Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

468

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

и Потпредседник Камеруна „не могу бити пореклом из исте федералне државе“. Другим речима, не могу обојица бити из источног или западног Камеруна. Иако се за период мандата првог Председника Камеруна одступа од овог правила, оно je значајно јер показује да ce увођењем установе Потпредседника не морају решавати само питања растерећења Председника од обимних послова или питања обезбеђења континуираног вршења функције Председника већ и још много осетљивија питања проистекла из проблема националног састава становништва једне земље. При оваквом стању ствари тешко да би се могло говорити о сасвим оригиналном решењу установе Потпредседника у одређеној земљи. Напротив, могло 6и ce рећи да je са изузетком Кипра где je због посебних етничких разлога функција Потпредседника скоро изједначена са функцијом Председника, у свим осталим земљама Потпредседник Републике у првом реду лице које je у сваком тренутку спремно да преузме вршење председничке функције. Да ли ће Потпредседник Републике и пре него што наступи таква ситуација бити у извесној мери самосталан, помоћник или стални и близак сарадник шефа државе, зависи од многих конкретних чинилаца (који су у крајњој линији условљени економско-друштвеним степеном развитка сваке земље), посебно од унутрагшье политичке ситуације, али и од личности које су на положају Председника и Потпредседника. Ова условљеност je и један од чинилаца на основу кога се могу објашњавати постојеће сличности или разлике између установе потпредседника разних земал>а. Дилема у погледу квалификације положаја Потпредседника у случају кад услед трајне спречености односно упражњености места Председника он преузима вршење председничких функција до избора новог Председника постаје за праксу све актуелније а за правку теорију све занимљивије питање. Да ли до истека започетог мандата Председника, Потпредседник само врши функцију председника остајући при томе на положају Потпредседника, или преузимајући права и дужности Председника и сам постаје Председник и у том својству остаје до избора новог Председника? Ни пракса ни теорија нису у овоме досада биле јединствене. Пример САД показује да су се на основу истог текста Устава стварале различите ситуације и давала различита тумачења. У последње време, захваљујући више пракси a мање писаном тексту, у поменутој земл>и се усталило гледиште да Потпредседник преузимајући вршење функција Председника није само acting President већ да преузима и његов положај. У суштини овде се може поставити начелно питање: да ли je могуће већ приликом избора Председника и Потпредседника бирати у ствари и резервног Председника? Тешко je наћи јединствено решење за све случајеве али би се за такво решење требало одлучити ипак само онда кад je у питању релативно кратак мандат Председника и кад постоје стварне гарантије да ће на изборима за новог Председника народ моћи сам да одлучи да ли ће за Председника изабрати сасвим нову личност или ће поново изразити поверење Потпредседнику на тај начин што ће га изабрати за шефа државе. Најзад, могло би се рећи да се установа Потпредседника развија у том смислу што она бива све ређе положај а све чешће функција. Иако заме-