Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

прилози

467

зном закону даје појединачна помилована за кривична дела предвиђена савезним законима“. Из изложеног произилази да југословенски Устав везује замениване Председника за случај његове одсутности. Сама одсутност није ближе квалифицирана. Да ли само одсутност из земље или можда и одсутност због болести. Шире тумачење појма одсутност дозвољава обухватање свих оних узрока који у пракси спречавају вршење функција Председника Републике. У погледу тренутка тј. преломне границе када треба да почне замењивање Председника, иако то питање Устав изричито не регулише, може се заюьучити да оно почиње аутоматски, тј. наступанем одсутности и да се аналогно томе прекида са престанком те чиненице (одсутности). 111. Избор изложених примера установе Потпредседника Републике у појединим државама није био случајан. Учињен je тако да покрива удалене делове света, људске заједнице на различитом степену друштвено-економског развитка и државе са различитим облицима власти. Што je још важније, изложени примири се могу сматрати на неки начин типични за разматрану установу и у највећој мери исцрпљују постојеће варијанте установе Потпредседника Републике у упоредном уставном праву. Тако, на пример, на установу Потпредседника САД могла би се надовезати иста установа у већини јужноамеричких држава или делимично и установа Потпредседника у Индонезији. Мада, са друге стране, могу се наћи сличности и између Потпредседника у Индији и Индонезији. Даље, могу се наћи велике сличности које иду до истоветних решена између установе Потпредседника у ДР Вијетнаму и ДР Кини. Јер, и у Кини Потпредседник помаже Председнику у раду односно може вршити један део функција Председника ако му их овај повери. А у случају спречености Председника или упражнености неговог места, решена су иста као и у Вијетнаму. На афричком континенту такође има све више држава које уводе установу Потпредседника. Та се појава може пратити нарочито у земљама које усвајају председнички режим или комбинацију председничког и парламентарног режима. Најзад, и са сасвим специфичним случајем Кипра може се упоређивати пример из Федерал не Републике Камерун (25). Основ за увођене положаја Потпредседника je федеративно уређене ове државе. Међутим, велики број одредаба о Потпредседнику не разликује се од одредби у другим државама. И Председник и Потпредседник се бирају истовремено општим, непосредним и тајним гласанем. У слови за Потпредседника су исти као и за Председника, тј. да ужива грађанска и палитичка права и да je напунио 35 година живота. Функција Потпредседника несагласна je са сваком другом функцијом. За разлику од Кипра односно ближе осталим државама je и решене према коме се функције Потпредседника своде на оне које на нега може пренети Председник. И у случају упражнена места Председника из било којих разлога, Потпредседник врши председничку дужност до избора новог Председника. Основно и главно чиме се објашнава увођене установе Потпредседника и у чему се може наћи извесна сличност са истоименом установом у Кипру састоји се у правилу да Председник

(24) Одлука о овлашћењу Потпредседника Републике у пословима помилована од 21 априла 1964 („Сл. лист ФНРЈ“, бр. 18/64).

(25) У Камеруну je установа Потпредседника уведена Уставом од 1. септембра 1961 који je замени© Устав од 1960, тј. Устав донет одмах после стицакьа независности ове земље. Нови Устав je донет са тежњом „прилагођаваша Устава Удруженог Камеруна “.