да кажем нешто поводом излагања друга Јовановића. He слажем ce са његовим излагањем под тач. 1 и 2 које ce односи на положај привредне организације y нашем друштвено-економском систему по Преднацрту Устава. Прва примедба односи ce на мишљење да je недовољно прецизирано и одређено место привредне организадије као посебног облика радне организације која ce формира y економској области друштвеног живота. Мени ce чини да je привредној организацији посвећено доста места, при чему ce посебно говори о обавезама привредне организације, мислим организације из области привреде. Сматрам да нема разлога да још више пажње посвећујемо одређивању места привредне организације, будући да je то само