Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
МЕТОД И ТЕХНИКА ПРИПРЕМАЊА ПРАВНИХ ПРОПИСА
377
се то не учини, измене и, допуне прописа се смењују а резултат се ипак не постиже. Питанье узурпације некадашњег државног земљишта није ни данас -решено до краја иако су се закони о томе смешивали. Евиденција друштвене имовине на управљању општина није остварена и поред смењивања прописа. 2. До измена долази и због истинских недостатака у прописима. До погрешног решења може доћи просто услед погрешног закључивања органа који доноси пропис, недостатака у оцени ситуаций е. У одсуству оштроумности у изналажењу решења, далековидости и перспективе, али до недостака много чешће долази због погрешног метода примешеног у припреми прописа. У чему су те методолошке грешке видећемо даље. а) Свако озбиљно вршено правно регулисање захтева потпуно познавање стааа чињеница које треба да буде регулисано прописом, тачно утврђивање узрока таквог стања и јасно утврђивање циљева који треба да се постигну донетим прописом. Да би се то остварило, неко мора да стално прати одређене појаве, да прати целокупну примену постојећег пролиса не само у правду открнвања непотпуности, начина помоћу којих ce врше злоупотребе прописа и констатовања нецелисходно решених ситуација. Материјал овог праћења мора бити сређен, по могућству обрађен и чуван на одређеном месту и употребљен кад се питање измене и допуне прописа покрене. У ствари, по правилу се тако не ради. Првобитно регулисаше и касније измене не врше се на основу сређене и проучене документарное већ на основу ошптег утиска који у погледу стања ствари може да буде и тачан (2) али у погледу правих узрока и датих прогноза скроз проблематичан (3). Уколико није реч о општем утиску, у питању je материјал прикушьен ad hoc ca знатним ризиком y погледу његове тачности. Тражење података у краћим размацима времена, са разних страна, од истог органа, по истом питању, доводи до тога да се подади дају без много проверавања, уколико се не дају потпуно напамет. За праћење и проучавање проблема и образование документације могао би се корисно ангажовати низ научних института који у не малом броју постоје у нашој земљи и раде под повољним материјалним и кадровскиы условима. Стил рада ових института je међутим такав да до њиховог ангажовања не долази. Институти годинама расправљају о методологији рада појединих својих сектора, њихов рад je спор, скуп и често практично мало употребљив (4).
(2) Тако некад долази до крупних грешака; приликом реформе дечјег додатка пре нише година сматрано je да ће се укидањем једнообразног дечјег додатка, поред осталог постићи и знатне уштеде а показало се да je само на територији Србије дошло до повећања издатака за неколико стотина милиона динара. Савезни устав и у складу са њим последнее измене Зак. о крив, пост, предвиђају даваше накнаде за неосновано наређени притвор. Одредба je у оба прописа унета без икакве документације шта она финансијски значи, што може имати утицаја на њену каснију судбину.
(3) У Србији су 1953 укинуте неке учитељске школе jep се веровало да ће се добити већи број учитеља но што je потребно. После две године неке од тих школа су поново отворена а основане су и неке нове jep се показало да предвиђања нису била тачна.
(4) Недавно расправљање о проблемима села, данас једног од најважнијих наших проблема, водило се скоро искључиво по подацима о фактичком стању, прибављеним од лолитичких организација.